icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

pazite se

Zasitno, hranljivo, zdravo... ali ne baš uvek! Ovo voće munjevito podiže nivo ŠEĆERA i LOŠEG HOLESTEROLA

Iako ova grupa namirnica spada u zdravije izbore kada je reč o pravilnoj ishrani, nije dobra ideja jesti ga u većim količinama, niti ako spadate u ljude koji imaju problem s nivoom šećera u krvi i holesterolom

foto: Alliance Images/Shutterstock
foto: Alliance Images/Shutterstock

Holesterol je prilično ozloglašena supstanca koja se. zapravo, normalno nalazi u ćelijama: ona je neophodna organizmu da bi normalno funkcionisao i da bi se proizvodili hormoni i vitamin D, kao i u procesu varenja.


Međutim, kada je holesterol povišen, on može da dovede do razvoja ateroskloroze, kamenca u žučnoj kesi, povišenog krvnog pritiska, kao i do šloga, srčanog udara, hroničnog oboljenja bubrega, bolesti perifernih krvnih sudova, angine...

 

Osobama koje pate od visokog holesterola preporučuje se da konzumiraju više ribe, nemasnog mesa, voća i povrća... Međutim, pojedine namirnice koje se obično smatraju zdravima mogu da nanesu više štete nego koristi, odnosno da povećaju nivo lipida.


Povišen holesterol podrazumeva prisustvo masti u krvotoku, koja se potom lepi za zidove arterija, pa ograničavaju protok krvi do vitalnih organa. Što više vremena prođe dok ne počne lečenje, to je veći rizik da će doći do moždanog i srčanog udara ili razvoja nekih bolesti. Određene namirnice mogu da pomognu u snižavanju nivoa lošeg holesterola, dok ima i onih naizgled zdravih koje ne deluju tako. U ovu drugu grupu spada — suvo voće.

 

suvo voće, sušeno voće
foto: Shutterstock

Voće sadrži obilje hranljivih materija, ali u svom sastavu ima i fruktozu, vrstu monosaharida koja je duplo slađa od glukoze. U suvom voću, ona se nalazi u ogromnim količinama.

 

Kada sušite voće, ono koncentriše sve svoje nutrijente — istakluto je na medicinskom portalu WebMD. — To znači da manja količina suvog voća pruža isti kalorijski unos kao sveže. Iako suvo voće sadrži mnogo vlakana, ono zbog velike količine šećera može da dovede do gojenja.


Tako, recimo, 100 grama suvog grožđa sadrži 59 grama šećera, dok u istoj količini svežeg grožđa ima tek 16 grama, a u ovoj tabeli pronaći ćete podatke.

 

Tabela, Šećer u suvom i svežem voću
foto: Glossy

Zato se ljudima koji imaju povišen nivo triglicerida savetuje da ograniče unos fruktoze na najviše 50-100 grama dnevno.


Studija čiji su nalazi objavljeni 2020. godine u naučnom listu British Journal of Nutrition pokazala je da ljudi koji za užinu jedu suvo voće imaju povišen LDL holesterol (tzv. loš holesterol). U istraživanju je učestovalo 55-oro odraslih ljudi koji imaju visok indeks telesne mase i najmanje jedan faktor rizika za nastanak kardiometaboličkih bolesti. U odnosu na kontrolnu grupu, oni nisu imali promenjen nivo lipida i lipoproteina, ali im je LDL holesterol nakon konzumacije suvog voća rastao, kao i nivo glukoze.