icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

nije svejedno

Da li dijabetičari smeju da jedu med? Nekoliko važnih stvari o omiljenom prirodnom zaslađivaču koje morate da znate

Da li med može da zameni šećer u ishrani osoba sa dijabetesom? Evo šta kažu stručnjaci.

foto: RossHelen/Shutterstock
foto: RossHelen/Shutterstock

Beli šećer je bez sumnje najpopularniji zaslađivač na svetu, a poznato je da je njegova konzumacija među najlošijim izborima koje možete da napravite za svoje telo.


Način ishrane s visokim udelom šećera je usko povezan s nastankom brojnih zdravstvenih problema, a samo neki od njih su dijabetes, gojaznost, masna jetra, kardiovaskularni problemi itd. Često se može čuti da ljudi koji već pate od ovih stanja ili imaju predispozicije za njih treba da zemene beli šećer nekom zdravom alternativom, a često se preporučuje med. Da li je to, međutim, tačno i u slučaju onih koji imaju visok šećer u krvi? Na kraju krajeva, med je pun šećera, zar ne?

 

Da li se med razlikuje od ostalih zaslađivača?


Ono što je najvažnije znati jeste da med, u suštini, jeste zaslađivač i da se u najvećoj meri sastoji od šećera. On je izvor ugljenih hidrata, najviše glukoze i fruktoze, prostih šećera koji su brzi izvori energije i lakše se vare.

 

Med
foto: RossHelen/Shutterstock

Jedna supena kašika meda sadrži:

 

  • 64 kalorije
  • 17 grama šećera
  • 17 grama ugljenih hidrata
  • 0,06 grama proteina
  • 0,06 grama vlakana
  • vitamine i minerale poput kalijuma, kalcijuma, cinka, vitamina C, antioksidanse... u manjim količinama.


Šećer ne sadrži vitamine i minerale, kojih u medu ima, a uz to med ima niži glikemijski indeks (GI) nego šećer.  Ipak, razlika nije velika, a i jedan i drugi zaslađivač podižu nivo šećera u krvi brzo. Naime, glikemijski indeks meda se kreće od 32-85, što zavisi od vrste meda, dok je GI 65.

 

Da li dijabetičari smeju da jedu med?


Stručnjaci su dugo preporučivali osobama sa dijabetesom da izbegavaju svu hranu koja ima dodati šećer, a čak i med kao zaslađivač suštinski jeste dodati šećer.

 

Sirup za kašalj, Sirup za iskašljavanje, Med, Sirup od meda
foto: Sebastian Duda/Shutterstock

Pojedini lekari smatraju da je u redu jesti ga u manjim količinama, u okviru zdrave ishrane, ali je veoma važno precizno pratiti unos ugljenih hidrata ukoliko koristite insulin. Ako pratite koliko ste vlakana i ugljenih hidrata konzumirali, moći ćete da sprečite previsok šećer u krvi.


Eksperti, u svakom slučaju, nisu do kraja saglasni da li ljudi koji imaju dijabetes smeju da koriste med. Istraživanja su pokazala da ova namirnica ima antizapaljenske i antioksidansne osobine, što je korisno za ljude koji žive s ovim stanjem i imaju viši nivo upale u organizmu. Međutim, mnogo je hrane koja pruža antioksidante bez naglog skoka šećera u krvi, što znači da postoje bezbednije opcije ako želite da povećate unos ovih hranljivih materija.