SREĆNICI

NAUČNICI OTKRIVAJU: Ko su ti ljudi koji mogu da jedu sve, a da se ne ugoje ni gram?

0

Nemojte da ih mrzite, njima je to zapisano u genima

foto: Profimedia

Biti mršav zapisano je u DNK i tako da mnogi ljudi mogu ostati vitki čitavog života, bez previše truda i odricanja, smatraju naučnici sa Kembridža.

Oni su sproveli opsežnu studiju na gotovo 14.000 ljudi različitih kilaža, tako što su proučili njihov DNK. Kažu da postoje geni koji ubrzavaju metabolizam, odnosno pomažu u bržem sagorevanju masti ili im hranu prosto čine neprivlačnom.

Upravo takve gene pronašli su kod više od 1.600 vitkih, zdravih učesnika istraživanja. Kod većine njih, geni su zaslužni za to što ih hrana ne zanima previše i jedu zapravo samo zato što moraju.

foto: Profimedia

S druge strane, oko 40 odsto mršavijih ljudi iz istraživanja reklo je da vole hranu, jedu šta žele i to u količinama koje im odgovaraju, bez ustezanja. Naučnike sada zanima šta se događa u njihovim telima kada se prejedu. Planiraju da urade zasebnu studiju na tu temu.

- To bi moglo rezultirati pronalaskom lekova koji oponašaju učinke tih gena 'mršavosti' i pomoći manje srećnim ljudima da zadrže težinu u granicama normale - rekao je Sadaf Faruki , profesor iz Wellcome-MRC Instituta u Kembridžu.

- Otkrili smo da neki vitki ljudi nisu zainteresovani za hranu, a i to je zapisano u njihovim genima. Drugi pak jedu koliko žele, vole da jedu i uživaju u hrani, ali se ne debljaju. Ovo istraživanje pokazalo je da su mnogi vitki ljudi takvi zahvaljujući genima, a ne zato što imaju snažnu volju i paze šta jedu - dodao je.

foto: Profimedia

Za svoje istraživanje su birali vitke ljude koji nemaju poremećaje u ishrani, zdravi su i nisu nedavno bili na operativnom zahvatu. Radilo se o ljudima koji su prirodno mršavi, a u studiji nisu mogli da učestvuju oni koji vežbaju više od tri puta nedeljno.

Pronađene su četiri nove genetske regije povezane sa mršavošću. To, kažu, objašnjava zašto dete vitkih roditelja može imati jednaku građu tela kao i oni.

Studiju su objavili u časopisu PLOS Genetics.

- Ovo je važna i dobro sprovedena studija koja potvrđuje da je rana teška gojaznost često genetski predodređena i uverljivo dokazuje da su vitki ljudi genetski različiti od ostatka populacije. Međutim, većina gojaznosti u današnje vreme je stečena u odraslom periodu života i povezana je sa sedentarnim načinom života, kao bogatoj ponudi kalorijski jake hrane - prokomentarisao je Tom Sanders, profesor ishrane i dijetetike na Kraljevskom koledžu u Londonu.

makonda-tracker