icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

zdravlje žene

Razdražljive ste, besne i imate bolove nakon menstruacije? Razlog bi mogao da bude ovaj MISTERIOZNI SINDROM

Neobičan sindrom koji se javlja po završetku menstrualnog krvarenja mogao bi biti krivac za simptome koje iskusi veliki broj žena

foto: Marjan Apostolovic/Shutterstock
foto: Marjan Apostolovic/Shutterstock

Baš kad pomislimo da smo konačno pronikli u sve misterije čudesnog ženskog tela, pojavi se novo objašnjenje nekog od neobičnih simptoma koje su žene iskusile.


Menstruacija i većina njenih tajni odavno su nam poznate, a tu je i predmenstrualni sindrom (PMS), koji se javlja u danima pred početak krvarenja. Međutim, jeste li znali da se u okviru menstrualnog ciklusa javlja i postmenstrualni sindrom — niz promena koje se javljaju nakon menstruacije?


Postmenstrualni sindrom predstavlja skup simptoma koji događaju po završetku krvarenja i oni mogu biti i fizički i psihički, a on može da podseća na predmenstrualni sindrom.

 

  • Zbog čega nastaje postmenstrualni sindrom?


Kao i u slučaju promena pred početak novog ciklusa, i ovde su glavni "krivac" hormoni, odnosno značajne hormonske oscilacije, pre svega estrogena i testosterona.


Kako ističe dr Soma Mandal iz Nju Džerzija, pre krvarenja progesteron naglo opada, zbog čega se dešavaju brojne promene, a po završetku menstruacije estrogen i testosteron rastu.

 

PMS, Predmenstrualni sindrom, Predmenstrualni disforični poremećaj, PMDD, Depresija, Tuga
foto: Shutterstock

Ovaj fenomen još uvek nije dovoljno istažen i smatra se pomalo misterioznim, ali je manje-više jasno da uzrok moraju da budu hormoni. Još istraživanja je neophodno, ali dr Mandal objašnjava da je važno to što do ovih promena nivoa hormona dolazi u periodu vez ovulacije. Kako ističe, moguće je da simptome snažnije osete osobe koje imaju sindrom policističnih jajnika (PCOS), intrauterine uloške ili insulinsku rezistenciju.


Insulin je važan faktor jer on kontroliše druge hormone, kao što su funkcije estrogena, progesterona i testosterona — naglašava.


Dr Soma Mandal kaže i da je način ishrane ključan, budući da nezdrava hrana povećava nivo šećera u krvi i stavlja telo pred veći oksidativni stres.


To dalje utiče na druge hormone i dovodi do abnormalnosti menstrualnog ciklusa i simptoma koji se vezuju za postmenstrualni sindrom — ističe ona.

 

  • Da li svi iskuse postmenstrualni sindrom?

 

To što neko ima menstruaciju ne znači da će imati i postmenstrualni sindrom — jedno istraživanje pokazalo je da predmenstrualni ima oko 90 odsto žena, a postmenstrualni od 20-40 posto.

 

  • Koji su simptomi?

 

Pokazatelji ovog sindroma dele se na fizičke i psihičke, s tim što se ovi drugi prijavljuju češće. Oni uključuju promene raspoloženja, osećaj anksioznosti, razdražljivost, bes i češće plakanje nego inače. U teškim slučajevima mogu da se jave i depresivne epizode, poteškoće sa spavanjem i koncentracijom, pa čak i problemi u koordinaciji.

 

žena, menstruacija, zdravlje, Život, istraživanje
foto: Profimedia

Što se tiče fizičkih simptoma, najčešći je bol u stomačnoj regiji, zglobovima, vratu i leđima, a mogu da se jave i glavobolja i bol prilikom intimnih odnosa.

 

Dešava se i osećaj nelagode u predelu vagine, uključujući vaginalnu suvoću, svrab i peckanje. U pojedinim slučajevima su mogući i grčevi, ali kako oni ne bi trebalo da se javljaju nakon završenog menstrualnog krvarenja oni mogu biti i znak nekog ozbiljnog stanja poput endometrioze, pa je obavezno pomenuti to ginekologu.

 

  • Koliko traje postmenstrualni sindrom?

 

Obično se ovi simptomi ispoljavaju po nekoliko dana, a u ekstremnim slučajevima mogu da potraju čak i do dve nedelje.

 

Stres
foto: Kaspars Grinvalds/Shutterstock
  • Kako olakšati sebi taj period?

 

Tretiranje postmenstrualnog sindroma slično je ublažavanju predmenstrualnog sindroma, pa je važno na prvom mestu smanjiti nivo stresa koliko je moguće, poboljšati kvalitet sna i redovno vežbati. U tome od pomoći mogu biti itehnike joge ili masaže.


Kada je reč o ishrani, dr Mandal savetuje da se smanji unos soli i kofeina, kao i da jelovnik obiluje svežim voćem i povrćem, ribom i žitaricama od celog zrna.
Što se tiče suplemenata, ona preporučuje pojačan unos gvožđa, koje je izgubljeno prilikom krvarenja, a čak i manji nedostatak može da izazove osećaj zamora i razdražljivost.