PSIHOLOGIJA

Znamo li da primamo i dajemo poklone?

1
Kako da za vreme praznične euforije usaglasimo iskonsku potrebu za zbližavanjem sa modernim očekivanjima potrošačkog društva, a da istovremeno ne izgubimo sebe, ali i na koji način da s lakoćom i radošću primamo životne blagoslove u vidu ljubavi, darova, novca, pomoći i komplimenata, otkriva naša stručna saradnica
foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

 

foto: Story Press

Piše: Vanja Bokun Popović, kvantni psihoterapeut

 

 

Sezona je prazničnih osmeha, veselih muzičkih nota i zavodljivo okićenih izloga. Bez obzira na hladnoću, ulice nas mame da se okupljamo na osvetljenim trgovima, slikamo ispred džinovskih jelki i svetlećih poklona i podsećamo na radost zajedništva. Ako ste deo novogodišnje bajke, srećete se s konfliktnim emocijama: s jedne strane, svesni ste da marketinški magovi znaju kako da vam evociraju uspomenu na vekovni princip da je naše samo ono što poklonimo drugima. Možda zato u radosti kupite poklon za dragu osobu, suprotno unutrašnjem glasu, ali već po izlasku iz prodavnice osećate se pomalo zgrčeno. S druge strane, ne možete da se oduprete jednoj moćnoj emociji koja prati praznike i svojom vrednošću prevazilazi sve reklamne slogane i trendove. Istorijski gledano, običaj darivanja star je koliko i prve ljudske zajednice. I onaj koji daruje i onaj koji poklon prima zajedno učestvuju u jednom širem ritualu koji za cilj ima da približi ljude i ojača društvenu grupu. U društvu u kojem se brojni proizvodi utrkuju za našu pažnju i u kojem se zna koliko koja koverta vredi, nekada je teško proceniti kako da učestvujemo u velikim svetkovinama, a da ne izgubimo sebe.

 

Jelena i Novak Đoković: Nekada se oslanjamo na našeg psihologa

 

JAZ IZMEĐU DARIVANJA I PRIMANJA DAROVA

 

Kada smo sredinom novembra koleginica Jelena Milanović i ja pokrenule besplatnu onlajn grupu za sve koji žele da istraže lične mehanizme primanja i davanja, bile smo zatečene. Izazovu da zajedno prođemo kroz 21 dan zadataka preko noći se odazvalo više od 600 žena. Kao glavni motiv priključenja grupi navele su nesposobnost da s lakoćom i radošću primaju životne blagoslove u vidu ljubavi, poklona, novca, pomoći i komplimenata. Ono što smo zajedno otkrile bila je blokada da dopustimo sebi da nas drugi daruju. Pri pokušaju da primimo poklone većina je rekla da oseća stezanje u grlu, stomaku i srcu, nelagodu te tenziju u vratu i ramenima. Te fizičke senzacije najčešće su pratili osećaji da nismo vredne poklona, da se tim činom zadužujemo, kao i krivica da možda nećemo na najbolji način pokazati da smo se poklonu obradovale. S druge strane, osvestile smo da nam je prirodnije da darujemo druge zato što tada osećamo sreću, radost i toplinu oko srca, te se ne štedimo ni u materijalnom ni u nematerijalnom smislu. Kao rezultat ovih drastičnih razlika između poriva za darivanjem I nesposobnosti da primimo darove, postale smo svesne zašto se često osećamo prazno, iskorišćeno i umorno. Ipak, oprobale smo sa uspehom neke nove tehnike i njih uz radost delimo s vama.

 

POKLONI OD SRCA

 

Naš um voli da korača utabanim stazama. Centar u mozgu koji zna šta je dobro za nas razlikuje se od onoga koji vodi naše svesne postupke. Kada se nađete u situaciji da vam neko nudi blagoslov (kompliment, žvaku, honorar itd.), zastanite pre nego što automatski odgovorite. Recite sebi Biram da primim i ispružite ruku. Vidite šta će se desiti. Kada odlučite da po impulsu drugima date, ponovo zastanite. Osetite da li se neki deo vas grči ili momentalno signalizira umor kroz celo telo. To je vaš unutrašnji integritet koji vam govori da tim činom davanja gubite deo snage. Izaberite sebe. Praznici su zaista vreme zbližavanja. No, na nama je da izaberemo hoćemo li svojom odlukom dopustiti i drugima da uživaju u toplini darivanja ili ćemo to zadovoljstvo čuvati samo za sebe. To je ona linija koja deli modernog, umornog i sluđenog potrošača od ispunjenog člana zajednice srećnog lica.

 

Ljubav koja boli: Psihološko objašnjenje fatalne veze u kojoj jednostavno nemamo kontrolu

 

 

foto: Profimedia

Barbika od 85.000 dolara

 

Pop diva Bijonse poznata je kao žena koja živi u raskoši, a i njena ćerka Blu Ajvi ima tu privilegiju da odrasta u luksuzu. Za jedan od svojih rođendana, Blu Ajvi dobila je od roditelja čuvenu lutku barbiku. Ali, ne bilo kakvu, već ručno pravljenu lutku, ukrašenu dijamantima i belim zlatom. Njena cena iznosila je vrtoglavih 85.000 dolara. Pevačica često voli da iznenađuje svoju porodicu pa je njen suprug, reper i producent Džej Zi, za svoj prvi Dan očeva od svoje izabranice dobio privatni avion vredan 40 miliona dolara.

 

 

makonda-tracker