Za potrebe svoje knjige, jedna istraživačica je želela da čuje iskustva i vaspitne modele roditelja uspešnih preduzetnika i otkrila interesantna poklapanja. Šta su oni to radili drugačije?
Margo Makon, službenice američke Vlade, koja je radila u Federalnoj trgovinskoj komisiji tokom administracije Ronalda Regana i Džordža Buša, autorka je knjige "Odgajanje preduzetnika", u kojoj je pokušala da objasni kako roditelji mogu da pomognu svojoj deci da izrastu u uspešne i sposobne ljude.
Njena knjiga je zasnovana razgovorima sa 70 roditelja koji su podigli vrlo uspešne ljude i pomogli svojoj deci da ostvare snove. Kako je objasnila, u pitanju je raznolika grupa majki i očeva, koju čine ljudi različitih rasa, religija, prihoda, porodičnih struktura i obrazovanja.
Iako mnogi od mladih ljudi koje su oni vaspitali nisu bili najbolji đaci, oni su se istakli kao odrasli jer su pronašli svoja prava interesovanja, Makonova je u tekstu koji je napisala za CNBC izdvojila četiri stvari koje su zajedničke svim roditeljima s kojima je razgovarala.
Podržavali su decu u onome u čemu su strastvena
Svaka odrasla osoba s kojjom je Margo Makon pričala je kao dete imala interesovanja koja su ih posebno uzbuđivala. Sa izuzetkom umetnika, koji su nastavili da se bave određenom umetnošću i kao odrasli, većina njenih sagovornika se fokusirala na posao i prestala da radi ono u čemu su uživali u detinjstvu.
Oni su kao roditelji odlučili da podrže svoje mališane da nastave sa onim što im budi strast, čak i kada to nisu razumeli najbolje, jer su videli radost u njima. Najuspešniji ljudi su oni koji su odrastali znajući da su mame i tate uvek tu za njih, bez obzira na sve!
Učili su decu da prihvate neuspeh
Najuspešniji preduzetnici čije je živote analizirala Margo Makon su ljudi spremni za rizike. Prema njenom istraživanju, ispostavilo se da oni koji su najviše rizikovali kao deca nisu za neuspeh kažnjavani, niti su učeni da ga se plaše.
Zato je istakla citat čuvene teniserke Bili Džin King:
To se ne zove neuspeh nego povratna informacija.
Roditelji su ih naučili da je dobro takmičiti se, boriti se za uspeh i pobediti, ali i da je sasvim u redu izgubiti jer su zastoji prilike za učenje i razvijanje otpornosti.
Ohrabrivali su njihovu radoznalost i nezavisnost
Deca koju roditelji podstiču da budu radoznali naučila su da će, ako nastave da istražuju, doći do načina da nešto što vole i o čemu već znaju nešto poprave, rašire i obogate.
Preduzetnike čije je profile Makonova analizirala roditelji su učili da postavljaju pitanja "Mora li da bude ovako?" i "Kako da to popravimo?", a upravo su takva pitanja iza pokretanja nekih od najčuvenijih kompanija.
Dok deca ne porastu, često smo u iskušenju da im previše pomažemo i rešavamo probleme umesto njih. Zašto im ne bismo dali alate da ih sami reše?
Naglašavali su važnost empatije
Većina preduzetnika kojima se Margo Makon bavila u svojoj knjizi učena je od malih nogu da saoseća s drugima, rasli su želeći da reše probleme svoje okoline, bili u pitanju pojedinci ili zajednica.
Oni su još kao deca želeli da unaprede živote drugih ljudi, a roditelji im nikada nisu govorili da je najvažnije zaraditi novac, iako je to često bila posledica njihovog rada. Empatija je bila to što im je pomoglo da naprave umetničko delo ili neki proizvod koji je ljudima doneo osećao radosti ili olakšao život. Zauzvrat im je takva osnova pomogla da izgrade uspešne karijere.
* Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO
Bizaran trend među tinejdžerima u Srbiji