Iako je prošlo toliko vremena, priča o smrti Lejdi Di zauvek će živeti
Na današnji dan, pre 21 godinu ceo svet je zapanjila vest da je princeza Dajana poginula u Parizu. Od kobne noći u Parizu, kada su pored nje nastradali i Dodi al Fajed i Anri Pol, prošle su godine. Zvanični izveštaji kažu da se u Gradu svetlosti desila saobraćajna nesreća, ostale teorije tvrde da tragedija nije bila nimalo slučajna.
Do tragedije je tog poslednjeg avgustovskog dana 1997. godine, došlo nakon što su Dajana i Dodi al Fajed, u pratnji Anrija Pola, vozača i šefa njihovog obezbešnja, i princezinog telohranitelja Trevora Risa Džonsa napustili hotel „Ric“ i seli u mercedes S280. xc“.
Za njima su se uputili i paparaci koji su ih pratili motorciklima. Udarac automobila u stub tunela preživeo je samo Džons.
Nakon istrage, koja je po mnogima bila prepuna rupa, saopšteno je da je nesreću izazvao Pol koji je bio u alkoholisanom stanju i koji je bezuspešno pokušavao da pobegne paparacima.
Imate njenju krv na svojim rukama", poručio je paparacima tada Dajanin brat, grof Spenser.
Da ostale brojne teorije nisu isplivale na površinu, to zvanično objašnjenje označilo bi Dajaninu smrt jednom zauvek (ili makar za ovih 20 godina) kao nesreću.
Da li zbog težine koje su imena žrtvi nosile, tuge i neverice koje je izazvala njihova pogibija, ili jednostavno zbog istine koje nikome nije dala mira, odlazak princeze i njene poslednje ljubavi, stalno su se iznova i iznova razmatrali.
Čak ni priznanje Džona Hopkinsa (80), bivšeg agenta britanske tajne službe MI5, da je ubio Dajanu, izvršavajući naređenje i „vrhovnu komandu“ princa Filipa, vojvode od Edinburga, nije smirilo strasti niti je stavilo konačnu tačku na Dajaninu smrt (priznanje se dogodilo u junu ove godine).
Teorije zavere teško je umiriti. Dok se čekaju neke nove, ovo su nezvanična objašnjenja nesreće koje su dosad privlačila najveće interesovanje i izazivala najburnije reakcije.
Nastavak na sledećoj strani
1. Teorija o trudnoći
Mnogi su pretpostvljali da je Dajana ubijena jer je nosila dete Dodija al Fajda, sina milijardera Muhameda al Fajeda, sa kojim je počela da se zabavlja nakon razvoda od princa Čarlsa, 1996. godine.
Navodna trudnoća smetala je britanskoj kraljevskoj porodici jer je za nju to bila velika sramota. Ono preko čega nikako nije mogla da pređe, bila je činjenica da je otac deteta muslimanske veroispovesti.
Prema ovoj teoriji, jedino je ubistvo Dajana moglo da spreči nemili razvoj događaja.
A i ona glavnim naredbodavcem proglašava princa Filipa.
2. Teorija o isključenim kamerama
Otac nastradalog Dodija Muhamed al Fajed jedan je od najvećih zagovornika tvrdnje da se u Parizu desilo višestruko ubistvo.
Jedan od dokaza svojih uverenja izneo je na sudu je 2003. Izjavio je tada da su kamere u tunelu „ Pont de l' Alma” u kojem su poginuli njegov sin, Dajana i Anri Pol, u trenutku udesa bile isključene uprkos čijenici da je tunel bio obezbeđen sa najmanje 10 sigurnosnih kamera.
Stariji al Fajed godinama unazad, na ovaj ili onaj način, za smrt svog sina optužuje britnasku tajnu službu. I nikada nije imao dilemu da je princ Filip bio taj koji je naredio ubistva.
3. Teoorija o sigurnosnim pojasevima
Mnogima je bilo sumnjivo i to što u momentu nesreće Dajana i Dodi nisu bili vezani sigurnosnom pojasevima. Prema prvoj istrazi, koju je 1998. sprovela francuska policija, pojasevi su bili ispravni, ali su princeza i njen partner odbili da se vežu.
Britanska policija je sedam godina kasnije razmotrila ovu sumnju. Dokazano je da pojas na Dajaninom sedištu nije bio u funkciju. Pretpostavlja se da je do kvara došlo usled siline udarca automobila. Ostali pojasevi u mercedesu bili su ispravni.
U godini obeležavanja dve decenije od smrti princeze Dajana jedna francuska televizija je ponovo razmatrala bezbednost samog automobila. U emisiji je istaknuto da je mercedes bio opasna olupina.
4. Teorija o britanskim elitnim Specijalnim vazduhoplovnim snagama
Jedan od aktera priče postale su i Specijalne vazduhoplovne snage, SAS, i to nakon priznanja njihovog člana.
Vojnik N, kako se predstavljao u javnosti, držao je časove vožnje princu Vilijamu 2008. nakon te obuke nije mogao da podnese grižu savesti, pa je svojoj ženi otkrio da je SAS izazvao nesreću.
U početku je bilo problema da se izazove udes, ali je na kraju automobil Specijalnih snaga uspeo da svetlima zaspeli vozača.
„To je bio posao kao svaki drugi“, odgovorio je Vojnik N na pitanje svoje žene
kako su on i njegove kolege mogli da urade tako nešto.
Krivica se javila kasnije, isplivala je na površinu, ali nije promenila tok istrage.
5. Čuvene teorije o britanskoj tajnoj službi
U većini teorija svoje mesto je nalazila i britanska tajna služba, i to uvek na strani krivca.
Priznanje bivšeg agenta Hopkinsa zasad je najjači dokaz optužbi da je služba pripremila plan ubistva i sprovela ga u delo.
Bilo je ranije sličnih dokaza, poput svedočenja bivšeg vojnika Ričarda Tomilsona koji je 2008, u samoj završnici istrage, izjavio da je Tajna obaveštajna služba ubila Dajanu i da je Pol bio njen agent.
Prema njegovim rečima, vozač je namerno izazvao nesreću (kod Anrija Pola je nakon udesa pronaena velika količina novca koja se povezuje sa njegovom ulogom agenta, i koja ukazuje da je nakon nesreće planirao bekstvo. Scenario koji se desio u tunelu, čini se da je osujetio da se cilj službe realazuje do kraja).
Sud je razmotrio njegovo svedočenje, ali je na kraju odbacio njegove tvrdnje. I zvanična odluka Skotland jarda kaže da služba nema nikakve veze sa tragedijom u Parizu.
Nastavak na sledećoj strani
6. Teorija o princu Čarlsu
Ni princa Čarlsa nisu mimoišle javne etikete krivca za Dajaninu smrt. Jedan od razloga zbog čega se i princ od Velsa krivio za nesreću bilo je princezino pismo napisano njenom batleru i prijatelju Polu Barelu.
Iako njegova autentičnost nije do kraja dokazana, ove rečenice su ostavile jak utisak.
Evo sedim za stolom i samo želim da me neko zagrli i ohrabri me pa da mogu da ostanem snažna i uzdignute glave. Ova faza mog života je najopasnija zato što moj suprug planira saobraćajnu nesreću. Kvar na kočnicama bi doveo do ozbiljne povrede glave i time bi imao odrešene ruke da oženi Tigi. Kamila mu je samo izgovor za sve. Taj čovek nas sve samo iskorišćava”, piše između ostalog u pismu.
7. Teorija o fijatu-mogući kraj svih drugih teorija?
Važan deo priče jeste i priča o belom fijatu koji je 31. avgusta udario u mercedes u kom je bila Dajana, neposredno pre nego što je auto udario u stub tunela.
Za volanom je, kako se pretpostavlja, bio Li Van Tan, koji je u razgovoru sa francuskom policijom negirao umešanost. Situaciju nije značajnije promenila ni izjava njegov oca koji je 2006. rekao da je Tan samo nekoliko sati nakon nesreće prefarbao svoj automobil.
Li Van Tan sve ove godine odbija saradnju sa Skotland jardom. Živi danas u Francuskoj i bavi se bodibildingom.
Smatra se da bi njegovo svedočenje zaustavilo nove teorije i negiralo sve dosadašnje.
Obeležavanje 20 godina od Dajanine smrti podsetilo je svet na ove teorije. Od njih samo jače odjekuju reči Dajaninih sinova koji svih ovih godina poručuju da je njihova majka bila najbolja mama. Ove 2017. to čine najglasnije.
Odjekuju i neke njihove reči iz prethodnih godina.
Da li je stvarno istina da je mama mrtva?”, pitao je princ Hari nakon što se saznalo da je Dajana nastradala u Parizu.
O Dajani se uvek pričalo, a najviše se priča ove godine. Od početka 2017. iz meseca u mesec govori se o princezi od Velsa, filmovima i svedočenjima obeležavaju dve decenije od tragičnog događaja u Parizu. Bliži se tačan datum godišnjice, 31.avgust, a dosad su je obeležili sledeći događaji: svetska premijera dokumentarca “Dajana, naša majka- život i nasleđe”, britanska premijera dokumentarnog filma „Dajana: sopstvenim rečima“, objavljivanje tajnih Dajaninih pisama, eksluzivni intervjui Dajaninih sinova, vojvode od Kembridža i princa Harija, u kojima su princezini naslednici otkrili kakva je bila Ledi Di kao majka, objavljivanje memoara Kamile, vojvotkinje od Kornvela autora Penija Džuniora, izjave Kolina Tebuta, Dajaninog vozača, koji je nakon 20 godina ćutanja, ispričao kako su izgledali prvi sati nakon nesreće, pojavljivanje novih teorija o nesreći u Francuskoj (nova objašnjenja o navodnom ubistvu princeze, Dodija al Fajeda i Pola Anrija), izložbe Dajaninih privatnih stvari u Keington palati, modne izlože princezine odeće u Londonu, stari-novi detalji Dajanine sahrane, koja je organizovana 6.septembra u Altorpu u Velikoj Britaniji, priznanje Džona Hopkinsa, bivšeg agenta MI5 britanske obaveštajne agencije, koji je pre nekoliko meseci izjavio da je on ubio Ledi Di.