icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

lekovito piće

Da li zaista pomaže kod mršavljenja i u prevenciji bolesti? Ovo su 10 SUPERMOĆI zelenog čaja koje su naučno dokazane

Zeleni čaj je utiče dobro na ljudski organizam na više nivoa, što je i dokazano i sa stručne strane.

Zeleni čaj je veoma zdrav
Zeleni čaj je veoma zdrav foto: Anna Nahabed/Shutterstock

Svi znate bapske priče o zelenom čaju, kako je dobar za ovo, dobar za ono, žargonski bi se reklo da "leči neizlečivo"... Međutim, mi se sada nećemo držati tih priča, nego samo onih koji utemljenje imaju u nauci. Pa, da počnemo. I da, iznenadićete se...  

 

1. Sadrži zdrava bioaktivna jedinjenja

 

Biljka zelenog čaja sadrži niz zdravih jedinjenja koja je zajedničkim snagama čine sam proizvod koji pijemo, tvrdi medicinski magazin "Kineska medicina", koje izdaje Međunarodno udruženje za kinesku medicinu. Čaj je bogat polifenolima, prirodnim jedinjenjima koja imaju zdravstvene prednosti, kao što su smanjenje upale i pomoć u borbi protiv raka.

 

Zeleni čaj sadrži katehin koji se zove epigalokatehin-3-galat (EGCG). Katehini su prirodni antioksidansi koji pomažu u sprečavanju oštećenja ćelija i pružaju druge prednosti.

Ove supstance mogu smanjiti stvaranje slobodnih radikala u telu, štiteći ćelije i molekule od oštećenja. Ovi slobodni radikali igraju ulogu u starenju i mnogim vrstama bolesti.

EGCG je jedno od najmoćnijih jedinjenja u zelenom čaju. Istraživanja su testirala njegovu sposobnost da pomogne u lečenju različitih bolesti. Čini se da je to jedno od glavnih jedinjenja koje zelenom čaju daje njegova lekovita svojstva, kako je navedeno u članku objavljenom u magazinu Journal of Ethnopharmacol 2018. godine)

Zeleni čaj takođe ima male količine minerala koji mogu biti od koristi za vaše zdravlje.

Pokušajte da izaberete kvalitetniji brend zelenog čaja, jer neki od brendova nižeg kvaliteta mogu da sadrže prevelike količine fluorida (Istraživanje je objavljeno u listu Journal of Agricultural and Food Chemistry 2004 . godine).

Imajući to u vidu, čak i ako odaberete marku nižeg kvaliteta, koristi i dalje nadmašuju svaki rizik.

 

ZAKLJUČAK

 

Zeleni čaj je pun antioksidansa polifenola, uključujući katehin koji se zove EGCG. Ovi antioksidansi mogu imati različite koristi za zdravlje.

 

2. Može poboljšati funkciju mozga
 

Dobro deluje na mozak
Dobro deluje na mozak foto: Max4e Photo/Shutterstock

Zeleni čaj ne samo da vas drži budnim, već može pomoći i u jačanju funkcije mozga. Ključni aktivni sastojak je kofein, koji je poznati stimulans.

Ne sadrži toliko koliko kafa, ali dovoljno da proizvede reakciju bez izazivanja negativnih efekata povezanih sa unosom previše kofeina. Kofein utiče na mozak blokiranjem inhibitornog neurotransmitera koji se zove adenozin. Na ovaj način povećava aktiviranje neurona i koncentraciju neurotransmitera poput dopamina i norepinefrina, navodi se u studiji objavljenoj u naučnom listu Brain Research Reviews 1992. godine, koju je sproveo Bertli Fredholm sa Katedre za fiziologiju i farmakologiju Univerziteta u Stokholmu.


Istraživanja su dosledno pokazala da kofein može poboljšati različite aspekte funkcije mozga, uključujući raspoloženje, budnost, vreme reakcije i pamćenje (Istraživanje sporveo dr Keri H. S. Rukton, dijetetičar iz Britanije).

Međutim, kofein nije jedino jedinjenje koje jača mozak u zelenom čaju. Takođe sadrži aminokiselinu L-teanin, koja može da pređe krvno-moždanu barijeru (Istraživanja sproveli Unilever Institut za istraživanje hrane i zdravlja, Vlaardingen, Holandija i Odeljenje za eksperimentalnu psihologiju, Univerzitet Oksford, Velika Britanija).

L-teanin povećava aktivnost inhibitornog neurotransmitera GABA, koji ima efekte protiv anksioznosti. Takođe povećava dopamin i proizvodnju alfa talasa u mozgu ( istraživanje sproveli magazini "Pharmacol Sci" 2007. i "Herb Pharmacother" 2006. godine)

Studije pokazuju da kofein i L-teanin mogu imati sinergističke efekte. To znači da kombinacija ova dva može imati posebno moćne efekte u poboljšanju funkcije mozga, što je objavljeno  studiji u medicinskom časopisu "The Journal of Nutrition" 2008. godine-


Zbog L-teanina i male doze kofeina, zeleni čaj vam može dati mnogo blažu i drugačiju vrstu efekta od kafe. Mnogi ljudi kažu da imaju stabilniju energiju i da su mnogo produktivniji kada piju zeleni čaj u poređenju sa kafom.

 

ZAKLJUČAK

 

Zeleni čaj sadrži manje kofeina od kafe, ali dovoljno da proizvede efekat. Takođe sadrži aminokiselinu L-teanin, koja može da sinergistički sa kofeinom da deluje na poboljšanje funkcije mozga.

 

 

3. Povećava sagorevanje masti

 

Pomaže u topljenju masti
Pomaže u topljenju masti foto: Profimedia / Dmitriy Shironosov / Panthermedia /

Ako pogledate listu sastojaka za bilo koji dodatak za sagorevanje masti, velike su šanse da će zeleni čaj biti tamo. To je zato što, prema istraživanju zeleni čaj može povećati sagorevanje masti i ubrzati metabolizam čiji su rezultati objavljeni u magazinu "American Journal of Physiology".

U jednoj studiji koja je uključivala 10 zdravih muškaraca, uzimanje ekstrakta zelenog čaja povećalo je broj sagorelih kalorija za 4 posto. U drugom, koji je uključivao 12 zdravih muškaraca, ekstrakt zelenog čaja je povećao oksidaciju masti za 17 posto, u poređenju sa onima koji su uzimali placebo, navodi studija objavljena u časopisu "The American Journal of Clinical Nutrition".

Međutim, studija o zelenom čaju objavljena u Britsh Journal of Nutrition ne pokazuje nikakvo ubrzanje metabolizma, tako da efekti mogu zavisiti od pojedinca i načina na koji je studija postavljena.

Kofein takođe može poboljšati fizičke performanse tako što mobiliše kiseline iz masnog tkiva i čini ih dostupnim za upotrebu kao energiju (po istraživanju objavljeno u "International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism" 2016. godine.


Dve odvojene pregledne studije su objavile da kofein može povećati fizičke performanse za otprilike 11–12% (Po istraživanju Majka Doertija sa Odseka za sport i nauku o vežbanju Univerziteta u Lutonu, koju je objavio u International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism" 2004. godine ).

 

ZAKLJUČAK

 

Zeleni čaj može ubrzati metabolizam i povećati sagorevanje masti u kratkom roku, iako se sve studije ne slažu sa tim.

 

 

4. Antioksidansi mogu smanjiti rizik karcinoma
 

Samnjuje rizik od karcinoma
Samnjuje rizik od karcinoma foto: Martin Barraud pROFIMEDIA

Rak je uzrokovan nekontrolisanim rastom ćelija. To je jedan od vodećih uzroka smrti u svetu. Istraživanja su pokazala da oksidativna oštećenja mogu dovesti do hronične upale, što može dovesti do hroničnih bolesti, uključujući rak. Antioksidansi mogu pomoći u zaštiti od oksidativnog oštećenja ( po istraživanju objavljenom u Free Radic Biol Med).

Zeleni čaj je odličan izvor moćnih antioksidanata. Istraživanja su povezala jedinjenja zelenog čaja sa smanjenim rizikom od raka, uključujući sledeće studije:

Karcinom dojke

 

Sveobuhvatan pregled opservacionih studija otkrio je da su žene koje su pile najviše zelenog čaja imale približno 20-30% manji rizik od razvoja raka dojke, jednog od najčešćih karcinoma kod žena ( po istraživanju objavljenom u "Breast Cancer Research and Treatment" ).


- Karcinom prostate

 

Jedna studija je primetila da muškarci koji piju zeleni čaj imaju manji rizik od uznapredovalog raka prostate ( po istraživanju objavljenom u "American Journal of Epidemiology") .


- Kolorektalni kancer

 

Analiza 29 studija pokazala je da su oni koji piju zeleni čaj imali oko 42% manje šanse da razviju kolorektalni rak ( po istraživanju navedenom u "Oncotarget" iz 2017. godine ).

 

Mnoge opservacione studije pokazuju da je manja verovatnoća da će ljudi koji piju zeleni čaj razviti nekoliko vrsta raka, ali je potrebno više visokokvalitetnih istraživanja da bi se potvrdili ovi efekti ( po studijama objavljenim u magazinima "Preventive Medicine" iz 1997. godine i "The American Journal of Clinical Nutrition" iz 2013. godine )


Da biste imali najviše zdravstvenih koristi, izbegavajte dodavanje mleka u čaj. Neke studije sugerišu da može smanjiti antioksidativnu vrednost u nekim čajevima ( po studiji objavljenoj u listu Nutrition Research 2010. godine )


ZAKLJUČAK

 

Zeleni čaj ima moćne antioksidante koji mogu zaštititi od raka. Više studija pokazuje da oni koji piju zeleni čaj imaju manji rizik od raznih vrsta raka.


 

5. Može zaštititi mozak od starenja

 

Čuva funkcije mozga
Čuva funkcije mozga foto: Ground Picture/Shutterstock

Ne samo da zeleni čaj može kratkoročno poboljšati funkciju mozga, već može i zaštititi vaš mozak kako starite. Alchajmerova bolest je uobičajena neurodegenerativna bolest i najčešći uzrok demencije kod starijih osoba ( po istraživanju Nacionalnog instituta za starenje iz SAD ).

Parkinsonova bolest je još jedna uobičajena neurodegenerativna bolest i uključuje smrt neurona u mozgu koji proizvode dopamin.

Nekoliko studija pokazuje da jedinjenja katehina u zelenom čaju mogu da imaju različite zaštitne efekte na neurone u epruvetama i životinjskim modelima, što može da smanji rizik od demencije (navodi se u studijama objavljenim u magazinima "J Nutr Biochem" iz 2004, "CNS Neurosci Ther." iz 2008, i "Adv Exp Med Biol" iz 2015. godine ).

 

ZAKLJUČAK

 

Bioaktivna jedinjenja u zelenom čaju mogu imati različite zaštitne efekte na mozak. Oni mogu smanjiti rizik od demencije, uobičajenog neurodegenerativnog poremećaja kod starijih osoba.


 

6. Može smanjiti loš zadah
 

Poboljšava stanje kod lošeg zadaha
Poboljšava stanje kod lošeg zadaha foto: Shutterstock/Emily frost

Katehini u zelenom čaju takođe mogu biti korisni za oralno zdravlje. Studije u epruvetama sugerišu da katehini mogu da potisnu rast bakterija, potencijalno smanjujući rizik od infekcija (po istraživanjimaa objavljenim u listovima "Br J Pharmacol" 2013, "J Basic Clin Pharm" 2014, "Poult Sci" 2012 i "Antiviral Res" 2005. godine )


Streptococcus mutans je uobičajena bakterija u ustima. Uzrokuje formiranje plaka i vodeći je uzročnik karijesa i karijesa.

Studije pokazuju da katehini u zelenom čaju mogu inhibirati rast oralnih bakterija u laboratoriji, ali nema dokaza da pijenje zelenog čaja ima slične efekte (navodi se u studijama u magazinima Journal of Indian Society of Periodontology iz 2012, "Journal of Basic and Clinical Pharmacy" iz 2014, "Journal of Dentistry" iz Teherana iz 2011. i Archives of Oral Biology" iz 2012. godine)


Ipak, postoje neki dokazi da zeleni čaj može smanjiti loš zadah ( po istraživanju "J Nutr Sci Vitaminol" iz Tokija iz 2008. i "BMC Complement Altern Med" iz 2015. godine )


ZAKLJUČAK

 

Katehini u zelenom čaju mogu inhibirati rast bakterija u ustima, smanjujući rizik od lošeg zadaha.


 

7. Može pomoći u prevenciji dijabetesa tipa 2

 

Može izazvati sniženje šećera u krvi
Može izazvati sniženje šećera u krvi foto: Profimedia

Stope dijabetesa tipa 2 rastu poslednjih decenija, tako da na primer u Americi pogađa jednu od 10 osoba. ( po istraživanju američkog Centra sa kontrolu zaraze i prevenciju).

Dijabetes tipa 2 uključuje povišen nivo šećera u krvi, što može biti uzrokovano insulinskom rezistencijom ili nemogućnošću proizvodnje insulina.

Studije pokazuju da zeleni čaj može poboljšati osetljivost na insulin i smanjiti nivo šećera u krvi ( po istraživanju Američkog magazina za kliničku nutriciju iz 2013. godine ).

Jedna studija na Japancima otkrila je da su oni koji su pili najviše zelenog čaja imali približno 42% manji rizik od dijabetesa tipa 2 ( po studiji objavljenoj u naučnom listu Annals of Internal Medicine 2006. godine).


Prema pregledu sedam studija u kojima je učestvovala ukupno 286.000 osoba, oni koji piju čaj imali su 18 posto manji rizik od dijabetesa (po istraživanju objavljenom u magazinu "JAMA Internal Medicine" iz 2009. godine ).

 

ZAKLJUČAK

 

Neke kontrolisane studije pokazuju da zeleni čaj može izazvati blago smanjenje nivoa šećera u krvi. Takođe može smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2.

 

8. Može pomoći u prevenciji kardiovaskularnih bolesti
 

Smanjuje loš holesterol
Smanjuje loš holesterol foto: Shutterstock/Image Point Fr

Kardiovaskularne bolesti, uključujući bolesti srca i moždani udar, vodeći su uzroci smrti širom sveta ( po istraživanju Svetske zdravstvene organizacije ) .

Studije pokazuju da zeleni čaj može poboljšati neke od glavnih faktora rizika za ove bolesti, što uključuje poboljšanje ukupnog holesterola i nivoa LDL (lošeg) holesterola, navodi se u studiji čiji su nalazi objavljeni u magazinu "Cochrane Database of Systematic Reviews" 2013. godine.

Zeleni čaj takođe povećava antioksidativni kapacitet krvi, tako što štiti LDL čestice od oksidacije, što je jedan deo puta ka manjem riziku od srčanih oboljenja ( po studiji objavljenoj u magazinu "Atherosclerosis" iz 2000. godine).


Obzirom na blagotvorne efekte na faktore rizika, možda nije iznenađujuće da ljudi koji piju zeleni čaj imaju do 31 posto manji rizik od umiranja od kardiovaskularnih bolesti (navodi se u studijama objavljenim u časopisima "The Journal of Nutrition" iz 2008, "International Journal of Epidemiology" iz 2007. i "The American Journal of Medicine" iz 2017. godine )


 

ZAKLJUČAK

 

Zeleni čaj može smanjiti ukupni i LDL (loš) holesterol, kao i zaštititi LDL čestice od oksidacije. Istraživanja pokazuju da ljudi koji piju zeleni čaj imaju manji rizik od kardiovaskularnih bolesti.


 

9. Može vam pomoći da izgubite težinu

 

Može pomoći u borbi protiv viška kilograma
Može pomoći u borbi protiv viška kilograma foto: Galina Zhigalova/Shutterstock

S obzirom da zeleni čaj može ubrzati metabolizam u kratkom roku, logično je da vam može pomoći da izgubite težinu. Nekoliko studija pokazuje da zeleni čaj može pomoći u smanjenju telesne masti, posebno u predelu stomaka ( po istraživanju objavljenom u magazinu "Physiology & Behavior, Volume 93" 2008).


Jedno od ovih istraživanja bila je 12-nedeljna randomizovana kontrolisana studija koja je uključivala 240 ljudi koji imaju problem sa gojaznošću. U ovoj studiji, oni u grupi sa zelenim čajem imali su značajno smanjenje procenta telesne masti, telesne težine, obima struka i masti na stomaku, u poređenju sa onima u drugoj grupi ( po istraživanju trija japasnkih stručnjaka u sastavu Tomonori Nagao, Tadaši Hase i Ičiro Tokimitsu iz 2012. godine ).

Međutim, neke studije ne povezuju statistički značajno povećanje gubitka težine sa zelenim čajem, tako da istraživači moraju da sprovedu dalje studije da bi potvrdili ovaj efekat ( po istraživanju objavljenom u "J Hum Nutr Diet" iz 2010. godine)


 

ZAKLJUČAK

 

Neka istraživanja pokazuju da zeleni čaj može dovesti do povećanog gubitka težine. Može biti posebno efikasan u smanjenju opasne abdominalne masti.


 

10. Može vam pomoći da živite duže
 

Produžava život
Produžava život foto: Shutterstock/Impact Photography

S obzirom na to da neka jedinjenja u zelenom čaju mogu pomoći u zaštiti od raka i srčanih bolesti, logično je da vam mogu pomoći da živite duže. U jednoj studiji, istraživači su proučavali oko 40.000 odraslih Japanaca tokom 11 godina. Oni koji su pili najviše zelenog čaja, odnosno 5 ili više šoljica dnevno, imali su značajno manje šanse da preminu tokom perioda trajanje studije ( po istraživanju objavljenom u "JAMA" iz 2006. godine ).

 

 

  •  Smrt od svih uzroka: 23 posto niža kod žena, 12 posto niža kod muškaraca
  •  Smrt od srčanih oboljenja: 31 posto niža kod žena, 22 posto niža kod muškaraca
  • Smrt od moždanog udara: 42 posto niža kod žena, 35 posto niža kod muškaraca
     

Druga studija koja je uključivala oko 14.000 starijih Japanca otkrila je da su oni koji su pili najviše zelenog čaja imali 76% manje šanse da umru tokom 6-godišnjeg perioda istraživanja ( po istraživanju "Annals of Epidemiology" iz 2009. godine ).

 

ZAKLJUČAK

 

Studije pokazuju da ljudi koji piju zeleni čaj mogu živeti duže od onih koji ne piju.


 

NARAVOUČENIJE

 

Zeleni čaj ima niz mogućih zdravstvenih koristi za ljudski organizam. Da biste se osećali bolje, izgubili na težini i smanjili rizik od hroničnih bolesti, možda biste mogli da razmislite o tome da zeleni čaj postane redovan deo vašeg života.