U susret Kanskom festivalu, svim ljubiteljima filma je na usnama ime jedne glumice – talentovane, neponovljive i prelepe
U Kanu će 16. maja svečano biti otvoren Kanski festival, na kom će biti prikazana mnoga dugo iščekivana filmska ostvarenja.
Ove godine jedan od najprestižnijih festivala na svetu pruža omaž legendarnoj glumici Katrin Danev, ikoni francuskog filma, čija crno-bela fotografija iz filma "La Chamade" (1968) krasi promotivne postere.
Kako stoji u zvaničnom saopštenju Kanskog festivala, Katrin Danev je "otelotvorenje filmske umetnosti, daleko od onoga što je konvencionalno ili prikladno", a glumica je uvek bila "bez kompromisa i u skladu sa svojim ubeđenjima" i muza mnogih filmskih stvaralaca.
Katrin Danev rođena je u Parizu 22. oktobra 1943, što znači da će krajem godine proslaviti 80. rođendan. Ćerka je francuskih pozorišnih glumaca Morisa Dorleaka i Rene Simono, a odrasla je sa sestrama Fransoom i Silvi, kao i s polusestrom Danijel, koju je njena majka dobila pre udaje.
Obrazovala se u katoličkim školama, a kada je tek započela karijeru počela je da se predstavlja majčinim devojačkim prezimenom kako bi se razlikovala od svojih sestara, koje su se i same bavile glumom.
- Bogata karijera Katrin Danev
Na filmu je Katrin debitovala 1957. godine, malom ulogom u ostvarenju Les Collégiennes, rame uz rame sa sestrom Silvi. Potom se pojavila u nekoliko filmova Rožea Vadima i u čuvenom L'Homme à femmes, kada je privukla pažnju Žaka Demija i dobila ulogu u njegovom romantičnom mjuziklu Les Parapluies de Cherbourg, što ju je donelo zvezdani status.
Igrala je potom u filmu Repulsion (1965) Romana Polanskog hladnu, ali vrlo erotičnu ženu, što joj je donelo nadimak Ledena devica, a potom je još više skrenula pažnju na sebe u ostvarenjima Luisa Bunjuela Belle de Jour (1967) i Tristana (1970).
Teško je nabrojati sve velike filmove Katrin Danev, od kojih su samo neki još The Last Metro (1980) Fransoe Trifoa, Dancer in the Dark (2000) Larsa fon Trira, Indochine (1992) Režija Varnjijea...
Za svoj rad je čak 14 puta bila nominovana za prestižno priznanje César du cinéma.
Osim glume, zahvaljujući lepoti kakva se retko sreće istakla se i kao model – pozirala je obnažena za Playboy 1963. i 1965. godine, a njeno lice koristilo se za prikaz Marijane, francuskog nacionalnog simbola i alegoriju slobode, ravnopravnosti i razuma. Bila je zaštitno lice parfema Chanel No. 5 tokom kasnih sedamdesetih, a on se toliko prodavao zbog njenih reklama da ju je američka štampa proglasila najelegantnijom ženom na planeti.
Smatrana je muzom kreatora Iva San Lorana, reklamirala je mnoge brendove, pre svega Francuske, a čuvena je njena reklama za kozmetičku liniju kuće American Home Products u kojoj je 1983. izgovorila:
– Dobro me pogledajte. Sledeće godine ću biti 40-godišnjakinja.
Uz to, Karin Danev uključena je u rad mnogih humanitarnih organizacija, a devet godina je bila ambasadorka dobre volje Uneska.
- Privatni život Katrin Danev
Slavna glumica, kao jedna od najlepših žena u istoriji filma, uvek je privlačila pažnju i svojim privatnim životom, jer su mnogi muškarci maštali o njoj, a najveći zavodnici sveta bili su očarani lepotom Katrin Danev.
Tokom dvadesetih i tridesetih viđala se sa Samijem Frejem, Klintom Istvudom, Frankom Nerom, Burtom Rejnoldsom, Džonom Travoltom, Romanom Polanskim, Milošem Formanom, Fransoom Trifoom, Seržom Gejnsburom, Džerijem Šacbergom...
Ipak, imala je samo dve zaista velike ljubavi i s njima zanimljive ljubavne priče – Rožea Vadima i Marčela Mastrojanija.
- Ljubavna priča Katrin Danev i Rožea Vadima
Kada je Rože Vadim upoznao 17-godišnju Katrin Denev, ona je bila, kako ju je opisivao, devojka "tamnosmeđe kose do ramena". Njen zaštitni znak do danas je ostala plava kosa, a Vadim je pričao da ofarbala zbog karijere početkom šezdesetih. Ona, međutim, kaže drugačije – uradila je to samo zbog njega.
Par se upoznao na snimanju njegovog filma L'Homme à femmes (1960), kada je glumica imala 17, a reditelj 33 godine. Za mladu i perspektivnu glumicu Vadim je bio genije, čovek koji je oblikovao Brižit Bardo u idealnu i senzualnu ženu, pre nego što se oženio njom 1952.
Budući da je Brižit bila plavuša, Katrin je pomislila da će Rožeu biti privlačnija ako se i ona ofarba u plavo.
– Uradila sam to samo zato što sam mislila da ću biti zavodljivija za čoveka kog sam volela. Sada mi to zvuči blesavo, ali bila sam tako mlada i zaljubljena – rekla je Katrin godinama kasnije.
Počelo je kao "gest iz ljubavi", prema njenim rečima, ali se ispostavilo da je ovo bio potez posle kog je Katrinina karijera eksplodirala. U tim prvim uspešnim godinama, Rože Vadim je bio uz nju sve vreme.
Usledila je ljubavna veza i mlada glumica više nijedan potez nije povlačilia bez konsultacije s njim. Bio je njen glavni savetnik, čovek prema kom je merila sve, a nije marila ni za to što je još uvek bio u braku s danskom glumicom Anet Strojberg. Nakon što se razveo, planirali su romantično venčanje na Tahitiju. Sve je bilo spremno za veliku proslavu, da bi se dan pred venčanje sve promenilo.
– Vadim i ja smo se spremali da se venčamo kad se dan pre ceremonije – bukvalno dan ranije – nešto dogodilo u njegovoj porodici i situacija se promenila. Nismo se venčali – rekla je jednom prilikom Katrin za Life Magazine.
Kako se ispostavilo, razlog je bila Anet Strojberg, režiserova bivša supruga, koja je pretila da mu ubuduće neće dopustiti da viđa njihovu ćerku Natali ako nastavi s planovima za venčanje.
– Katrin mi nije zamerila, ali verujem da mi nikad nije sasvim oprostila to – rekao je on kasnije.
Par je 1963. godine dobio sina Kristijana, što je šokiralo tadašnje konzervativno društvo, a Vadim je zbog pritiska ponovo zaprosio Katrin.
– Kad se Kristijan rodio, Vadim je rekao: "Hajde da se venčamo", a ja sam znala da mu je to diktiralo društvo. Jednostavno nisam mogla to da prihvatim. Kad nekoga voliš toliko koliko sam ja volela Vadima, ne pristaješ da se udaš zbog bilo čega osim iz ljubavi – rekla je ona.
Iako je pričala da je srećna i da želi još dece, Rože i ona rastali su se šest meseci posle dečakovog rođenja, i to zbog Vadimove afere sa Džejn Fondom. Američka glumica otvoreno je pričala da su Francuz i ona odmah završili u krevetu.
– Mislila sam da će mi srce iskočiti – pričala je Džejn. – Ono što mi je Vadim pružio kad sam bila mlada bilo je ogromno. Ogromno. Probudio me je seksualno.
Rože i Katrin su se rastali, a on je nastavio vezu sa Fondom, s kojom je stupio u brak 1965. godine i ostao s njom sve do 1973, nakon čega se ženio još dva puta.
Katrin nije krila koliko je patila nakon kraha njihove ljubavi.
– Tačno je da mi je rastanak sa ocem mog sina bio težak. Iskreno, otišao je. Ostavio me je, izdao me je, a kad je slomljeno, slomljeno je – rekla je jednom prilikom.
- Ljubavna priča Katrin Danev i Marčela Mastrojanija
Nakon raskida, udala se za fotografa Dejvida Bejlija, s kojim je ostala u braku do 1972, a poslednje dve godine njihovog braka bila je uveliko u vezi sa Marčelom Mastrojanijem, s kojim je ostala do 1974. i dobila ćerku Kjaru.
Bilo je proleće 1970. godine kada su se Katrin Denev, tada 27-godišnjakinja, i Marčelo Mastrojani, tada čovek od 49 godina, sreli na snimanju filma "To se dešava drugima".
Mastrojani je odmah upozoren da vatrenoj Francuskinji ne postavlja pitanja o linom životu i da bi bilo kakvo zadiranje u njenu intimu moglo da je transformiše iz anđela zagonetnog osmeha u otelotvorenje besa. Kada su se prvi put sreli, Mastrojani je na italijanskom rekao:
– Još jedna profesionalna lepotica.
Ubrzo su, međutim, planule emocije, ali vezu nije bilo lako održati. Mastrojani je živeo u Rimu, Katrin u Parizu. Svakodnevno su se čuli telefonom i jedno drugom dodeljivali hiljade ljupkih nadimaka, a glumcu je uskoro bilo dosta svega i odlučio je da napusti Italiju iznajmi stan u Parizu.
Marčelova supruga nije više želela da se bori, naviknuta na njegove osvajačke pohode.
– Nikad niti jednoj ženi nisam ništa obećavao, pa me niti jedna nije mogla optužiti da sam joj ulivao lažne nade. Od supruge dobijam ljubav i razumevanje, a od ljubavnica strast. Žene su kao kišobran: nekoliko pravih poteza, i sve je napeto – čuvena je Mastrojanijeva izjava.
Međutim, između njih stajala je još jedna prepreka, u vidu Katrininog sina Kristijana, kojeg glumica nije želela da upozna s novim dečkom. Njeno ledeno srce vremenom je počelo da se otapa, a ona se ubrzo transformisala, opuštala, otvorila je svoje srce u potpunosti, a Mastrojani se hvalio njihovim porodičnim životom i time što mu vatrena lepotica kuva pasulj, njegovo omiljeno jelo.
Par je uskoro sarađivao i na filmu "Liza" (1972), a njihova veza bila je prava senzacija. U sali luksuznog restorana u kom su viđeni na banketu povodom premijere Marčelo je zamolio svoju dragu za ples, što je iznenadilo sve koji su dobro poznavali Katrin Denev – ali ne više od činjenice da je pristala da zapleše, videvši u celoj prostoriji samo njega.
Zavodnik i šarmer po prirodi, Mastrojani je obasipao glumicu pažnjom i poklonima, uživali su u svom novom ljubavnom gnezdu na obali Nice, provodili zajedno bajkovite dane.
U jednom trenutku, on je zaprosio Katrin, koja ga je odbila i vratila se u Pariz u tišini. Ubrzo se ispostavilo da je glumica trudna, zbog čega su oboje bili neizmerno srećni. Šetali su zajedno, išli u kupovinu i birali dečiju odeću, zajedno odlazili na preglede. Kada je njihova ćerka Kjara došla na svet, navodno je kupio nekoliko pakovanja šampanjca i delio boce po ulici, vičući:
– Rodila mi se ćerka!
Devojčica je u njihov život unela još više ljubavi i nežnosti, pa je Mastrojani odlučio da ponovo zaprosi Katrin – i opet naišao na odbijanje.
To je trajno narušilo njihov odnos: počele su svađe, a Italijan se odao alkoholu i počeo da pravi sve više incidenata. Na snimanju njihovog poslednjeg zajedničkog filma "Ne dirajte belu ženu!", Katrin i Marčelo su se neprestano raspravljali pre kolegama.
Njihova ćerka imala je tek nešto više od godinu dana kada je Katrin u vili u Nici, mestu njihove ranije beskrajne sreće, spakovala kofere i rekla:
– Naša veza je završena. Ne želim više da nastavljam ovu farsu.
Zauvek je otišla u Pariz.
Iako su njihovi odnosi bili trajno narušeni, Mastrojani je nastavio da viđa Kjaru, za koju nije krio da mu je miljenica, iako je imao još jednu ćerku. To je otvoreno pričao i jednom prilikom objasnio zbog čega:
– Obožavao sam majku ovog deteta.
Navodno ju je jednom odveo u bioskop da gledaju Katrinin film, a Kjara je zamolila oca da izađu jer nije mogla da ga gleda kako plače.