Dušan Tynek Dance Theatre sutra na Velikoj sceni Beogradskog dramskog pozorista

0
U subotu 18. maja ćemo imati veoma zanimljivo gostovanje iz Njujorka. Na Velikoj sceni Beogradskog dramskog pozorišta gostuje kompanija Dušan Tynek Dance theater iz Njujorka sa baletom Trilogy.
Dušan Tynek Dance, promofoto
Dušan Tynek Dance, promofoto

Dušan Týnek Dance Theatre (DT)2 predstavlja svoj program pod nazivom Trilogija - celovečernju trilogiju plesa, baziran na kompozicijama Aleksandre Vrebalov. Trilogija se sastoji od tri posebne koreografske celine – Transparent Walls (Prozirni zidovi) (2010), Portals (Portali) (2011), i Logbook (Dnevnik) (2013).  Prva dva plesa su dobila odlične kritike u  New York Times-u, kao i od drugih vodećih plesnih kritičara i medija. Dnevnik (2013) će premijerno biti izveden kao deo svetske premijere Trilogije, a inspirisan je pričom o Uliksu i Penelopi, i ideji ljudske istrajnosti u potrazi za ljubavi i ponovnim spajanjem, kontrastirajući ideje mora i putovanja sa jedne strane, sa kopnom, sigurnošću i utehom sa druge.

- Dušan i ja smo se upoznali pre deset godina preko e-maila, kada je zeleo da uradi koreografiju na moj komad Panonnia Boundless. Ispostavilo se da oboje živimo u Njujorku, sreli smo se i otkrili da nam se ličnosti i stvaranje nadopunjuju, da nas uzajamno inspiriše rad i način razmišljanja onog drugog. Tako je počelo prijateljstvo i zajedničko stvaranje koje kulminira ovim programom. Dusan Tynek Dance Theater je za mene stvorio okruženje koje me često podseti na istorijske uzore, Diaghileva i njegov Ballets Russes, kao i umetnike okupljene oko Black Mountain Collegea, koji su predvođeni Merce Cunninghamom i Johnom Cageom živeli i stvarali kroz svoja prijateljstva – kaže kompozitorka Aleksandra Vrebalov.


U Prozirnim zidovima tema se fokusira na mračnu prazninu u pozadini scene; u Portalima je scena podeljena, u nekim sekvencama, na dva dela, prozirnom pregradom sa otvorom u sredini. Treća koreografija, Dnevnik koristi svetla radi izmene strukture i razbijanja pravougaonog oblika uobičajne scene, time stvarajući nove i drugačije prostorne dimenzije.

Prozirni zidovi su kreirani na istoimenom orkestralnom delu (10 duvača, udaraljke, čelesta i violončelo; premijerno izvedenom 11/15/08) Aleksandre Vrebalov.  Prozirni zidovi istražuju uređen haos – u kome pojedinci beže od bučne životne svakodnevice kako bi pronašli trenutke zajedništva i ljudskosti. 

Portali predstavljaju 30-to minutnu, multinacionalnu, interdisciplinarnu saradnju koreografa Dušan Týnek-a, kompozitorke Aleksandre Vrebalov, muzičkog kvarteta ETHEL, majstora svetla Rick Murray-a, kostimografa Karen Young, scenografa i verovatno video umetnika. U Tribeca Performing Arts Center-u je izvedena premijera Portala u novembru 2011. godine koju je The New York Times nazvao izvanredno … sjajno … sa visokim stepenom inventivnosti . Veteran plesne kritike, Tobi Tobias, je dodao mnogi plesni kritičari su primetili [Týnek-ove] talente: maštovitost i originalnost, pre svega; zatim naizgled urođenu sposobnost upravljanja oblicima; tajanstvenu sposobnost da pokretom izrazi emocije i stvori atmosferu; i plesni izraz koji spaja klasične i savremene tehnike plesa na način koji se čini potpuno prirodnim.


Najnovija koreografija, Dnevnik predstavlja postavku koja je u potpunosti zasnovana na novom 25-to muzičkom komadu specijalno naručenom od Vrebalove. Sva tri dela koriste jake arhitekturalne elemente u određenju i raspodeli prostora. Ove prostorne postavke suprotstavljaju i drže u ravnoteži ljudsku dramu koja je u njima sadržana.

U sva tri dela, ukupnog trajanja od oko 75 minuta, učestvuje kompletna trupa sačinjena od 8 igrača. Svaka od prva dve koreografije se pokazala snažnom na svojstven način, ali predstavljanje sve tri zajedno, kao zajedničke celine, pruža dodatne mogućnosti za upoređivanje i razlikovanje sastavnih delova muzike i plesa radi kreiranja veće i kompleksnije priče.

Kao koreograf koji se najviše bavi izrazom kroz čisti pokret, i čija snaga leži u sposobnosti da prenese složena emotivna stanja i razvije teme i apstraktne koncepte kroz ples, Týnek nastavlja da istražuje zadivljujuće nove pokrete koji sadrže preciznost, nijanse i atletsku kinetiku. Snaga i takt kompozicija gospođice Vrebalov predstavljaju muzički kontrapunkt živoj i energičnoj koreografiji.

Dušan Týnek Dance Theatre je stvorilo snažnu reputaciju izvođenjem inovativnog i uzbudljivog plesa širom sveta. Týnek voma brzo postaje jedan od najzanimljivijih, najplodnijih i najoriginalnijih novih koreografa u svetu plesa današnjice. The NY Times je objavio dobre kritike vezane za svih sedam sezona i metropolisu, nazivajući Týnek-a  nesumnjivim talentom … koji kao da čeka svoj veliki trenutak. U recenziji njegovog najnovijeg dela Portali, The NY Times piše: Živa muzika ne čini ples uvek boljim. Za neke koreografe muzičari predstavljaju skupu nepotrepštinu u okviru njihovog rada, ili jednostavno opasno zbunjujući faktor. Dušan Týnek nije jedan od njih. Učešće gudačkog kvarteta Ethel … je učinilo noć posebno treperavom.


DUŠAN TÝNEK (Umetnički direktor, koreograf) je svetski poznat po svojoj upečatljivoj mešavini teatralnosti, muzike i humanizma u formi modernog plesa, i zbog toga je proglašen nesumnjivim talentom od strane The New York Times-a. Rođen u Češkoj, ovaj koreograf je učio i pleaso kod nekoliko pionira savremenog plesa, i duguje veći deo umetničkog obrazovanja i inspiracije damama Aileen Passloff i Lucinda Childs, kao i Merce Cunningham-u koji ga je lično podučavao više godina dok je Týnek bio rezervni igrač u plesnom teatru Cunningham Dance Company. Týnek je zatim igrao i išao na turneje sa više plesnih trupa baziranih u Njujorku – od najpoznatijih to su bile trupe Lucinda Childs, Douglas Dunn, i Molissa Fenley – kao i Dance Works Rotterdam u Holandiji. Od osnivanja svoje trupe od 8 članova - Dušan Týnek Dance Theatre – 2003. godine, Týnek je stvorio preko petnaest značajnih koreografija, bio je koreograf za operu, i održavao predstave koje su veoma bile zapažene od strane kritike tokom  šest sezona, u najvećim plesnim arenama grada Njujorka, od kojih je NY Times jednoj dodelio titulu jedne od pet najboljih u ovoj metropoli. Gospodin Týnek je dobio finansijsku podršku u vidu donacija od institucija National Endowment for the Arts, i The Harkness, te fondacija Greenwall, i O’Donnell Green Music and Dance foundation. Gospodin Týnek je predavao i/ili radio sa studentima sledećih prestižnih umetničkih institucija: Kansas University, Oakland University, Hillsborough Community College, Marymount Manhattan College, Bard College, Mark Morris Dance Center, kao i u Poljskoj, Češkoj i Rusiji. Nedavno je dobio prestižnu Bogliasco nagradu da bude predavač u Liguria Study Center za umetnost u Italiji. Dušan Týnek Dance Theatre takođe dobija finansijsku potporu od strane fondacije Ford, Njujorškog departmana za kulturu, i Češkog centra u Njujorku, kao i donacije za putovanja trupe od strane Trust for Mutual Understanding i Mid Atlantic Arts Foundation. Za više informacija posetite www.dusantynek.org

TAGOVI: ples123
makonda-tracker