večne rivalke

Ovako su se prezirale Koko Šanel i Elza Skjapareli: Ogovarale su se, vređale, a onda je jedna drugu (bukvalno) ZAPALILA

0

Čak 69 godina otkako je Koko Šanel odnela pobedu nad Elzom Skjapareli, modne kuće koje su osnovale održavaju njihov rivalitet... ali manje zapaljivo.

Koko Šanel s prijateljicom i omiljenom manekenkom Mari Helen Arno
Koko Šanel s prijateljicom i omiljenom manekenkom Mari Helen Arnofoto: UPPA/Photoshot / Avalon / Profimedia

Kada bi bilo ko sastavljao listu najuticajnijih dizajnerki 20. veka, vrlo visoko na listi bi se sigurno našla Koko Šanel, a prvi vrhu bi se našlo mesta za Elzu Skjapareli.


Ipak, italijanska kreatorka sigurno bi bila iza Francuskinje jer njen stil definitivno nije bio tako pitak i za šire mase. Dok je Koko Šanel birala neutralnu eleganciju, Elza Skjapareli je blisko sarađivala s nadrealističkim pokretom tokom 30-ih godina, pa je bilo neizbežno da će njihova dela privlačiti drugačiju klijentelu.

 

Ne bi bilo iznenađujuće da između dva takva modna uma bude i tenzija i njih je, naravno, bilo.

 

Štaviše, toliko je odnos legendarnih dizajnerki bio loš da i danas Chanel i Schiaperelli važe za velike rivale.

 

  • Dok se Elza pojavila, Koko je bila veliko ime


Kada danas pomislite na Chanel, pred očima vam je verovatno, manje-više približna linija i negovanje prepoznatljivih krojeva i detalja, ali početkom 20. veka modeli ove kuće bili su prilično revolucionalni. Dok su mnoge žene i dalje nosile korsete i dugačke haljine, Koko Šanel je ponudila ženske pantalone, mekane i udobne bluze i slične praktičnije komade, inspirisana muškom modom.

 

Uskoro je postala it kreatorka, ne samo u Parizu već širom Evrope i, na kraju, u Americi.

 

Francuska dizajnerka Koko Šanel
Francuska dizajnerka Koko Šanelfoto: Roger-Viollet via AFP / Roger Viollet / Profimedia

Do tridesetih godina, počeo je da jača nadrealizam, sa svojim iščašenostima i snenošću, što znači da su dizajni Koko Šanel delovali pomalo naivno i pitomo. Svakako više ne toliko revolucionarno i hrabro, a to je deo priče u kom na pozornicu stupa – Elza Skjapareli.

 

  • Elza Skjapareli imala je drugačiji put


Koko i ona bile su daleko sličnije nego što bi možda želele da priznaju.


Svakako je i Elza bila žena koja zna šta želi, pa je odbila da se uda za bilo kog od bogatih udvarača koje su joj dovodili njeni roditelji i pobegla kako bi se udala za vidovnjaka. S njim se skrasila u Engleskoj, odakle su prognani zbog toga što se njen suprug Vilem bavio proricanjem sudbine.

 


Odatle su se preseleli u SAD, a Elza je uskoro zatrudnela i čim je delovalo kao da je pred njom spokojan život suprug je napustio bebu i nju.


Zato se oko 1922. vratila u Evropu i uskoro se povezala s nadrealističkim i dadaističkim umetničkim pokretima.

 

 

Inspiraciju je nalazila u svom novom društvu i njihovoj umetnosti, a do 1927. godine već je prodavala svoje čuvene džempere trompe l’oiel, pletene komade u čiji dizajn je utkala kragne košulja.

 

Umetnici su uvek bili u njenom društvu, a jedan od bliskih prijatelja bio joj je Salvador Dali.

 


Uskoro je Elzina odeća postala vrlo popularna među poznatim ličnostim a, uključujući nemačku glumicu Marlen Ditrih i američku glumicu Volis Simpson i brend Schiaperelli je rastao nezaustavljivo.

 

 

  • Rivalitet Koko Šanel i Elze Skjapareli


To nije uzdrmalo Chanel jer dve kreatorke nisu imale istu ciljnu grupu, ali je na ličnom planu donelo mnogo nezadovoljstva Koko Šanel, koja je bila zastrašena uspehom Elze Skjapareli i iz srca ju je mrzela zbog njene popularnosti i statusa cenjene umetnice.


Koko je naučila da šije dok je kao dete bila u sirotištu, dok Elza nije imala nikakav vid obuke i svoje dizajne je kreirala – drapiranjem. Ako vam ovaj termin nije poznat, to u suštini znači da bi Elza stala ispred krojačke lutke i izrađivala kroj direktno na njoj.

 

Zato je Koko Šanel odlučila da bude vrhovni autoritet i s visine gleda talentovanu koleginicu, a zvala ju je "onom italijanskom umetnicom koja pravi odeću". S druge strane, ni Elza nije ostajala dužna, pa je Koko nazivala "onom šeširdžijkom" jer je Koko ušla u svet mode dizajnirajući šešire.

 


Isprva je ovo rivalstvo bilo samo verbalno, ali je jednom prilikom postalo vrlo zapaljivo. Bukvalno. Koko je zapalila Elzu.


Na jednom od poslednjih evropskih balova pred početak Drugog svetskog rata, Koko Šanel je pozvala Elzu da pleše s njom. Dok su igrale, Koko je usmerila Elzu ka lusteru sa svećama i po njenoj odeći se raširila vatra, ali su je ostale zvanice polile vodom pre nego što je moglo da se dogodi nešto ozbiljno.


Pre nego što je ovaj rat mogao da se produbi, počeo je rat i obe su morale da zatvore svoje prodavnice. Dok se Elza klonila užasa rata, Koko je služila kao nacistička špijunka.

 

Po završetku rata, Elza Skjapareli pokušala je da obnovi svoju kuću, ali ju je ipak zatvorila 1954. godine. Koko Šanel je, s druge strane, iste te godine lansirala modnu kolekciju koja je osvojila Francusku, Evropu i Ameriku i to je bio jedan od najvažnijih trenutaka njene karijere.

 


Koko je do smrti ostala cenjena i prva među izuzetnima. Što se tiče Elze, ona je do 1973, kada je preminula, objavila svoju autobiografiju i živela na relaciji Francuska-Tunis.

 

Međutim, to nije kraj priče o njenoj modnoj kući jer je 2007. godine Dijego Dela Vale, predsednik kompanije Tod's Group kupio prava za njen brend, a 2014. predstavljena je prva Schiaperelli kolekcija od 1954. Potpisivao ju je kreativni direktor Marko Zanini, posle kog je ova funkcija pripala Bertrandu Gujonu i, potom Danijelu Rouzberiju.

 

 

makonda-tracker