icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

obratite pažnju

Niste ni pomišljali da ima veze s tim! Ovo su znakovi da jedete PREVIŠE ŠEĆERA

Podeli:

Pokazatelji da se u organizam unosi previše dodatih šećera lako se primećuju, ali mnogi nisu svesni zašto je došlo do njih

foto: Jennifer Tepp/Shutterstock
foto: Jennifer Tepp/Shutterstock

Šećer ima lošu reputaciju, ali je istina da je on glavni izvor energije i da je neophodan za organizam.


Naravno, nisu svi šećeri isti — zbog fruktoze, koja se prirodno nalazi u voću i povrću, i laktoze, koja je sastojak mleka i mlečnih proizvoda, ne treba da brinemo previše jer ove namirnice sadrže i vlakna, kalcijum u brojne druge hranljive materije. Međutim, dodati šećeri, koji su skoro obavezan sastojak prerađene hrane, nešto su bez čega možemo. Ipak, ne samo što ih mi konzumiramo nego to obično činimo i prekomerno!

 

Prema priručniku nazvanom Smernice za ishranu Amerikanaca, prosečan stanovnik Amerike dnevno pojede 270 kalorija dodatog šećera, odnosno oko 17 kašičica. S obzirom na trendove u ishrani i ljubav prema brzoj hrani, te brojke su visoke širom sveta.


Kako je istakao Univerzitet Kalifornije u San Francisku, šećer je "podmukao" i može se naći u raznoj hrani pod čak 61 različitim nazivom, pa je nekad, uprkos svim naporima, teško izbeći ga.


Odavno su poznati negativni efekti šećera, kojih ima gotovo bezbroj, a samo neki od njih su dijabetes, nealkoholna masna jetra, kardiovaskularne bolesti... Zbog toga je vrlo važno biti oprezan s njim i ograničiti unos hrane koja ga sadrži u prevelikoj količini.


Ali kako da znamo konzumiramo li previše šećera, ako smo zdravi i bez utvrđene dijagnoze? Ovo su neki od pokazatelja.

 

šećer
foto: profimedia
  • Povećan osećaj gladi i gojenje


I ptice na grani odavno znaju da više kalorija znači i više šećera, odnosno više kilograma. Pojačan osećaj gladi jedan je od prvih znakova da smo preterali sa šećerom, koji zadovoljava receptore ukusa, ali zapravo ne puni stomak.

 

Budući da slatkiši i slične grickalice nemaju proteine, vlakna i zdrave masti, telo brzo "uzima" šećer iz njih, dok se glad pojačava. To dalje dovodi do prejedanja i čak kompulsivnog prejedanja.

 

  • Razdražljivost


Ako brzo menjate raspoloženje , razdražljivi ste, osećate da ste napeti i nervozni, možda stres nije jedini razlog! Studija objavljena 2020. u naučnom listu "Medicinske hipoteze" pokazala je da konzumiranje dodatih šećera povećava zapaljenske procese u organizmu, pogoršava raspoloženje i dovodi do simptoma depresije.

 

  • Mučnina i manjak energije


Šećer se lako apsorbuje i vari, pa ako se osećate umorno, razlog može bii prevelika količina šećera iz hrane. On spada u "brze" izvore energije, pa koliko god da ga pojedemo, posle pola sata možemo da osetimo glad i da imamo nedovoljno energije.

 

  • Hrana vam nikad nije dovoljno slatka


Ukoliko često pomišljate da dodate šećer nečemu što ga "ne traži" ili dodajete sve veće količine šećera, moguće je da je koren problema to što ste već počeli s previše ove namirnice.


Ako ne možete lako da se oslobodite ove navike, počnite time što ćete ga zameniti veštačkim zaslađivačima.

 

Šećer, Usne, Žena, Recepti
foto: Profimedia
  • Povišen krvni pritisak

 

Istraživanja su pokazala da je konzumiranje slatkih gaziranih pića povezano s hipertenzijom. Ova veza nikada nije jasno potvrđena kao uzročno-posledična, ali stručnjaci napominju da visok nivo glukoze može da ošteti sluznicu krvnih sudova, zbog čega je lipidima kao što je holesterol lakše da se zalepe za njihove zidove.

 

  • Akne i bore


Ako imate probeleme s aknama, uzrok može da bude prevelika količina šećera, jer kontrolisanje glikemije igra veliku ulogu u zdravlju kože. Tako je jedna studija dokazala da insulinska rezistencija može da dovede do pojave akni.


Isti je slučaj i s borama, koje, kada se pojavljuju prerano i iznenada, mogu da budu znak prekomernog konzumiranja šećera.

 

  • Bolovi u zglobovima

 

Jedno istraživanje čiji su rezultati objavljeni 2017. godine u magazinu "Briga o artritisu i istraživanje" utvrdilo je da 24 odsto ljudi koji imaju reumatoidni artritis smatra da je na pojačavanje njihovih simptoma uticala ishrana koja obiluje slatkišima i gaziranim pićima.

 

Šećer
foto: Shutterstock
  • Problemi sa snom

 

U studiji u kojoj je učestvovalo 300 studenata, posle povećanog unosa dodatih šećera došlo je do lošeg sna i poremećnog ciklusa spavanja. Na njega u velikoj meri utiču osvetljenje i temperatura sobe, ali i niz unutrašnjih faktora, a jedan od njih je kontrola glikemije.

 

  • Poteškoće s varenjem

 

Ako često imate grčeve u stomaku, dijareju i slične tegobe, jedan od uzroka može da bude šećer, jer je on poznat kao iritans želuca. On, takođe, pogrošava postojeća stanja poput čira na želucu i hronične bolesti.

 

 

Inicijalizacija u toku...