icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

česta dilema

Imaju MNOGO sličnosti, ali i razlika: Šta je zdravije — PILETINA ili SVINJETINA?

Podeli:

Piletina i svinjetina su najzastupljenije vrste mesa u ljudskoj ishrani širom planete, a često je pitanje koje nam je od ova dva zapravo korisnije.

foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Svinjetina se, zahvaljujući visokom udelu mioglobina, klasifikuje kao crveno meso, dok je piletina živina, odnosno belo meso, jer mioglobina ima u znatno manjim količinama.


Možda će vas iznenaditi podatak da svinjsko i pileće meso imaju sličnu makronutrijentnu strukturu. Ipak, u slučaju svinjetine oni su gušći, budući da ovo meso sadrži 58 odsto vode, dok piletina ima 60 procenata vode. Obe vrste sadrže mnogo kalorija, i to gotovo isto: u sto grama svinjskog mesa nalaze se 242 kalorije, dok pileće ima 239, a i u jednom i u drugom ima 27 grama proteina u 100 grama.

 

I svinjetina i piletina bogate su esencijalnim aminokiselinama, premda ih svinjsko meso ima neznatno više, sa izuzetnom metionina i izoleucina, a u njemu se može naći i nešto više masti. Međutim, piletina ima više polinezasićenih masnih kiselina, dok se u svinjetini nalazi više mononezasićenih i zasićenih masti.

 

Piletina
foto: Profimedia

Neočekivano, u svinjskom mesu ima manje holesterola — istraživanje Univerziteta u Viskonsinu je pokazalo da porcija nemasnog svinjskog mesa ima 34 odsto manje holesterola nego piletina bez kožice!


Što se tiče vitamina, njih ima nešto više u svinjetini: ona sadrži više vitamina A, B3, B5, B12, B2, B6, E, a u njoj se mogu pronaći vitamini kojih u pilećem mesu uopšte nema — vitamin C i D. S druge strane, meso pilića ima više vitamina A, B3 i B5, a za razliku od svinjskog mesa sadrži i vitamin K.


U kategoriji minerala, jasan protivnik je svinjetina, koja ima više kalijuma, fosfora, kalcijuma, cinka, magnezijuma, selena, bakra i holina, uz manje natrijuma. Ipak, nije ni pileće meso bez minerala: jedući njega unosimo gvožđe i mangan.


Budući da gotovo da nemaju ugljene hidrate, glikemijski indeks obeju ovih namirnica iznosi 0.

 

svinjski kotlet
foto: Shutterstock

Kiselost je još jedan važan faktor kada je reč o biranju hrane, a u ovom slučaju piletina je blago kiselija — njen pH indeks je 5,3-6,5, a u slučaju svinjetine je to 5,6-5,7 (kiseliju svinjetinu prepoznaćete po tome što je čvršća, tamnija i suvlja).


Zaključak je da su pileće i svinjsko meso mnogo sličniji nego što na prvi pogled deluje, pa nije lako reći da jedno od njih treba da bude dominantnije u ishrani. U svakom slučaju, i sam način pripreme i odabir dela mesa ima veze s tim koliko ćete masti i kalorija uneti. Tako su svinjske slabine uvek bolje rešenje nego kotleti, a pileće grudi su uvek odličan izbor, ali samo ako uklonite kožicu, koja može da duplira unos masti! Ono što je veoma važno jeste da uvek birate zdravije metode pripreme hrane i uklonite višak masnoće.

 

 

Inicijalizacija u toku...