icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

oprez

Pred ciklus OBAVEZNO povećajte njegov unos: Ovaj VAŽAN MINERAL žene najviše gube tokom menstruacije

Podeli:

Prilikom menstrualnog krvarenja gube se brojne hranljive materije, ali organizam ostaje bez jedne u ogromnoj meri

foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Duga i obilna krvarenja tokom menstruacionog ciklusa izbacuju endometrijum i neoplođenu jajnu ćelliju, ali i nutrijente koji su nam neophodni za normalno funkcionisanje organizma. Ipak, jedna hranljiva materija prednjači u tome — prilikom menstruacije izgubimo 220 do 250 miligrama gvožđa po pola litra krvi! Ova količina varira tokom života i zavisi od brojnih faktora, a obilno krvarenje može da dovede čak i do jednog tipa anemije.

 

Menstruacija nije, međutim, jedini period (niti ginekološki uzrok) u životu žene kada je pojačana potreba za gvožđem. Naime, tokom trudnoće i laktacije, potrebno je povećati unos ovog nutrijenta kako bi se zadovoljile potrebe i mame i bebe, a isto je i s krvarenjem nakon porođaja.

 

Gvožđe se neretko naziva mineralom bez kog ne možemo jer je neophodan za veliki broj funkcija u ljudskom organizmu, a ima ključnu ulogu u biosintezi hemoglobina, proteina crvenih krvnih zrnaca koji prenosi kiseonik od pluća do svih tkiva. Uz to, omogućava transport kiseonika i njegovo privremeno čuvanje u mišićima, a učestvuje i u rastu, razvoju, reprodukciji DNK, imunitetu...

 

gvožđe, Gvožđe u ishrani, Hrana bogata gvožđem, Namirnice koje sadrže gvožđe, Fe
foto: Shutterstock

Zato ne čudi što je preporučena dnevna doza gvožđa kod žena čak osamnaest miligrama.

 

Pored toga što bi bilo dobro da žena pije suplemente gvožđa, veoma je važna ishrana bogata ovim mineralom. U prirodi se nalaze dva oblika gvožđa: hem (koji se efikasnije resorbuje iz digestivnog trakta i biološki je raspoloživiji) i nehem (koji se manje resorbuje). Hem gvožđe može se pronaći u svinjskom, goveđem i jagnjećem mesu, živini, iznutricama, ribi i morskim plodovima, dok se nehem gvožđe nalazi u zelenom lisnatom povrću kao što su spanać, kelj, špargla, orašastim plodovima, mahunarkama...

 

Ipak, ni s gvožđem ne treba preterivati je može da bude opasno kada ga u organizmu ima previše.

 

 

Inicijalizacija u toku...