Dr Lorens Štajnberg dala je u svojoj knjizi smernice za roditelje zasnovane na naučnim istraživanjima.
Ako imate decu velika je šansa da vam se nekada dogodio sličan scenario. Vi ste na kasi u prodavnici, a dete od oko tri godine želi ovu igračku, ovaj slatkiš, ovo nešto - i oni to baš žele!
Zatim počinje plač, koji posle eskalira u puni bes.
Dok se u svetu priča o bež roditeljstvu, u svojoj knjizi "Deset osnovnih principa dobrog roditeljstva" dr Lorens Štajnberg daje neke smernice za roditelje zasnovane na društvenim naučnim istraživanjima.
1. Važno je sve što radite
- Ovo je jedan od najvažnijih principa - kaže Štajnberg.
On objašnjava da će se vaša deca ugledati na vas i kada napravite neki nepromišljen potez. Oni će to upamtii i posle vrlo verovatno ponoviti to što ste vi uradili.
- Ono što radite čini razliku. Vaša deca vas posmatraju. Nemojte reagovati naglo. Zapitajte se "Šta želim da postignem i da li će ovo verovatno dovesti do tog rezultata" - savetuje Štajnberg.
2. Nemojte razmaziti dete
- Jednostavno nije moguće razmaziti dete ljubavlju. To što ćete razmatiti dete nikada nije rezultat ispoljavanja previše ljubavi. To je obično posledica davanja stvari detetu umesto ljubavi – stvari poput popustljivosti, smanjenih očekivanja ili materijalnog imovina - objašnjava Štajnberg
3. Budite uključeni u život deteta.
- Biti uključen roditelj zahteva vreme i naporan je posao, a često znači da morate da preispitate i preuredite svoje prioritete. Često znači žrtvovanje onoga što želite da uradite za ono što vaše dete treba da uradi. Budite tu i mentalno i fizički - kaže Štajnberg.
I objašnjava da biti uključen ne znači da bi trebalo da radite detetov domaći zadatak ili da ga posle ispravljate.
- Domaći zadatak je alat za nastavnike da znaju da li dete uči ili ne. Ako radite domaći zadatak vašem dedetu, ne dajete učitelju do znanja šta i koliko vaše dete zaista uči - napominje ovaj doktor.
4. Pratite ritam deteta
Prilagodite se svom detetu i držite korak sa njegovim razvojem. Vaše dete raste, a godine utiču na njegovo ponašanje.
- Isti nalet intelektualnog rasta koji vašu 13-godišnjakinju čini radoznalom u učionici takođe može da čini i da se svađa za stolom dok večerate - kaže Štajnberg
Na primer: Učenik osmog razreda je rasejan i lako razdražljiv. Njihove ocene u školi zato pate. Da li bi roditelji trebalo da ih više teraju da uče ili da imaju razumevanja kako njihovo samopoštovanje ne bi stradalo?
- Sa 13-godišnjakom, problem bi mogao biti niz stvari. Možda je depresivan. Možda premalo spava. Da li ostaje budan prekasno? Možda mu je jednostavno potrebna pomoć u organizovanju vremena kako bi imao vreme za učenje. Možda ima problema sa učenjem. Problem nekad treba da dijagnostikuje profesionalac -smatra Štajnberg
5. Uspostavite pravila
Ako "ne upravljate" ponašanjem svog deteta dok je malo, kaže Štajnberg, teško će mu biti da nauči kako da se ponaša kada je starije, a vi niste tu. U bilo koje doba dana ili noći, uvek bi trebalo da budete u mogućnosti da odgovorite na tri važnja pitanja.
- Gde je moje dete? Ko je sa mojim detetom? Šta moje dete radi? Pravila koja je vaše dete naučilo od vas će oblikovati i pravila ponašanja koja primenjuje na sebe. Međutim, ne smete upravljati baš svakim segmentom njihovog života - upozorava stručnjak.
Bonus video: