Slovenački glumac koji je osvojio srpsku publiku ulogom u seriji "Senke nad Balkanom" govori o saradnji sa porno divom Stojom u filmu "Ederlezi rising", objašnjava razliku između snimanja u inostranstvu i u regionu i daje savete mladim glumcima.
A on zatim pada u depresiju, u suštini izazvanu time što ona odbija seksualne odnose sa njim. Potom se oboje odlučuju na žrtvu.
- To je na neki način vrlo rimokatolički, mea culpa. Japanci, na primer, to ne bi tako uradili. On bi uradio haraki ili njoj odsekao glavu. (smeh)
Zanimljive su i upotreba svetla i muzike, praktično kao da su i to likovi, što je vrlo postdramski.
- Kosta, Aljoša i Nemanja su napravili sjajan posao. Pa i Senka, Mima, da ne pričam o VFX i CGI sektorima. Pa film jeste ars septima, uključuje sve nivoe umetnosti. Ali to kod filma i jeste najteže, da te ništa ne bode u oko, da te ništa ne izbacuje iz fabule, ni kostim, ni scenografija, ni režija, ni kamera, ni muzika, nego da sve zajedno daje atmosferu, kako bi publika mogla lakše da pronadje tačku identifikacije sa fabulom.
Kako je bilo raditi sa Stojom?
- Lazar mi je rekao da će glavna glumica biti porno diva. Ja sam rekao - aha. Poslao mi je link na imdb-u, a ja sam se setio da sam tu ženu već negde video, na youtube-u na "Histerical Literature". Ona je super čovek, jako pametna i fragilna. Brzo je shvatala indikacije, brzo je učila, nema strah ispred kamere, artikulisana je i sjajno se izborila sa redukcijom sredstava. Mislim da je napravila genijalnu ulogu. Sve te scene seksa su snimljene vrlo estetski i poetično. Mislim da ne bih ni pristao na sve da je bilo drugačije, jer ne volim kada se film rešava seks scenama.
Reci nam nešto više o svom radu u pozorištu.
- U poslednje vreme pozorište je, nažalost, postalo hiperprodukcija. Moje matično pozorište proizvede 13-14 premijera u sezoni, igramo više od 450 predstava za godinu dana. Sa ansamblom od 34 glumaca, od kojih 25 rade kao budale, to je nehumano. Na primer: radili smo "Otela", a imali smo pet nedelja za to. To nije stend ap, to je Šekspir, za to treba vremena. Sve te tera da radiš instant, što je zapravo habitus komercijalnog pozorišta, a ne nacionalnih institucija. Gde smo to krenuli? Ja na to jednostavno ne mogu da pristanem. Tako da sam u poslednje dve godine radio "Rat i mir" u režiji Silvija Purcarete i tekst Ivana Viripajeva, "Pijane". To je teološko-filozofski delirium tremens, zanimljiv za rad. Ali malo sam stavio pozorište sa strane, inače prosto ne bih uspeo da snimam.
Možeš li da uporediš rad u inostranstvu i u regionu?
- Razlika između rada u inostranatvu i regionu? Ono što je strancima higijenski minimum, nama se čini kao naučna fantastika. Indie movie znači da se film ne snima ispod 2-3 miliona evra. Ostalo zovu no budget. Amerikancima jedan indi film vredi kao celogodišnji budžet filmskog centra u Sloveniji. Na setu uvek imaš svoju prikolicu, pripadaju ti tantijeme u odnosu na veličinu uloge, itd. Kao što rekoh: naučna fantastika. (Smeh) Ja sam dosta kasno počeo da radim u inostranstvu, čekao sam da mi deca porastu, jer sam želeo da budem s njima. Ali mi glumci, za razliku od sportista, imamo tu prednost da s godinama sazrevamo i dobijamo i kompleksnije uloge.
Čini mi se da to više važi za muškarce nego za žene.
- Važi i za žene. Ko će da igra Lejdi Magbet, ili Gertrudu? Svetska dramatika je svakako oduvek bila nepravedna prema ženama, slažem se. Ali to počinje pomalo da se menja, ako ne pre, onda barem od Čehova na dalje. Tu su i mlađe ženske autorke svetskog formata poput Milene Marković, Tene Štivičić, Paule Vogel ili Anje Hiling, koje stvarno pišu dobre uloge za žene. Ali da, en gros, u svetskoj dramatici je pet prema jedan za muške uloge. Ali u ovom filmu, "Ederlezi Rising", je tri prema jedan za žene! Glas kompjutera je ženski, socijalni inženjer i android su takođe žene, pa...
I za kraj, savet mladim glumcima?
- Mislim da mladi glumac mora što pre da stekne što više iskustva, kako god. Jer najgore je kad si kao glumac pametan i pijan za šankom, a kad moraš nešto da napraviš onda se use*eš u gaće. Moraš da imaš kondiciju, i ispred kamere i na pozornici. Za one koji hoće da se bave glumom, savet je da moraju da budu spremni na to da budu odbijeni, jer te u tom poslu najviše puta odbiju. Ako ti slučajno uspe, onda je druga priča. Ali kako se kaže u našem poslu: uvek si toliko dobar, koliko ti je dobra poslednja uloga. Tako da učenju nikada nema kraja.