Dogodilo nam se to mnogo puta – otišli smo u prodavnicu po hleb i jogurt i potrošili 3.000 dinara, a ništa nam od toga što smo kupili nije bilo neophodno. Naravno da to nije slučajno...
Prodavnice žele da zarade novac – i to mnogo, mnogo novca.
Dakle, kada odete u kupovinu planirajući da kupite jednu do dve stvari, a vratite s s punim kesama, to nije slučajnost.
Prodavci su osmilili mnogo kreativnih načina da nas navedu da potrošimo više novca, a iako je ponekad to veoma očigledno, često nismo ni svesni kako se dogodilo da potrošimo pet puta više nego što smo planirali.
Da bismo vam pomogli da kupujete pametnije i trošite manje, pokušali smo da istražimo kakvim se sve strategijama trgovci služe.
- Kupovina na veliko
Koliko puta vam se dogodilo da vidite paket od šest boca gaziranog pića i "povuklo" vas da kupite jer piše da je u pitanju velika akcija? Koliko vam je to zaista potrebno? Pijete li zaista gazirane sokove kao vodu? Jeste li primetili da tu često nikakvog sniženja nema?
– Kupci akcije poput "10 komada za 10 dolara" vide kao bolju vrednost i napraviće zalihe čak i ako im taj proizvod uopšte nije potreban – kaže Andrea Voroč, stručnjakinja za uštedu novca.
- Velika kolica
Kako ona ističe, kolica u supermarketima su postala "superdimenzionirana" proteklih godina jer kada vidite kolica koja izgledaju prazno poželite da kupujete još kako biste ih napunili. Mozak pomisli da nije uzeli sve što vam treba i imate poterbu da nastavite da punite kolica čak i ako vam ništa nije zaista potrebno.
Zbog toga Voročova preporučuje da se uvek koristi korpa za kupovinu ako ste došli po manje stvari.
- Skupi proizvodi u visini očiju
Jeste li primetili da će, na primer, maslinovo ulje uvek biti tačno tamo gde ne možete da ga ne vidite, dok je jeftinije suncokretovo na poslednjoj polici u supermarketu?
Stručnjak za kupovinu u kompaniji Dollar Sanity Dejvid Bake kaže da to nije slučajno.
– Skuplji predmeti su postavljeni tačno tamo gde će vaše oči prvo pogledati – ističe on. – Ako želite najpovoljniju kupovinu, verovatno bi trebalo da se sagnete i pogledate samo dno rafa.
- Drugi proizvod u pola cene
Stručnjak za finansije Džon Dalin kaže da se mnogi ljudi toliko fokusiraju na ovaj deo koji se odnosi na "50 posto" sniženja da zaborave da je deo kupovine i jedan proizvod po punoj ceni. To je posebno problem ukoliko vam dva artikla ni ne trebaju zaista, pa je, kaže, "kupovina dva proizvoda trošenje, a kupovina samo jednog nije uopšte povoljnije".
- Obmanjujuća ogledala
Sigurno vam se makar jednom dogodili da u kabini u prodavnici izgledate fenomenalno u nečemu, a potom ga kupite, operete, obučete prvi put i... to jednostavno nije to.
Potpuna misterija, zar ne? Ne baš.
– Prodavci koriste izobličena ogledala kako bi kupci izgledali mršavije, znajući da će većina kupiti nešto ako je zadovoljna zbog toga kako izgleda – kaže Andrea Voroč. – Neke prodavnice će i nagnuti ogledalo kako bi odraz bio duži i vitkiji ili će koristiti prigušeno osvetljenje da biste izgledali tamnije.
BONUS VIDEO
Stručnjaci smatraju da je prekomerna kupovina POSLEDICA OVOG POREMEĆAJA