Legendarna srpska i jugoslovenska glumica Mira Banjac na jesen puni 90 godina, ali i dalje radi punom parom.
Koja je tajna vaše dugovečnosti?
- Samo rad. Kad ne budem radila, ja ću da uginem kao biljka koju nisu zalivali. Ako i jesam bolesna kod kuće, kad odem negde na snimanje, ne fali mi ništa. U tome nalazim eliksir, neku svoju snagu. Posao za mene nije kuluk, već terapija. Više molim boga da što duže radim nego da što duže živim.
Drugo, spoznala sam da čovek ne sme odmah, kad ga nešto malo zaboli, da trči kod lekara u bolnicu. Morate se pomiriti sa svojim godinama, morate spoznati svoje telo. Moramo znati da bismo mu mogli pomoći. Treba naučiti kako da pomogneš sam sebi da bi mogao da pomogneš i drugima.
Da li postoji neka uloga koju ste odbili, a da ste zbog toga zažalili?
- Nisam odbila nijednu ulogu, ali postoji uloga za kojom sam zažalila. Pokojni Mihiz je jako želeo da radim Isidoru Sekulić - "Kroniku palanačkog groblja". Da radim gospa Nolu. Jako sam se pripremala, sedam godina sam iščitavala Isidoru. Na kraju nisam radila to, ali sam radila jednu svoju monodramu o Isidori Sekulić, koja se zove "Proživeti ili promisliti", gde mene nije zanimala ta književna Isidora, koja je, naravno, nezaobilazna. Zanimalo me je gde se sakrila ta žena, o kojoj se na razne načine komentariše - to što se nije udavala, i druge stvari. Tražila sam rupu kroz koju mogu da virim, i našla sam to polje u knjizi "Njegošu, knjiga duboke odanosti". Tako sam krenula. To bi pre 10-15 godina za mene bila prava, žestoka uloga, ali niko nije hteo da dramatizuje tu ozbiljnu literaturu, niti mogu nekoga da nateram.
Koliko pratite nove filmove i serije i šta vam je trenutno najzanimljivije?
- Mislim da imamo nekoliko sjajnih serija. Pre svega "Senke nad Balkanom" i "Koreni", to je sve po predlošku jake literature, i to ima značaja. Mislim da su tu dobri glumci. Već nekoliko godina dolazi sjajna grupa mladih glumaca i, naravno, ovih srednjaka, u koje računam i, nažalost, pokojnog Nebojšu Glogovca. On se ne može zameniti. Da je on u Americi, dobio bi tri Oskara.
Radila sam i sa mladim glumcima, i nemam primedbu što se tiče rada. Vrlo su vaspitani i obavešteni, ali - oni se troše. Oni stalno trče od jednog projekta do drugog, trećeg. Oni nemaju vremena da se druže. Verovatno nemaju vremena ni da vode ljubav. Samo trče, jure tu karijeru, koja može biti vrlo problematična. Može da bude dve godine jako značajna, pa da je više nema.
Mislite li da je u tom smislu situacija drugačija nego pre 30-40 godina u Jugoslaviji?
- Jeste. To su bila mirnija vremena i bilo je više para. Drugo, pozorište je bilo više udarno. Glumci iz pozorišta sada drže televiziju, a ranije nije bilo tako. Bilo je vrlo teško otići na televiziju, da te puste iz pozorišta. Ranije su bila neka mirnija vremena i moglo je nešto da sazri, da vidite kako nešto stvarate. Sada je sve na brzaka - morate da budete brzi jer vas na to gone finansijski okviri. Ne samo to, nego i producenti istovremeno rade tri-četiri projekta. Oni žure da ih, jedan po jedan, završe.
Kakav je to trenutak u kome mi živimo?
- Živimo i delimo sudbinu svoga naroda, delimo sudbinu svoje zemlje, ali opet završavam s tim - i pored svih tih teških vremena, a zaista su teška vremena za kulturu - događaju se veliki filmovi, velike serije. Iza svega toga stoje ljudi koji opstaju, koji ne daju da se kultura ugasi.
Po čemu će vas pamtiti neka nova publika za pedeset godina?
- Ne znam. Međutim, znam da nisu bitne nagrade, već ono što su ljudi zapamtili. To je najbitnije, jer mi radimo za publiku. Ako ne radimo za publiku, mi nemamo leba da jedemo. Mi radimo za te ljude i važno je da im ostavimo ono najbolje što možemo. O tome je reč.
Na dan našeg razgovora pada godišnjica smrti glumca Zorana Radmilovića - prošle su 34 godine. Kako je bilo raditi sa njim na sceni, kako ga pamtite?
- Zoran i ja smo bili nerazdvojni prijatelji. On je bio jedan jako dobar i nežan čovek i, naravno, glumac, majstor. Moglo se od njega svašta naučiti. On je posebna vrsta glumca, sve može. Takvi su retki, to samo može Lane Gutović, možda još poneko, drugi ne mogu.
S njim je bilo vrlo lako raditi jer nas je Mira Trailović u Ateljeu 212 tako štimala da mi budemo porodica. Kod nas nije bilo iznenađenja da li će neko da uradi ovo ili ono. Mi smo već sve znali jer smo tako dobro bili uhodani i uigrani da nije bilo problema.