"Nekada je naš narod badnjaku pridavao posebnu pažnju i poštovanje", rekli su nam iz Etnografskog muzeja – toliko da mu je domaćin čestitao praznik i molio ga da donese zdravlje i sreću porodici pre nego što ga poseče.
Najradosniji hrišćanski praznik Božić, ima uz sebe Badnji dan, tako vernog pratioca da se oni često prepliću običajima.
Tako se u nekoj kući božićna česnica lomi na Badnje veče, a negde na božićno jutro, pa se uglavnom gledaju kao jedna celina.
Kako bi nam pojasnili sve ineteresantne praznične rituale na ova dva dana koji su opstali u srpskom narodu vekovima, obratili smo se Etnografskom muzeju u Beogradu i dobili detaljno objašnjenje kreativnih i sačuvanih obrednih radnji za Badnje veče i Božić.
Rituali za prosperitet u novoj godini
– Badnjedanski i božićni običaji međusobno su se prožimali i činili jedinstvenu celinu. To njihovo jedinstvo održava se i u narodnom govoru. Naime, za dve povezane i neodvojive stvari govorilo se da su „kao Badnji dan i Božić“. Mnogi običaji započeti na Badnji dan samo su se nastavljali na Božić – rekli su nam.
– Dakle, Božić je kao praznik posvećen Hristovom rođenju. Ipak, narod ih je proslavljao na način koji se teško može definisati i označiti kao hrišćanski. Većina badnjedanskih i božićnih običaja bazira se na verovanju da tih dana počinje nova godina i na ubeđenju da je to trenutak koji je presudan za budućnost kuće i porodice u predstojećoj godini. Uglavnom su ritualne radnje koje su se obavljale u tom periodu bile usmerene ka obezbeđivanju prosperiteta i sreće u tekućoj godini.
Svi običaji u vezi s badnjakom
Među interesantnim ritualima su oni koji se tiču badnjaka, a u vezi s njim je sve propisano, već od toga kako se "ide po badnjak".
– Najznačajniji od tih običaja nalazi se u vezi sa svetim porodičnim drvetom – badnjakom. Nekada je naš narod badnjaku pridavao posebnu pažnju i poštovanje, a što se može zaključiti i na osnovu zapisa koji svedoče o tome kako se nekada badnjak presecao. Naime, po badnjak su u šumu išli nekada isključivo muškarci. Sekao ga je najčešće sam domaćin i to pre izlaska sunca, a pri tome se drvo nije smelo dodirnuti golom rukom. Pre nego što bi domaćin počeo da preseca badnjak obraćao mu se i čestitao mu praznik i molio ga da donese zdravlje i sreću porodici. Svedočenja kažu da mu je tom prilikom prinosio i neki vid žrtve; prosuo bi na drvo žito ili kukuruz, a u nekim mestima badnjaka bi se poklanjao i kolač spremljen specijalno za taj dan. Prema narodnoj religiji Srba, Badnjak se uvek sekao sa istočne strane, a na tu stranu je drvo i trebalo da padne. Pri seči se pazilo da se drvo navodno „ne muči“, pa se tako sekao u jednom potezu. Verovalo se da je dobar znak ukoliko Badnjak na mestu preseka ima „bradu“, odnosno antropomorfni vid i nalikuje nekom natprirodnom biću. Za badnjak se koristilo drvo cer, hrast ili bukva – kažu nam iz Etnografskog muzeja.
Kada badnjak konačno dođe do kuće, ne ulazi tek tako u nju. I sam čin unošenja badnjaka propisan je jasno utvrđenim obredima, koji uključuju slavlje, veselje, ukusnu hranu...
– Kada bi se domaćin vratio iz šume stavljao je badnjak uz kućni zid, ispod strehe. S prvim mrakom badnjak se unosio u kuću, a ukućani su svečano dočekivali ulazak domaćina sa badnjakom. Na kućnom pragu domaćina su čekala deca, a u kući žena sa spremljenim voćem i orasima, u situ ili nekoj drugoj posudi. Kad bi domaćin ušao u kuću, deca bi se uhvatila za njega i „pivkala“, dok on „kvoca“, a domaćica ih obasipa orasima.
Gde se stavlja badnjak u kući?
– Badnjak se polagao na ognjište i to tako da mu deblji kraj bude okrenut ka zapadnoj strani, ili ponekad prema ulaznim vratima kuće. Pošto se badnjak položi, obavljali su se magijski rituali. Badnjak se posipao pšenicom i polivao vinom, uz reči: „Ja tebe vinom i pšenicom, a ti mene svakim dobrom i napretkom“. Potom bi se badnjak palio. Dok je badnjak goreo na ognjištu, svi ukućani su morali da budu budni. Pretpostavlja se da je badnjak po tom bdenju i dobio ime. Trenutak pregorevanja badnjaka smatran je posebnim trenutkom i u vezi sa tim nalaze se brojna verovanja. Na primer, ako bi žena prva primetila kraj badnjaka, verovalo se da će biti više ženskih jaganjca u narednoj godini, i obrnuto, ako bi muškarac prvi video dogorevanje badnjaka, više bi bilo muških jaganjca – rekli su nam iz Etnografskog muzeja.
Slama u običajima za Božić
– Značajnu ulogu u božićnim običajima ima slama. Unosio je domaćin, ređe domaćica, istovremeno s badnjakom ili posebno. U prošlosti je rasprostirana po podu prostorije gde se večera, a u novije vreme se simbolično poseje po podu, stavi u ugao ili drži u džaku ispod stola na kome će večerati. Ponekad su se u slamu ubacivali klipovi kukuruza ili zrnevlje pšenice.
Šta se jede za Badnje veče?
Nakon ritualnog unošenja badnjaka i slame, postavlja se večera (jela, obredni hlebovi, pite, med, suve šljive, jabuke, kruške, orasi, pečena bundeva, žuti šećer, nišador, rakija, vino). Jela su posna, jer je Badnji dan poslednji dan Božićnog posta. Obavezna jela su, prema etnografskoj građi gust pasulj „na tavče“, punjene paprike, pečena riba, pita „kupusnik“ ili neka slatka pita.
* Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO
Porodica Savčić pravi je primer čuvara tradicije