icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

možda niste znali...

Ko sve treba da jede cimet? Ovaj aromatični začin je SUPERMOĆAN, a posebno je koristan određenim grupama ljudi

Cimet ima dokazane zdravstvene prednosti, a istraživanja su pokazala nekoliko interesantnih načina na koje blagotvorno deluje na organizam

Kašičica cimeta je prava riznica zdravlja
Kašičica cimeta je prava riznica zdravljafoto: Valeri Vatel/Shutterstock

Cimet je jedan od najpopularnijih začina na svetu, a dobija se iz unutrašnje kore više vrsta stabala iz roda Cinnamomum.


Uglavnom se koristi kao aromatični začin u pripremi slatkih i slanih jela, na našim prostorima pre svega za kolače, a dodaje se žitaricama uz doručak, zatim čaju i tradicionalnim jelima azijske kuhinje.


Već hiljadama godina on je u upotrebi i kao "narodni lek" na Istoku, što ipak ne bi trebalo primenjivati bez konsultacije s lekarom. Savremena nauka tek odnedavno potvrđuje zdravstvene prednosti cimeta, pa još uvek imamo mnogo da naučimo o njemu.


Ipak, utvrđeno je da postoji mnogo razloga da dodate malo cimeta svom uobičajenom načinu ishrane. Tako su brojne studije pokazale njegovo blagotvorno dejstvo na niz stanja u organizmu, a evo ko bi posebno mogao da oseti njegovu moć.

 

  • Ljudi koji brinu o zdravlju srca


Cimet se povezuje sa smanjenim rizikom od srčanih bolesti, koje su vodeći uzrok smrti širom sveta, navela je u svom izveštaju Svetska zdravstvena organizacija 2019. godine.

 

Zapečene jabuke i cimet su odličan spoj
Zapečene jabuke i cimet su odličan spoj foto: Pressmaster/Shutterstock

Kako je pokazala studija objavljena 2021. u medicinskom magazinu Critical Reviews in Food Science and Nutrition, suplementacija s nanjmanje 1,5 grama cimeta ili oko 3/4 kašičice cimeta dnevno može da pomogne u snižavanju triglicerida, ukupnog holesterola, lošeg (LDL) holesterola i šećera u krvi kod ljudi s metaboličkom bolešću.

 

  • Ljudi koji imaju povišen rizik za razvoj dijabetesa


Insulin je jedan od ključnih hormona koji regulišu metabolizam i upotrebu energije, a neophodan je i za transport glukoze u krvi iz krvotoka do ćelija.

 

Međutim, neki ljudi su rezistentni na insulin, a ta insulinska rezistencija često se povezuje i s metaboličkim sindromom i dijabetesom tipa 2. Iako je potrebno više istraživanja, Healthline navodi da neke studije sugerišu da bi cimet mogao da smanji insulinsku rezistenciju.

 

Osim ovog blagotvornog dejstva, cimet može da pomogne u snižavanju šećera u krvi kroz više mehanizama:

 

Cimet je jedan od najpopularnijih začina na svetu
Cimet je jedan od najpopularnijih začina na svetufoto: Julia Sudnitskaya/Shutterstock
  1. Pokazalo se da cimet smanjuje količinu šećera koja ulazi u krvotok posle obroka, što radi ometanjem digestivnih enzima, pa usporava razgradnju ugljenih hidrata u digestivnom traktu.
  2. Jedinjenje u cimetu može da oponaša efekte insulina kako bi poboljšalo unos šećera u ćelije, zaključak je studije objavljene 2022. u listu Nutrients.

 

  • Ljudi koji strahuju od neurodegenerativnih bolesti

 

Neurodegenerativna oboljenja karakterišu progresivni gubitak strukture ili funkcije nervnih ćelija, a najčešća su Alchajmerova i Parkinsonova bolest.


Prema studiji objavljenoj 2018. u magazinu Pharmacological Research, određena jedinjenja koja se nalaze u cimetu inhibiraju nakupljanje tzv. tau proteina, što je jedna od odlika Alchajmerove bolesti.


Takođe, 2014. godine u časopisu Journal of Neuroimmune Pharmacology objavljena je studija u kojoj se navodi da je cimet miševima s Parkinsonovom bolešću pomogao u zaštiti neurona, normalizovao nivo neurotransmitera i poboljšao motoriku.