icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

Psihologija

Kontakt očima: Kakve poruke šaljemo ovom neverbalnom komunikacijom?

Kakve poruke šaljemo ovom neverbalnom komunikacijom, šta znači obaranje pogleda i na koji način najjednostavnije možemo da protumačimo šta drugi ljudi misle o nama, otkriva naša stručna saradnica
Foto: Shutterstock, Profimedia, Milenko Miklja
Foto: Shutterstock, Profimedia, Milenko Miklja
Piše: Bojana Banković,
psiholog
 

 
Za svaku ljudsku interakciju neophodna je komunikacija (prenošenje informacija). Ona može biti verbalna (govor) i neverbalna (facijalna ekspresija, kontakt očima, položaj tela). Kojoj ćemo dati prednost i kada, stvar je ličnog afiniteta, osećaja i trenutka u kome se nalazimo. U većini slučajeva, komunikacija se odvija na oba načina i oni se  dopunjuju. Kontakt očima jedan je od oblika neverbalne komunikacije kojem svaki pojedinac pridaje mnogo značaja i na osnovu njega može da pojasni neke od elemenata verbalne komunikacije. Mnogi od nas bili su u situaciji kada su na osnovu pogleda sagovornika uspeli da protumače njegovu reakciju i način razmišljanja.
 
OGLEDALO DUŠE
 
Mnogo puta čuli smo da su oči ogledalo duše. Iako smo se pitali zašto, na prvom testu shvatili smo da  u dubini pogleda koji nam upućuje sagovornik, možemo mnogo toga da otkrijemo. Na primer emocije koje osoba oseća u datom trenutku, ali u dubini očiju mogu se videti i trajnije emocije koje pojedinac nosi sa sobom i možda ne želi da ih podeli sa drugima. U prvim mesecima života, kontakt očima predstavlja jedan od bitnih oblika komunikacije na osnovu kojeg dete može da pročita poruku koju mu majka šalje. Ako je uznemireno i ne ume da se smiri, kada uhvati kontakt očima sa majkom, beba postaje smirena. Još u detinjstvu saznajemo i učimo da je kontakt očima važan i šta sve on krije u sebi. Kao jedan od bitnih oblika komunikacije, on se razvija zajedno sa našim uzrastom i predstavlja nezaobilazan oblik socijalnog ponašanja. Kontakt očima jeste važan, ali ne zaboravimo da samo na taj način nećemo bolje upoznati drugu osobu, on je samo deo komunikacije.   
 
KULTURA
 
Kontakt očima ima veliki uticaj na socijalno ponašanje pojedinca. Ne pridaje mu se isti značaj u svim kulturama, verskim zajednicama i u različitim oblicima interakcije. Poznato nam je da se kod nekih naroda dug kontakt očima ocenjuje  kao nepristojan, u pojedinim situacijama nije poželjno da sagovornika gledate u oči, već da ga pokorno slušate i oborite pogled. U našoj kulturi kontakt očima je važan aspekt  komunikacije, gde dva sagovornika povremenim pogledima ukazuju poštovanje jedan drugom. Kontakt očima razlikuje se u partnerskim, prijateljski i poslovnim odnosima, ali zavisi i od teme razgovora, od toga da li slušamo ili govorimo, od osobina ličnosti i iskustva.
To je jedan od prvih kontakata koji se uspostavlja u socijalnim odnosima. Kada nam se neko dopadne, imamo potrebu da tu osobu često gledamo i hvatamo njen pogled.  U prvim mesecima zaljubljenosti parovi se hrane kontaktom koji dobijaju gledajući jedni druge, na taj način čitaju mnoge priče koje se kriju u dubini očiju i saznaju emocije svog partnera.
 
POSLOVNI ODNOSI
 
Prijatelji koji se znaju dugo vremena mogu na osnovu nekoliko pogleda da otkriju šta je poželjno da se uradi u datom trenutku ili šta njihov prijatelj misli ili oseća, što znači da se takvo čitanje kontakta očima može naučiti. Kada govorimo o poslovnim odnosima, takav vid neverbalne komunikacije izuzetno je važan. Čak se organizuju seminari gde se uči kako se morate ponašati, gde treba gledati i koliko, kada smo na intervjuu za posao, na sastanku, kada vodimo neki sastanak i slično. Mnogo više nekog gledamo ukoliko se nalazimo u ulozi slušaoca nego kada smo govornik. Ono što je interesantno jeste to da kada pričamo sa zainteresovanim ljudima o važnim temama, s njima razmenjujemo kratke poglede i to na mestima kada želimo da naglasimo da je taj aspekt priče veoma značajan. Tada ne pridajemo značaj kontaktu očima, ali ukoliko komuniciramo sa manje poznatim osobama ili poslovnim partnerima, kontakt očima nam je veoma bitan i želimo da bude češći jer na osnovu njega možemo da protumačimo neke od aspekata komunikacije. Na taj način odajemo utisak samouverene osobe koja zna šta priča i ništa ne krije. Pojedinci koji izbegavaju kontakt očima, to rade iz više razloga: možda su stidljivi ili socijalno anksiozni pa ih kontakt očima plaši zbog sopstvene nesigurnosti i mišljenja koje imaju o sebi. Takođe, oni možda kriju određene stvari pa u komunikaciji skreću pogled ili gledaju u pod. Kontakt očima pokazao se kao veoma pozitivan u slučaju slaganja sa sagovornikom, ali kada se stavovi razilaze, kontakti očima koji su česti mogu se shvatiti kao agresija ili dominantno ponašanje.
 
SAVET
 
Kada pojedinac dođe na razgovor kod psihologa ili psihoterapeuta, kontakt očima jedna je od bitnih stvari. Sklanjanje pogleda može nam reći koje su teme bolne za njega, o čemu ne želi da priča, kojih stvari se stidi, da li nešto krije i kakav je u socijalnim kontaktima. Kontakt očima veoma nam je bitan i zato pazite kako gledate.
 

Ketrin Zita Džons: Zanosna u svakom smislu! 

Za glumice važi nepisano pravilo kako umeju pogledom da otkriju ono što misle. Mogu da zavedu, ali i da odbiju. Ipak, žena koja je okarakterisana kao osoba sa najzavodljivijim pogledom jeste Ketrin Zita Džons. Mnogi se slažu u tvrdnji da ova atraktivna brineta može samo jednim pogledom sagovorniku da kaže mnogo više nego da s njim razgovara satima.






Priredio: Danilo Mašojević