Svakoj ženi trebaju jedne farmerke, ali one moraju da joj odgovaraju. Za neke od njih vredi potrošiti malo bogatstvo jer ih nosite češće nego kožnu jaknu ili večernju haljinu - kaže Tomi Hilfiger. Ovaj dizajner je davno krenuo u modnu avanturu i to baš sa farmerkama koje je počeo da prodaje jer mu se nije dopadalo šta ljudi u njegovoj rodnoj Elmiri nose. Danas Tomijevo carstvo ima nekoliko linija muške, ženske i dečje odeće: Tommy Hilfiger, Red Label, Tommy Sport, Hilfiger Denim i Tommy Hilfiger Home, a pored toga proizvodi nakit, parfeme i kozmetiku. Ovaj kreator je sinonim za ležeran stil, a njegovu odeću vole i slavne ličnosti poput Leonarda di Kaprija, Britni Spirs, Bijonse Nouls, Sare Ferguson... Nisam jedini dizajner koji osmišljava sve što se prodaje u mojim radnjama – rekao je Tomi i tako se izdvojio u odnosu na sve druge kolege koji tvrde da su idejni tvorci svih svojih modela.
Tomas Hilfiger rođen je 24. marta 1951. u Elmiri pored Njujorka, turbulentnom gradiću koji je poznat po tome što je u njemu Mark Tven imao svoju letnju rezidenciju. Tomas, koji je ubrzo dobio nadimak Tomi, bio je drugo od devetoro dece koliko su ih imali Virdžinija i Ričard Hilfiger. Njegov otac bio je naočit i ljubazan časovničar koji je radio u obližnjoj zlatari, a bio je poznat i po svom holandsko- nemačkom akcentu, dok mu je majka bila medicinska sestra. Živele su u kući viktorijanskog stila i preživljavali iz meseca u mesec, od plate do plate. To je bio razlog zbog kojeg su Tomi i njegova braća i sestre počeli da rade kao mali kako bi roditeljima pomogli u izdržavanju porodice. Buduća dizajnerska zvezda odmalena je naučio da kosi travu, čime se bavio u prepodnevnim satima, dok je uveče radio na benzinskoj pumpi.
- Radio sam u noćnoj smeni i zarađivao 1,25 dolara na sat, što u to vreme i nije bila loša satnica. Sam sam sebi kupovao odeću, a pomagao sam i braći. Nisam zavisio od roditelja – rekao je Hilfiger.
Bio je niži rastom od svojih vršnjaka, a da bi postao član fudbalskog tima, morao je da se ugoji šest kilograma. Pošto mu to nije polazilo za rukom, poslužio se lukavstvom i pre vaganja punio je džepove kamenjem. Ni u školi se nije isticao popularnošću, ali ni znanjem, zbog čega je morao da ponavlja deveti razred. Od svog oca nasledio je ljubav prema krojenju i šivenju, a modom je počeo da se bavi u tinejdžerskom periodu. Letnje raspuste nikada nije provodio kod kuće, a jedan je iskoristio tako što se zaposlio u hipijevskoj prodavnici u Cape Codu. Kada se posle letnjeg predaha vratio kući, roditelji nisu mogli da ga prepoznaju. Kupio je sandale, nosio je zvoncare i pustio je kosu koju je do tada redovno kratio. Kao sedamnaestogodišnjak slušao je Džimija Hendriksa i Rolingstonse, a roditelji su mu rekli da je poludeo. Rešio je i ozbiljnije da se upusti u posao, pa je dao otkaz na pumpi i sa dvojicom drugova uložio novac u prodaju farmerki. Iz rodnog grada umeo je da vozi po 400 kilometara svojom bubom kako bi za 3,50 dolara kupovao džins i prodavao ga po duplo većoj ceni. Po završetku srednje škole poslovni trojac je u centru Elmire otvorio radnju koju su nazvali People’s Place i ona je veoma brzo postala In među tinejdžerima. Posle samo dvanaest meseci napravili su promet od milion dolara, od čega je 60.000 bila njihova čista zarada. Do sredine sedamdesetih njih trojica su otvorili šest radnji, a u voznom parku su imali Porche, Mercedes, Jeep i Jaguar.
- Imao sam dvadeset i tri godine, a već sam mogao da unajmim avion. Odleteli bismo na rok koncerte, nalazili se sa devojkama u Londonu i Parizu – govorio je Tomi.
Bila je 1976. godina, njihov posao je cvetao, a u kreatorovom životu dogodila se još jedna novost. Kada je svratio u svoju prodavnicu u Itaki, ugledao je lepu tinejdžerku Suzi Cironu koja je tamo radila. Među njima je istog momenta proradila hemija.
- Nije ni čudo što su se zaljubili, Suzi i Tomi bili su kao stvoreni jedno za drugo. Izgledali su slično, tako su se ponašali, čak su i razgovarali na gotovo identičan način. Mogli su da se predstavljaju kao brat i sestra – rekao je jedan Tomijev prijatelj. I taman kad mu je ljubavni život procvetao, posao je počeo da mu propada. I drugi su prodavali izbeljene farmerke, a da stvar bude još gora, Amerika je zapala u recesiju. Trgovine su počele da se zatvaraju, računi gomilaju i poslovni trojac je u avgustu 1977. bankrotirao. Bez novca, mladi par Suzi i Tomi, koji su se u međuvremenu i venčali, počeli su da rade na Sedmoj aveniji za jednu modnu kuću. Dizajnirali su lude farmerke i dobili otkaz posle svega mesec dana rada. Nalazi su druge poslove i istom brzinom ih gubili. Međutim, Hilfiger je dobio epitet požrtvovanog dizajnera, što mu je donelo ponudu i od Kalvina Klajna. Međutim, ugovor nikada nije potpisao jer je želeo da se okuša kao samostalni dizajner i pod svojim imenom. Hrabrost mu se isplatila... Ubrzo je upoznao indijskog milijardera Murjanija koji je bio voljan da uloži novac u modu, ali je takođe bio svestan da se u momentu kada se troškovi budu rezali, Hilfiger neće buniti zbog ugrožavanja umetničkog integriteta.
- Plan je bio da se stvori mladi Ralf Loren – rekao je Murjani koji je sa Hilfigerom potpisao ugovor o stvaranju ne samo nove firme, već i imena. S druge strane, to je Tomiju koji je već imao ćerkicu Aleksandriju, dalo finansijsku stabilnost, ali i zadovoljstvo da posvuda vidi svoje ime. I baš poput Ralfa Lorena, Tomi je krao ideje od ostvarenih ikona poput Ivija Ležea, samo što im je davao svoj pečat u vidu detalja. Na svim komadima ipak se najviše isticao njegov logo - Mondrian. Iako minijaturan, delovao je uzbudljivo u odnosu na Lorenovog igrača pola. Murjani se pobrinuo i da se Hilfigerova odeća reklamira u široj javnosti, pa je zaposlio legendarnog Džordža Luisa, čije su kontroverzne kampanje uvek zaokupljale pažnju medija. Zahvaljujući svojoj genijalnoj ideji, Tomi je preko noći od relativno nepoznate osobe postao velika zvezda. Na džambo plakatu na Tajms skveru napisao je: Četiri najveća američka dizajnera za muškarce su: R. L, P. E, C. K i T. H. Bila je to senzacija. Svi su u napisanim inicijalima prepoznali imena Ralf Loren, Peri Elis, Kelvin Klajn, ali ne i Tomi Hilfiger. Zato je i bilo logično ono čemu se Luis nadao - svi će se zapitati čije ime kriju inicijali T. H.
Zarada u prvih osamnaest meseci od početka reklamne kampanje, porasla je na više od 11 miliona dolara, s tim da se svake sledeće prodaja dvostruko uvećavala. Promene je donela 1988. kada je Murjanijevo carstvo počelo da se urušava. Iako se Hilfigerova odeća i dalje prodavala, nije mu se pisalo dobro pa je angažovao poznate advokate. Slamku spasa ponudio mu je Silas Čou, potomak poznate porodice iz Hongkonga koja je bogatstvo stekla na proizvodnju tekstila. Savetovao mu je da se odrekne prava na svoje ime, a kako mu je nudio i finansijsku sigurnost, dizajner nije mogao da odbije ponudu da sa udelom od 22, 5 odsto postane deo nove kompanije. U narednih godini i po dana njegov promet uvećao se do fascinantnih 100 miliona dolara. Početkom devedesetih, realizovao je novu ideju za pravljenje novca. Usledilo je vreme hip-hopa, a Tomi je bio naročito darovit u prepoznavanju novih stilova koji bi se svima svideli. Jednom prilikom na aerodromu primetio je grupu klinaca obučenih poput hip-hopera koji su nosili njegovu odeću. U realizaciji te zamisli pomogao mu je njegov brat Endi Hilfiger koji ga je spajao sa zvezdama pa su ubrzo najpoznatiji hip-hoperi poput Kulija nosili njegovu garderobu na nastupima, ali i u spotovima. A kada se Snup Dog pojavio u jednoj emisiji u prevelikoj majici sa potpisom Tomija Hilfigera, brend je procvetao, a kreator se ludo obogatio. Zajedno sa suprugom Suzi kupio je veliko imanje čija je cena iznosila 10 miliona dolara, a dvorište je izgledalo kao da tu upravo treba da počne snimanje reklame Ralfa Lorena. Komšije su im bile Mel Gibson i pevačica Dajana Ros. Do tada su bili roditelji dvoje dece, a sina Ričarda dobili su 1991. godine.
Uživao je u popularnosti i prepoznavanju, ali mu to nije donosilo poštovanje, ono za čim je žudeo. Ljudi iz mode gledali su ga ispod oka, a on je sve više osvajao tržište. Klijenti su mu bili slavni glumac Leonardo di Kaprio, pa čak i princ Čarls, a onda je 1994, kada je dobio i treće dete, ćerku Elizabet, postao laureat za nagradu CFDA, oskar modne industrije koji su pre njega dobili Dona Karan, Ralf Loren i Kelvin Klajn. Ipak, dodela prvi put nije održana, a razlog za to bilo je ignorisanje Tomijevog uspeha. A kada je istu nagradu osvojio i sledeće godine, nije bio preterano srećan.
- Posao mi je išao veoma dobro, a s obzirom na to da nije bilo nekog novog dizajnera za muškarce, dali su je meni – rekao je tada. Njegove kolege najviše je frustriralo što je Hilfiger uvek govorio kako to što je uspešan dizajner ima manje veze sa poznavanjem mode, a više sa dobrom saradnjom koju ima sa ljudima u svom timu.
- Nemam tako dobar instinkt kada je reč o ženskoj kolekciji, ali zato sam zaposlio ljude da to rade – objasnio je svojevremeno.
Nakon rođenja četvrtog deteta, ćerke Ketlin, počeo je da propada njegov brak sa Suzi. Razišli su se posle dugih dvadeset godina zajedničkog života, što je Tomija potpuno dotuklo. Ipak, nekoliko meseci kasnije paparaci su ga uslikali sa plavušom Megi Rizer koja je upravo odradila njegovu reklamnu kampanju. Iako ju je držao oko struka, Hilfiger je poricao da među njima ima hemije. Nedugo nakon toga priznao je da je u vezi s Anabel Bont, ćerkom australijskog finansijera, ali i Elizabet Somersbi. Govorio je da imaju opušten odnos i kako mu je tako lakše da prebrodi razvod od supruge. Ona je i dalje moja najbolja prijateljica – govorio je Tomi za Suzi koja je ostala da živi s njihovom decom u kući, preko puta koje je on kupio dom da bi im bio bliže. Nekoliko razloga navodilo se kao uzrok razvoda, na prvom mestu bio je njegov nedostatak slobodnog vremena, a neki su tvrdili da je Suzi smetala pažnja javnosti koju je Tomi naprosto obožavao.
Novi život bez supruge i dece u Tomiju je samo pojačao strast za izlascima i opsednutost poznatim osobama. Tako je koristio prijateljstvo s Anom Vintur koja je za njega rekla da je pogrešio što je pokušao da koketira sa visokom modom, ali i da je sjajan prijatelj. Ipak, nikada nije zaboravio desetak drugova iz detinjstva, pa tako ni bivšeg poslovnog partnera Lerija Stemermana. Naime, kada mu je otac bio suviše bolestan da bi putovao redovnom linijom kako bi još jednom video unučad, Tomi im je pozajmio svoj privatni avion.
Uprkos čestim pričama o tome kako je predusretljiv, našao se na meti optužbi za rasizam. Naime, počeo je da kruži mejl u kome je pisalo da je poznati kreator gostovao u šou-programu Opre Vinfri i da ga je najpoznatija voditeljka sveta pitala da li je istinita njegova izjava u kojoj je rekao: Da sam znao da će Afroamerikanci, Hispanoamerikanci, Židovi i Azijati kupovati moju odeću, ne bih se trudio da bude tako lepa. Voleo bih da ti ljudi ne kupuju moju odeću jer je ona namenjena višem sloju belaca - na šta je on navodno potvrdno odgovorio, zbog čega ga je Opra izbacila iz studija. Hilfiger se potrudio da objasni kako to nema veze s istinom. Povredili su moje dostojanstvo, a na kraju dana to je jedino što imaš. Ako ljudi stavljaju na ispit moje poverenje, integritet i mene kao osobu, to boli više od ičega – pravdao se Tomi, a branila ga je i Opra pred svojom brojnom publikom. To se nikada nije dogodilo, a sledeći put kada vam neko pošalje takav mejl ili vam spomene tu glasinu, recite da je to jedna velika gnusna laž – govorila je Vinfrijeva.
Nakon razvoda koji je teško preboleo, usledila je njegova nova ljubav sa Di Oklepom s kojom se i oženio 2008. godine. Ona je imala dvoje dece iz prvog braka, a ubrzo su saznali da će dobiti i prvog zajedničkog naslednika. Njegova lepa trudna supruga blistala je na jednoj svečanosti i tada je otkrila kojeg je pola njihova beba. Svetloplavu haljinu nisam obukla slučajno, već zato što nosim sina – istakla je Di Oklepa. Nekoliko meseci kasnije došao je na svet mališan kome su dali ime Sebastijan Tomas.
Do tada se, kada je njegov rad u pitanju, odmakao od repera, hip-hopera i postao omiljen među američkim tinejdžerima, a počeo je i više da se okreće ka Evropi. Danas je poznat širom sveta, a njegov brend izdvaja se kreativnošću i raznolikošću Amerike. Hilfigerova moda je mešavina različitih stilova i kreće se u rasponu od klasične do moderne. Davno je svojim logom u crvenoj, beloj i plavoj boji postao simbol sportskog i elegantnog načina života i mode.
Moni Marković