1. Gorane, prošle godine ste održali fenomenalan koncert u Sava centru. Kako posle godinu dana gledate na njega i da li ste zadovoljni kako je prošao?
Sava centar nosi jednu atmosferu odgovornosti. Svirati u toj dvorani je velika priča, i 'Vagabundo band' i ja imamo posebnan odnos prema tom nastupu. Ali, na stranu naš deo, publika je glavni razlog uspešnog ili neuspešnog koncerta. A Beograd ima veliko srce za pesme koje pevam, tako da je to uvek ljubavni susret."
2. Idejni ste tvorac mjuzikla "Naša bila štorija" u kojem, pored Vas, učestvuje i Severina, Danijela Martinović, Giuliano i drugi, a izdali ste i dve pesme. Šta možete reći o celokupnom projektu? Kada ste došli na ideju da započnete tu priču? Kakva je saradnja sa kolegama ?
Nenad Ninčević i ja smo često i dobro stvaralački sarađivali. Jedan dan, nakon što smo napisali dve pesme za moj album 'Dite jubavi', pašalio sam se i rekao da bi, da smo petnaest dana skupa, napisali mjuzikl. Nekoliko meseci posle, našli smo se u Opatiji gde smo nastupali. Jedna trosatna šetnja sunčanom Opatijom je iznedrila ideju za 'Našu bilu štoriju'. Sam stvaralački rad je bio vrlo inspirativan i išlo nam je sjajno.
Svaki put kad bi se našli, komponovali bi pesmu, pa je svih šesnaest pesama nastajalo u gotovo nerealnom ritmu. Naime, nije problem napisati pesmu za jedan dan, ali da to bude šesnaest puta i na visokom nivou... Nenad zna moje mogućnosti i ja njegove, tu nema fušeraja, radi se dok nismo obojica zadovoljni, stajemo tek kad je srce na mestu. Božji dar... A saradnja s pevačkim delom ekipe je bila posebna priča. Jer, to su sve ljudi i umetnici visokog kalibra, sjajnih i dugih karijera i naviki na najbolje.
Goran Karan: Nadam se da ću ispraviti greške (FOTO)
Za mene je to bila malo drugačija uloga, zato što sam iz kolegijalnog ekipnog rada prešao na nivo u kojem je trebalo da kao kompozitor dobro emocionalno objasnim traženo i podstaknem svakog da se inspirisano služi svojim prepoznatljivim stilom. Dakle - igrač i trener. I, s velikom radošću to kažem, svi su mi dali ne samo ono što znaju o zanatu, nego i entuzijazam, srce i trud... Severina je plakala tokom snimanja pesme 'Ispovid'. Tedi je doneo toliko lakoće i svetlosti u saradnju, da sam mu zahvalan doveka. Danijela je bila prepuna životne radosti i stalno davala pozitivne vibracije.
Giuliano je čak našao i nove izražajne mogućnosti... imstrumentalisti su takođe dali svoje najbolje; od Nenada Šiškova, aranžera i producenta, Nikše Bratoša na žicama, Petera Soavea na harmonici... učestvovalo je četrdesetak muzičara, svima hvala. Naposletku, radili smo skoro tristotine različitih mikseva, dok nismo došli do toga da ti, kad slušaš, uši dobiju i nos i oči, pa ti zamiriše more i vidiš neku svoju dragu osobu..."
Nastavak intervjua čeka vas na idućoj strani teksta...
3. Živite u Dalmaciji, u čuvenom romantičnom Splitu. Kako izgleda jedan splitski dan Gorana Karana?
Nakon jutarnjih poseta kupatilu i malih rituala zahvalnosti, radni dan počinjem pisanjem i sviranjem. Jutarnji sam tip, a svežina je dobar saveznik ideje... Knjige, čitanje, učenje. Potom službeni deo, mejlovi, interjui i slično. Ako je lep dan, oko 11 odlazim na splitsku plažu Bačvice, picigin, fudbal, sat i po igre, bez obzira na godišnje doba.
Ručak, pa onda po potrebi... a dolazi u obzir i leći popodne, posebno tokom toplih vremena. Uveče šareno, kako kada. Deca, dobar film, često s njima. Dnevne aktivnosti završavaju se šetnjom, da se slegne dan i možda proseje stih. Kvaka, vrata, privatno, zabranjen ulaz, vau, vau!"
4. Vegetarijanac ste 25 godina. Zbog čega ste se odlučili za taj način, da li je to u duhu Dalmacije i koje su prednosti takve ishrane?
U mojoj naravi je tako. Pre više od 26 godina, imao sam priliku da budem dovoljno dugo sam da razaznam šta su mi potrebe a šta navike. Nakon tog vremena sam se odlučio za vegetarijanstvo, znajući da iza komforne ponude u prodavaonicama stoji lanac delatnosti koji sam ne bih uradio, da bih došao do bifteka. A nas Dalmatince ionako zovu - blitvari, zbog mediteranske ishrane, zelenilo i maslinovo ulje...
Goran Karan: Prijateljska večera
Isto tako, moje odabrano zanimanje, muzika, ima javni deo radnog vremena u sate kada se ljudi na sve načine opuštaju, koristeći pritom razna sredstva. Bilo je i nužno i dobrodošlo uneti u život i takve okolnosti nešto samodiscipline, pa sam se, hvala Bogu, odlučio za ljubav i odgovornost prema muzici, pomerivši sebi s puta nuspojave poput alkohola, cigareta i ostalih šarenih ponuda."
5. Autor mnogih Vaših pesama je čuveni Zdenko Runjić sa kojim ste imali odličnu saradnju. Kako se pronašla uzajamna emocija kod vas dvojice? Koliko je važno za celokupan rad da autor pronađe emociju kod pevača i pretvori je u stihove? Da li mislite da je to srž?
Pokojni Zdenko Runjić je u mom muzičkom životu bio od vitalnog značaja. Imao sam sreće i veliku čast sarađivati s tim neponovljivim autorom od 1998. do preranog kraja njegovog života, 2004. Barba Zdenko je imao sjajan stvaralački rad, njegove pesme su mi ušle u srce i pre zajedničkog rada. Mislim da sam oko njih dvadesetak svirao i pevao podstaknut sopstvenim izborom.
A kad smo započeli saradnju, upoznao sam ga kao idličnog čoveka. Moram reći sledeće: retko kada su te pesme stvarane prema potrebi. Emociju bi pesma imala i pre nego bi došla do pevača, a onda bi je pevač prepoznao i doneo svojim izražajnim sredstvima i harizmom. Hoću reći da je pesma najvažnija. Pevačko umeće je tumač srca pesme i uvek treba biti u službi osećaja koji pesma nosi i pobuđuje kod ljudi. Pevač treba da ima emocionalno razumevanje sadržaja.
Sve što se radi tokom stvaranja pesme je služba, u suprotnom prelazi u samoljublje. Jer, ako ste autor i pišete nešto intimno, nešto što je samo vama važno i možete se eventualno nadati da je važno osobi kojoj se pesma piše i obraća. Tu je naboj gust. Nakon toga dolazi konstrukcija, aranžman, odabir koji će instrumenti i kojim muzičkim linijama oslikati nameravanu poruku jezikom muzike. Tu vam treba stručnjak, aranžer, ali, ta osoba nije lično emotivno umešana u sadržaj, pa se snaga osećanja nakratko menja s arhitekturom pesme.
Onda dolaze muzičari, opet sjajni svirači ali distancirani od karakteristike vaše poruke. Svi ti ljudi mogu odlično poznavati svoj posao, ali, da bi se dogodio taj muzički telegram koji ste poslali, moraju biti spremni da uđu u svet svojih iskustava da se ne izgubi energetska iskrenost i sam razlog pesme. Pa onda dolaze pevači, kritičan deo kreacije, jer oni svojim karakteristikama donose stihove i jasno iskazuju reči autora. Tu je veliki sud, za publiku i pesmu, da ili ne.
Nakon toga - produkcija koja ističe ono najvažnije i najkvalitetnije u svim segmentima. A onda, kad je gotovo, opet si na početku. Da, pesma znači tebi, ali, dok se neko ne zavoli, poljubi, isprosi, venča ili rastane, uz tu tvoju pesmu, ona ne oživi. Publika daje značaj pesmi svojim životima, a ne obratno.
Sve to je Zdenko znao, tako da nikada nije bilo siljenja i naredbodavnih instrukcija. Ako, kao pevač voliš, pesma ima priliku sići iz uha u srce slušatelja. Moje razumevanje, iz pozicije autora koji piše pesme koje drugi ljudi pevaju je otprilike ovakvo - kad napišem pesmu, ona je kao dete. Ako je dajete nekom, kao što otac daje svoju ćerku, nećete je dati za ženu onome ko je ne voli..."
Nastavak intervjua čeka vas na idućoj strani teksta...
6. Poznato mi je da niste samo kantautor, već ste i pisac. Reč je o Vašoj knjizi koju uskoro treba da izdate. Otkrijte našim čitaocima nešto o tome?
Knjiga se zove 'Oriđinal', a govori o razvoju sopstvenih stvaralačkih izražajnih mogućnosti. Sam izraz 'oriđinal' je tipičnan kolokvijalan splitski izraz za osobu koja je van određenih društvenih normativa. Ima jednu izraženu podrugljivost, a odabrao sam ga za naslov zbog toga što je to jedna od mogućih razvojnih faza u životu svakog ko sanja i živi svoj san.
To je odnosno na osetljivo razdoblje umetničkog puberteta, kada ti u srcu zri ideja vodilja, ali se eksterno još nije dogodilo prepoznavanje okoline, pa može biti i neugodnih iskustava tokom preobražaja gusenice u leptira. Radi se o jednom obliku radionice, tzv 'workshopa', koji sam imao prilike voditi u svetu i Hrvatskoj, gde sam sarađivso s nadarenom decom i mladim ljudima.
Taj program se zove 'Performance is personality', Izvedba je ličnost, a ima za nameru pomoć, ohrabriti olakšati put pronalaženja izvorno svog potencijala i načina umetničkog izražaja. Tu su takođe i sjajni razgovori s nekim od vodećih autora popularne muzike ovih prostora: Rajko Dujmić, Goran Bregović, Đelo Jusić, Nenad Ninčević, Tonči Huljić i drugi... svi ti majstori ljubazno daju svoj uvid u iskustvo bavljenja muzikom."
7. Bogat ste čovek. Imate četiri sina. Kakav ste otac? Da li spadate u grupu strožih očeva ili je kod Vas sve dopušteno i liberalno?
Zbog velikog broja malih odlazaka i dolazaka, ja sam otac koji nije svakodnevno na direktnom raspolaganju. To je razlog zbog kojeg nema potrebe za nekonzistentnim izlivima strogosti. S druge strane je jedna solidna i jasna pozicija usađivanja ljudskih vrednosti kroz sve faze odrastanja.
Tu sam, i biću tu za njih, kroz bolja i lošije vremena. Bitno je da oni nađu sebe putem, to roditelji ne mogu za svoju decu, to je zadatak za svakog ponaosob. A put nije ravan, biće i ovako i onako, sve je to deo postajanja čovekom. Pa biraj, kojom ćeš stranom, kakav želiš biti i kakvog da te ljudi pamte."
8. Nedavno ste bili na putovanju u Indiji. Kakve uspomene nosite s tog putovanja? Da li volite putovanja?
Putovanja su blagoslov mog posla. Volim istraživati i unutrašnje i spoljašnje svetove. Indija je posebna, ne mogu ni uopšteno govoriti o toj zemlji jer ima toliko toga da je teško imati jedan naziv za to iskustvo. Ustvari - šta tražiš, naći ćeš, samo što je tamo to dosta brže..."
Nastavak intervjua čeka vas na idućoj strani teksta...
9. Da li ste kao i skoro svi Dalmatinci hedonista?
Bez generalizacija, moliću... Ja mogu govoriti samo u svoje ime. Dakle, volim da mi je lepo, ali gledam da tim ne ugrožavam ili zakidam druge. Volim prirodu, uživam u dobrom društvu, ali i u samoći. Pokušavam da delujem za dobrobit onog trajnijeg dela, svoje duše, pri tom ne mučeći telo."
10. Da li uspevate da uskladite privatni i poslovni život? Da li je jedno Goran na sceni a drugo van nje? Kako izgleda romantični vagabundo?
Ja sam funkcionalan i pragmatičan, tako da u delu života koji je na dnevnom redu, pokušavam biti i srcem. A u toku dana promenim puno zanimanja - otac, šofer, pesnik... balans je neophodan. Ali, ličim na čoveka iz pesama koje pevam."
11. Rekli ste da ste jutarnji tip i znamo da jutra provodite igrajuci picigin i fudbal, a kako volite da provodite večeri?
Ako ne radim, sve su opcije otvorene. Ipak, više privatan tip, dosadnjaković s daljinskim."
12. Možete li objasniti našim čitaocima šta je to picigin?
Picigin je igra koja je izvorni splitski izum. Pet igrača se dodaje oguljenom i na težinu od oko 20 grama obrušenom teniakom lopticom, u peskovitom plićaku plaža Bačvice ili Firule. Poželjna dubina je do članaka, do desetak centimetara, jer igra zahteva puno trka, skokova i bacanja, budući da je cilj igrati je atraktivno a ne ziheraški. Neopisivo je zabavna i, iako nema rezultata i nije takmičenje, zahteva veliku predanost. Dođite i vidite... ili ukucajte, valjda ima štogod na jutjubu."
13. Da li su Vam pesme autobiografske? U čemu nalazite inspiraciju?
Vrlo često su iskustvene. Ponekad opisuješ i tuđe priče, nekad ne dopustiš da banalne činjenice stanu na put istini koji želiš pevati. Uvek je to ljubav, kao vrhunski zbroj svih osećanja."
14. Veliki ste ljubitelj knjiga. Koliko ih godišnje pročitate? Koja Vam je knjiga broj jedan?
Bhagavad Gita' kakva jeste, od Srila Prabhupada, 'Majstor i Margarita' od Bulgakova... a godišnje puno čitam, ali ne brojim."
Goran Karan: Često volim da se osamim
15. Išli ste u umetničku školu, posedujete veliki talenat za crtanje,čak ste crtali omot za jedan od Vaših albuma. Da li se još uvek bavite crtanjem?
U zadnje vreme retko. Možda u nekoj sledećoj životnoj dobi, štafelaj je spreman i čeka da se zaželim."
16. Poslednji album ste izdali 2012. godine. Kada se možemo nadati novim melodijama i tekstovima Mediterana?
2013, 'Čovik tvoj'. Ha, stalno nešto pišem, objavljijem i pokazujem. Evo, aktuelni singl je 'Dobro ti jutro ljubavi', već je tri meseca na top listama... 'Naša bila štorija' je razlog zbog kojeg ne žurim, a taj album će imati promociju 14. marta, tako da sam miran."
17. Hoće li biti skoro beogradskog koncerta za Vašu vernu publiku?
Ako Bog da, čim uskladimo termine i želje. Radujem se ponovnom susretu."