Večeras počinje 10. beogradski festival igre

0
Na otvaranju festivala, 5. aprila u 20 časova u u Centru Sava, u Srbiji se prvi put predstavlja čuvena kanadska trupa Balet Jazz Montreal, koja ove godine slavi svoj 40. rođendan. Ekplozivne postavke, za igrače posebnog stila, potpisuju Anabel Lopez Očoa, Ka
Ballet Jazz Montreal, promo foto
Ballet Jazz Montreal, promo foto

Radi se o četiri komada inspirisana gradskim životom, virtuelnim svetom komjuterskih igrica, svetlima i zvucima noći u megalopolisima, ispitivanjem vanvremenskih osećanja u surovom svetu koji ne podržava individualnost.  Pravi izbor za sve ljubitelje  snažnog plesnog izraza i vrhunske tehnike, ali i novu publiku kojoj je bliska kultura hip hopa, uličnog i džez plesa.

BALLET JAZZ MONTREAL, Montreal, Kanada

Zumiranje/Zero In On

muzika/music: Philip Glass | koreografija, kostim/choreography, costume: Cayetano Soto | asistent koreografa/assistant to choreographer: Laura Fernandez Castello | izrada kostima/costumes production: Il Bolero | dizajn svetla/lighting design: Cayetano Soto, Daniel Ranger

premijera/premiere: 2011, Halifax, Canada

trajanje/duration: 7’

„Kao u Almodovarovom filmu, Soto podriva lepotu, da bi otkrio nešto novo.“

© The Washington Post

Gorivo/Fuel

muzika/music: Julia Wolfe | koreografija, kostim, dizajn svetla/choreography, costume, lighting design: Cayetano Soto | asistent koreografa/assistant to choreographer: Mikiko Arai | dramaturg/dramaturgy: Nadja Kadel | izrada kostima/costumes production: Anne-Marie Veevaete | direktor rasvete/lighting director: Daniel Ranger | dizajn zvuka/sound design: Antoine Bédard

premijera/premiere: 2011, Halifax, Canada

trajanje/duration: 22’

Preobražaj modernog industrijskog sveta goriva i mašina, u nisku zvukova koji trepere. Ideja o supstanci koja održava nemirno kretanje planete, predstavljena kroz ljudska tela, poput igrača pokrenutih nekom skrivenom energijom.  Neprekidan kontrast između dinamike, tehnički virtuoznih dueta i tria sa jedne, i statičnih promena sa druge strane. I onda kada očigledno usporeni akteri ostaju usamljeni, ne postoji mogućnost za predah. Umesto toga, oni izvode male, nervozne i grčevite pokrete,  preživljavajući svoje punjenje. Vraćeni da sagore novu energiju, ponovo će ih preplaviti užurbanost, dok rezervoar  ne ostane prazan.

Rođen u Španiji, 1975. godine, Kajetano Soto je svoje igračko obrazovanje započeo u rodnoj Barseloni, na Pozorišnom institutu, a studije nastavio na Kraljevskom konzervatorijumu u Hagu. Po završetku školovanja, igrao je u trupi IT Dansa u Barseloni, a potom se pridružio Baletu u Minhenu, gde se po prvi put oprobao i kao koreograf. Ubrzo su nastale postavke „Quotidiano“ za Bijenale igre u Veneciji i „24FPS“ za Kraljevski flamanski balet, naslov koji je osvojio nagradu Hapag Lojd, 2006. godine. Dela ovog koreografa danas izvode portlandski Northwest Pacific Project, Kraljevski flamanski balet, Štutgart balet, Balet Sao Paola, Augzburg balet, Balet Aspen Sante Fe, Balet Dortmund, holandski Introdans, Balet iz Minhena, Nacionalna plesna kompanija iz Lisabona i mnoge druge baletske i plesne kompanije širom sveta.

 

Zip Zap Zoom

muzika/music: B. Rijnink, M. Banabila, K. Papadopoulos, H. Sauguet, J. Gréco, T. Hellman | koreografija/choreography: Annabelle Lopez Ochoa | asistent koreografa/assistant to choreographer: Céline Cassone

kostim/costume design: Yso | dizajn svetla/lighting design: Daniel Ranger | video/video: Javier Velazquez

premijera/premiere: 2010, San Diego, USA

trajanje/duration: 30’

Zip Zap Zoom ubacuje igrače u carstvo virtualnog sveta internet igrica. U današnje vreme, mnogi ljudi su zavisnici hobija koji nudi beg od stvarnosti, privremeni odlazak u svet u kome se može stvarati novi virtuelni identitet, gde je izbor neograničen, a pobeda - glavni cilj. Ovo je konačna potraga za „pravim“ emocijama i impulsima među „avatarima“ (alter ego koji se koristi na internet forumima i drugim društvenim mrežama), unutar sveta elektronske muzike i virtualne stvarnosti.

Anabel Lopez Očoa je završila Kraljevsku baletsku akademiju u Antverpenu. Kao igračica, nastupala je sa raznim kompanijama u Nemačkoj, pre nego što se 1993. godine pridružila haškoj trupi Djazzex. Godine 1997. dobija angažman u Skapino baletu u Roterdamu, gde u rangu soliste ostaje sedam godina. Od 2003. godine, svoju energiju usmerava isključivo na koreografski rad. Do sada je ostvarila postavke za Skapino balet, Holandski nacionalni balet, Djazzex, Balet Ženeve, Kraljevski flamanski balet, Geteborg balet, Državni balet iz Ankare, Balet Pensilvanije, Balet džez Montreala,  Balet Marsej, trupu Džakobi i Pronk, Balet Hispanico, Nacionalnu plesnu kompaniju iz Madrida... Osim za plesne kompanije, Lopez Očoa uspešno kreira za pozorište, operu i muzički teatar, dok je nedavno sarađivala sa poznatim modnim brendom Viktor & Rolf u projektu za Muzej Van Goga. Dobitnica je mnogih važnih nagrada za svoj rad. 

„Očoin „Zip Zap Zoom“ je plesna eksplozija smeštena u virtuelni svet video igrica. Osnovna fascinacija je u načinu na koji igrači postaju virtuelni likovi, krećući se do neljudskih karikatura. Svaki nivo igre donosi novu plesnu formu – osamljenosti hip-hopa, motive balskih plesova, kabaretska začikavanja – uvek iznova opravdanu britkom energijom i izrazitom individualnošću igrača.“

© San Diego Arts

„Anabel Lopez Očoa je potvrdila status zvezde među današnjim koreografima, između ostalog i zbog ovog, jednostavno fenomenalnog dela.“

© Temecula Dance Examiner

Noćna kutija/Night Box

muzika/music: Amute, O. Bender, The Steals & Grafiti, G. Magnanensi, M. Richter, P. Rogers, V. R. Senking | koreografija/choreography: Wen Wei Wang

kostim/costume design: UNTTLD, Simon Bélanger, José Manuel St-Jacques | dizajn svetla/lighting design: James Proudfoot | projekcije/projections: Catherine Faucher, Denis Dulude, Christian Lalumière, Christian Mouzard

premijera/premiere: 2012, Erie, PA, USA

trajanje/duration: 40’

Gradski život, naročito onaj koji se odvija noću. Prizivajući slike urbanog pejzaža kroz angažovani zvuk, muziku i neprestano treperenje svetla, noćna kutija krije visoki napon, sav od ljubavi, gubitaka, seksualnosti i radosti. Usvojivši princip u kome svetlost ima dominantnu ulogu, ponovo prizivamo pun spektar grada pod plaštom noći: njegova skrivena mesta, klubove i ulice. Nasuprot zavesi tame, ovi različiti prostori kupaju se u iluziji.

„Ovo je postavka o ljudima i svakodnevnom životu, koja govorom tela, energijom, odnosima i emocijama, odražava svet u kome živimo. Hvala igračima na njihovom velikodušnom doprinosu konceptu.“ 

Wen Wei Wang

Rođen u Kini, koreograf Ven Vei Vang je vežbao i igrao u trupi Langzhou Song & Dance Company. U Kanadu je došao 1991. godine, gde se pridružio Plesnoj kompaniji Džudit Markus, a zatim postao član Baleta Britanske Kolumbije. Od 2003. godine, bio je umetnički direktor trupe Wei Dance. Ven Vei Vang je dobitnik mnogih prestižnih nagrada za koreografiju.   

„Vangov fascinantni, izmaštani svet rastuće muževnosti i zbunjujuće želje... Sve je briljantno teatarski, na trenutke duhovito, jetko i nemirno....“

© Micheal Crabb, The National Post

Repertoarska trupa ogromne međunarodne reputacije, Balet džez Montreal se od svog osnivanja 1972. godine, kontinuirano razvijala, nošena snažnom i prepoznatljivom energijom, te istraživačkim duhom. Zahvaljujući istrajnosti Ženevjev Solbejn i svojim osnivačima Evi Von Žonsi i Ediju Tusanu, vitalnost ove kompanije nikada nije dovedena u pitanje. Od 1998. godine, kada je Luj Robitej imenovan za umetničkog direktora, trupa se smatra jednom od najzanimljivijih na savremenoj plesnoj sceni, dok njene naslove potpisuju neka od najznačajnijih i najpopularnijih figura iz sveta igre. Pun umetnički izraz i izrazita individualnost, karakteristična je za svakog igrača, ali i stil montrealske trupe koja neizostavno očarava publiku i kritiku širom sveta. Promovišući suštinske vrednosti, kao što su otvorenost i zajedništvo, Luj Robitej je transformisao kompaniju u jedinstvenu istraživačku laboratoriju. Mladim umetnicima je pružena mogućnost da se usavršavaju uz velike autoritete, a svaka kreacija je rezultat jedinstvenog i energičnog susreta između koreografa i igrača. Suočena sa tenzijama i nesigurnošću današnjeg trenutka, kompanija je odabrala vernost estetskoj formi igre koja duhovno napaja. Po tome je i česta definicija „trupe od koje se dobro osećate“, kako je često nazivaju i mediji i javnost. Program kompanije danas potpisuju Kristal Pajt, Rodrigo Pederneiras, Mauro Bigonceti, Azur Barton, Barak Maršal, Benžamin Milepje, Kajetano Soto, Ven Vei Vang, Anabel Lopez Očoa i mnogi drugi. Sa ovakvim imenima, Balet Džez Monteral nudi posebno iskustvo, zasnovano na umetničkoj širini i i stilskoj raznovrsnosti.

„...Retko imamo privilegiju da svedočimo ovakvom prikazu izvrsnosti. Balet džez Montreal, kome pripisuju da ima neke od najboljih igrača sveta, zaista živi svoju reputaciju...“

© Midi Libre

makonda-tracker