DA LI STE ZNALI?

Preživeo sve ratove, oženio prostitutku i živeo s dve žene PARALELNO: Ko je bio Enco Ferari, pravi DIV auto-moto sporta?

0

Ferari je sinonim za brzinu i jedan od najpoznatijih automobilskih brendova na svetu.

foto: GEORGES BENDRIHEM / AFP / Profimedia
foto: GEORGES BENDRIHEM / AFP / Profimedia

Auto-moto sport ima brojne obožavatelje širom sveta, ali ipak malo ko se bavi čovekom koji je stajao iz cele te industrije i neko ko je zaslužan za nastanak automobila koji je sinonim za pobede i luksuz.

 

Davne 1898. godine u severnoj Italiji rođen je Enco Ferari, dete za koje je bilo predviđeno da nastavi mali porodični biznis i obrađuje različite metalne delove. Malog Enca to nije zanimalo, želeo je da se bavi novinarstvom ili da bude operski pevač, sve dok nije otišao na svoje prve trke 1908. godine.

Otac nije shvatao Encovu želju da se bavi automobilizmom i poslao ga je u školu kako bi posle mogao da nastavi porodični posao.

 

Najteži period Encovog života počeo je 1914. godine, kada je Italija bila uvučena u I svetski rat. Negov brat Dino, otišao je kao dobrovoljac na front i u vojsci služio kao vozač hitne pomoći. Zatim 1916. godine, njihov otac Alfredo Ferari umire od upale pluća. Bez oca i brata da vode posao, njihova fabrika je brzo propala. Kao da to nije bilo dovoljno, iste godine dolaze vesti sa fronta da je Dino umro od tifusa.

Došao je red i na njega da ide u vojsku, a iako je pokušao da slaže kako je dobar automehaničar, pripalo mu je da bude pešadinac i brine o magarcima za vuču tereta. Ubrzo nakon toga je dobio zapaljenje plućne maramice, to je tad bila jako smrtonosna bolest, ležao je na odeljenju sa drugim beznadežnim slučajevima i niko nije očekivao da će preživeti.

 

Kao dvadesetogodišnjak dočekao je kraj rata, ali i početak novog života  bez ičega dok je cela država u velikom padu.

 

Na Encovu sreću njegov komandant iz vojske mu ubrzo šalje pismo preporuke. S njim u ruci mladi Ferari kreće za Torino u centar automobilske industrije u Italiji, kako bi našao posao. Aplicirao je u tada najjačoj fabrici, Fiat, koja je tada bila u vlasništvu bogate porodice Anjeli. Kada je došao u fabriku, inženjer s kojim je imao razgovor odbija da ga zaposli uz obrazloženje da je Torino pun ratnih veterana koji traže posao. Još jednom poražen, Enco je seo na klupu u parku odbijen i ponižen. Tada se zakleo sebi da će jednog dana Fiat zažaliti zbog ovog poteza.

Družio se i kretao u krugovima koji su povezani sa auto-moto trkama i tako upoznao Uga Sivočija, test vozača Alfa Romea, koji ga je uveo u svet automobilizma i omogućio da izađe na svoju prvu trku. 

 

Dok je polako išao ka ostvarenju svojih snova, upoznao je devojku Lauru Domeniku Gorel, devojku čija prošlost nikad nije bila sasvim jasna. Neki tvrde da je poreklom iz imućne torinske porodice, dok postoje i tvrdnje kako je ona radila kao devojka za “profesionalnu pratnju”. Ovaj par se na kraju i venčao 1923. godine, a kulminacija njihovih problema je došla kada se kod njih doselila i Encova majka. 

 

Enco je postizao ogromne uspehe, a pogibija Uga Sivočija ga je prilično uzdrmala. Pored svega, privatni život je nastavio da bude buran. Ferari je dobio sina Alfreda kom je dijagnostikovana mišićna distrofija i koji umire sa 24 godine. 

Počeo je Drugi svetski rat, a Ferari se priklonio Musoliniju i nedugo zatim upoznao drugu fatalnu ženu, Linu Larni. Nepunih godinu dana posle njihovog upoznavanja, Lina i Ferari dobijaju vanbračnog sina Pjera, tako da je sada Enco imao dve porodice, jednu u Modeni i jednu u Maranelu.

 

Enco Ferari se suočavao sa brojnim problemima tokom svog života, a jedan od većih je bila i trka Mille Miglia. Trka izdržljivosti koja je bila dugačka 1.000 kilometara i vozila se otvorenim drumovima kroz sela Italije. Čak 293 vozača je učestvovalo u ovoj legendarnoj trci. Ferari je imao 5 automobila i vozača. Jedan od njih bio je Alfonso De Portago koji je izgubio kontrolu nad svojim vozilom i uleteo u publiku. U incidentu su nastradali Portago, njegov suvozač i čak 15 gledalaca, od kojih su petoro bila deca.

Sina Pjera je uveo u svoj posao što smetalo njegovoj prvoj ženi Lauri. Ipak, Laura je do kraja života bila sa njim iako se on više okrenuo svojoj drugoj porodici. Nakon 55 godina poprilično tužnog i tragičnog braka, Laura Ferari umire. Ubrzo nakon njene smrti Ferari dovodi Linu, a i Pjero neposredno nakon toga dolazi kod njih sa svojom porodicom. Svoje poslednje godine, Enco provodi kao porodični čovek.

 

Div auto-moto sporta umro je u 90. godini nakon duže bolesti, okružen porodicom, a vest o njegovoj smrti je objavljena tek nakon sahrane, baš onako kako je on i želeo.

 

 

makonda-tracker