Kreirala je elegantne haljine za najpoznatije žene svog vremena, ali je umrla u siromaštvu. Za njenu smrt saznalo se 13 meseci nakon što je preminula.
Kada pomislimo na poznate francuske modne dizajnere, prva imena koja nam padaju na pamet su Koko Šanel i Kristijan Dior, ali dugi niz godina niko ne pominje ime Madam Gres.
Njeni klijenti su bile princeze, vojvotkinje, prve dame i poznate glumice, a komadi koje je dizajnirala i dan danas su izloženi u mnogim muzejima. Uprkos takvom postignuću, madam Gres je ostala, nakon smrti, potpuno zaboravljena.
Ko je Madam Gres?
Rođena je 1903. godine u Parizu pod imenom Džermen Emili Krebs i već je kao dete bila zainteresovana za umetnost, ples i skulpturu. U početku, Gres je maštala da postane vajar, ali je nakon brojnih primedbi roditelja, svoja interesovanja prebacila na umetnost dizajna i krojenja.
Prvi posao je dobila kao pomoćnik krojača. Tamo je naučila da šije gledajući kako to rade profesionalci. Pošto je shvatila šta želi da radi, otišla je da studira krojenje mode u modnoj kući Mejson Premet.
Nakon toga, ona počinje da prodaje svoje haljine i kapute, a nekoliko godina kasnije postaje suvlasnica modne kuće Alik Barton. Tokom svog rada proučavala je tkanine, tehnologije i estetiku dok nije pronašla svoj jedinstveni stil - draperiju.
Jedinstven stil
Gres je nije koristila svoje pravo ime, već je sebe nazivala Alik Barton, Alik, Alik Gres, Madmazel Gres i Madam Gres. Njen zaštitni znak bila je savršeno promišljena, tehnička i elegantna draperija.
Haljine su podsećale na skulpture od tkanine ili na odeće grčkih boginja, koje je stvarala pod uticajem estetike grčko-rimske skulpture. U dizajnu su takođe primetne jednostavne linije i njena ljubav prema isticanju ženskog tela. Koristila je svoje znanje o skulpturi, ali ga je primenila na tkaninu.
Gres je tvrdila da je tretirala „tkaninu kao kamen “, zbog čega su je često nazivali umetnicom, a ne modnim dizajnerom.
- Želela sam da postanem vajar – nije mi važno da li ću raditi sa tkaninom ili kamenom - rekala je dizajnerka.
Njeni omiljeni materijali u to vreme bili su svileni dres i taft. Njeno prvo priznanje stiglo je za pozorišne kostime koje je kreirala 1935. godine. Odeća je bila toliko luksuzna da je Pariz počeo da priča o novom modnom dizajneru.
Kreirala je odeću za najpoznatije žene različitih generacija, njene haljine su nosile: vojvotkinja od Vindzora, Paloma Pikaso, Grejs Keli, Marlen Ditrih i Greta Garbo.
Kada je kreirala svoje prelepe haljine, provela je sate savijajući tkaninu u male draperije, promišljajući dizajn do savršenstva. Nabori su pravljeni ručno jednostavno na modelima, ali je mnoge svoje dizajne napravila i na manekenkama, pričvršćujući svaki milimetar tkanine. Za izradu nekih haljina bilo je potrebno i do 300 sati.
Madame Gres je nastavila svoj posao do svoje starosti i čak je lansirala liniju mirisa, ali je bila prinuđena da je proda kako bi nastavila da radi kao modni dizajner. Inače, mirisi pod brendom Madame Gres prodaju se i danas.
Lični život
Pseudonim Gres se pojavio u životu u njenom životu kao obrnuti akronim za ime njenog drugog muža, umetnika Sergeja Čerevkova. Mnogi izvori ga nazivaju ruskim umetnikom, ali je u stvari bio Ukrajinac .
Čerevkov je bio slikar i vajar koji je studirao na Školi lepih umetnosti u Kijevu (danas Nacionalna akademija likovnih umetnosti i arhitekture). Preselivši se u Pariz 1924. godine, nastanio se i izlagao svoje radove u salonima. Sergej se oženio Džermen Krebs, koja se u to vreme predstavljala jednostavno kao Aliks, kasnih 1930-ih. Par je imao ćerku, koja se zvala Ana.
Kakav je bio njihov zajednički život nije poznato, jer je madam Gres bila veoma tajnovita. Međutim, poznato je da je Sergej Čerevkov napustio svoju ženu i nastanio se na Tahitiju 1932. godine, gde je ostao do kraja života.
Kada je Sergej umro 1970. na Tahitiju, madam Gres je kupila sve preostale slike sa njegovog imanja za iznos koji je daleko veći od njihove stvarne vrednosti, a novac je dala njegovoj poslednjoj tahićanskoj ljubavnici.
Tajanstvena smrt i skandal
Za razliku od mnogih poznatih ličnosti koje su radile u modnoj industriji, Madame Gres je napustila ovaj svet u potpunom zaboravu i siromaštvu, a njena smrt je postala veoma rezonantna. Sve je počelo tako što je njen posao zaboravljen.
Osamdesetih godina, modna dizajnerka, već u poodmaklim godinama, odlučila je da se povuče. Prodala je brend Bernardu Tapiju, a zatim ga je kupio Žak Esterel. Brend Madam Gres propada i proglašava se bankrotom.
Salon u Parizu je zatvoren zbog neplaćanja kirije, a nameštaj je bačen na ulicu, kao i haljine koje su bile u njemu. Ime je zatim kupila japanska kompanija Iagi Tsusho kasnih 1980-ih za samo 2 miliona dolara.
Madame Gres je okončala svoj život u siromaštvu dok je godinama pravnih sporova oko licenciranja svog prepoznatljivog parfema, Cabochard, izgubila bogatstvo koje je zaradila tokom šest decenija.
Živela je povučeno sa ćerkom. Njena ćerka Ana ju je 1993. poslala u starački dom na jugu Francuske i stvarala priče za štampu da je njena majka dobro.
24. novembra 1993. godine, u 89. godini, madam Gres je umrla, šest dana pre svog 90. rođendana, a njena ćerka je to skrivala od javnosti 13 meseci i falsifikovala majčin rukopis na dokumentima. To je, prema njenim rečima, uradila iz ljubavi.
Ana Gres je rekla da je njena majka odlučila da prestane da jede i da je jednostavno dozvolila sebi da umre.
- Ljubav je bila razlog za tajnovitost - rekla je ona, - Mama još uvek ima stariju sestru, a ja nisam želela da sazna vesti. A u to vreme nisam imala novca da platim grob, a htela sam da je sahranim dostojno.
Bonus video:
Kreatorka otkrila kako da uvek izgledate kao milion dolara