intervju

Atraktivan, markantan i... Upoznajte novosadski glumca koji će vas ostaviti bez daha (FOTO)

0
Glavni glumac u predstavi "Mala mađarska pornografija" Zoltan Šimer govorio je o predstavi, liku koji tumači, ali i o tome kako je ova predstava uticala na njega privatno
foto: Promo
foto: Promo

Predstava “Mala mađarska pornografija” Novosadskog pozorišta/Ujvideki Szinhaz govori upravo o tome kako svaki potez naših predaka ali i ono što mi radimo danas ima dalekosežnije posedice od pukog trenutka u vremenu...

 

Ovo je jedna od retkih, tihih predstava, koja odzvanjaju, na melanoličan, na momente duhovit način. Filozofski promišljena režija Nikite Milivojevića, duboka uronjenost u tugu i bol glavnog junaka, opijajuća

maštovitost u pričanju priče o ocu koji je izdao sina, publiku

raskopčavaju na način na koji se do sada nije desio u Ujvidkei

Szinhazu.

foto: Promo

“Mala mađarska pornografija” gostuje 22. maja u Beogradu, u

Narodnom pozorištu, od 20.30 sati. Glavnu ulogu – pisca Petera

Esterhazija - igra glumac Zoltan Širmer. Uoči izlaska pred beogradsku

publiku govori o svom junaku, sasvim realnom čoveku, donedavno

našem savremeniku koji je kao retko ko bio toliko hrabar da svoj život,

zarad pravde i istine, izvrne kao rukavicu…

 

Koja ti je bila prva asocijacija na "Malu mađarsku pornografiju"?

Znao sam od ranije naslov romana pa mi prva asocijacija nije bila ono

na šta bi se na prvi pogled moglo pomisliti - “nešto za odrasle”. Znao

sam da je u pitanju Esterhazi, i zato mi je asocijacija odmah bila u

kontekstu društvene pornografije, pornografskog društva u kojem

živimo.

foto: Promo

Kakav ti je Esterhazi kao junak?

Esterhazi je pre svega najveći junak samom sebi, mislim da je bilo

potrebno zaista mnogo, mnogo ljudske hrabrosti i petlje da bi se

napisalo “Ispravljeno izdanje”, da bi neko tako iskreno progovorio o

svojoj prorodici, bukvalno svoj život izvrnuo kao rukavicu i otkrio mnoge

– nimalo prijatne - detalje javnosti, detalje o ocu, sramu, tuzi,

potištenosti zbog surove istine koju je otkrio.

 

Kako te je ovaj roman i rad na predstavi pretresao kao čoveka

privatno?

Roman nije baš uticao na mene, mislim, svi znamo da su mnogi u to

vreme u Mađarskoj bili špijuni. Ja lično nemam baš puno iskustva sa tim

svetom i vremenom. Ne znam kako bih se ja osećao da se meni nešto

slično dogodi, kako bih reagovao, sigurno mi ne bi bilo prijatno i ne bih

voleo da se nešto tako meni desilo. Esterhazija je to dodatno potreslo

jer je obožavao oca, imao specifično blizak odnos, napisao celu

“Harmoniu Celestis” o ocu i o porodici a onda su svi saznali da je sve to

bila zabluda i laž, uključujući I njega.

foto: Promo

Da li glumac nekada kroz predstavu može da reši neke svoje zablude o

svetu i sebi?

Ono što mi je jasno i mogu razrešiti u životu, ja mislim da sam razrešio 

... A ono što ne znam - to i ne mogu... Ima nažalost I onih dilema kojih

sam svestan a koje nisam u mogućnosti da rešim. Ponekad kada radim

predstavu nađem neko rešenje i za moj privatni život, probni proces

nekada može da promeni čoveka, mišljenje o nečemu, najviše se to

otkrije u komunikaciji sa drugim ljudima, u dodiru sa drugim

mišljenjima, u razmeni ideja i razmišljanja, kada analiziramo neke

tekstove radimo I ono što privatno često nemamo vremena – za analizu

svojih postupaka, presabiranje, prebrojavanje unutar sebe samog. Mi

često na dnevnom nivou baratamo samo krajnje pukim činjenicama,

gotovim rešenjima jer nemamo vremena za dublje propitivanje,

analizu… S druge strane, nakon takvih kompleksnih proba desi mi se da

se baš zamislim nad svojim životom, što opet nije dobro

foto: Promo

Dok se gleda “Mala mađarska pornografija” čovek ima utisak da gleda

bol koja pleše, cela predstava je kao neka misao koja se pleše...

Celo Esterhazijevo “Ispravljeno izdanje” je u stvari mučenje čoveka...

Kako otkrije dosijee i polako počinje da ih čita, on počinje sve dublje da

uranja u sebe, u sav taj bol koji ne može da svari, da prebrodi, da

razume... Predstava je u nekom smislu stvarno drugačija od svega što je

na repertoaru Ujvideki Szinhaza. Ima naratora koji jednostavno iz neke

prirodnosti priča svoju priču. Nije to predstava u kojoj nam je potrebno

120 posto energije da je igramo, kako što je to potrebno u nekim

drugim našim predstavama. Energiju u ovoj predstavi koristimo na

potpuno drugačiji način, ili je možda tačnije reći da u ovoj predstavi

koristimo drugačiju vrstu energije.

 

Prvi put ste i ti, i ceo ansambl radili sa Nikitom Milivojevićem. Šta ste

naučili od njega?

Dobar čovek, dobar reditelj, jako precizan. Predstavu je napravio kao

neku ariju. Svaki ton je na svome mestu i nama je to pomoglo da

nemamo priliku da negde falširamo. Nikita jako voli da analizira tekst,

svaka rečenica i svako slovo su bitni... Ja mislim da je analiza teksta sa

rediteljem jako bitan deo posla na radu na predstavi. Meni je to puno

pomoglo da nađem zajednički jezik sa rediteljem. Stvarno smo jako

dobro sarađivali sa njim. Baš zbog toga što nisam često dobijao velike

uloge, uloge koje određuju ritam predstave, ne znam ni svoje glumačke

domete, mogućnosti. Posle ove predstave malo bolje se osećam jer mi

je pružena prilika. Ima nade za mene

 

makonda-tracker