Rekvijem Đuzepa Verdija (1813-1901), najznačajnije ostvarenje u opusu ovog kompozitora koje ne pripada operskoj muzici, nastao je tokom 1873-74 godine. Delo je posvećeno uspomeni na velikog italijanskog pesnika, književnika i nacionalnog heroja – Aleksandra Manconija čija je smrt (1873) duboko potresla Verdija.
Iako nije predviđen za scensko izvođenje, Rekvijem je izuzetno dramatično ostvarenje koje izrasta u velikim kontrastima snažnih emocija i jednostavne nežnosti. Ovde, baš kao i u Verdijevim operskim ostvarenjima, melodijske linje plene svojom lepotom i izražajnošću, ali je kompozitor u ovom delu pokazao i izuzetno poznavanje polifonog stila.
Verdi je sam dirigovao na premijernom izvođenju Rekvijema, maja 1874. dodine u crkvi Sv. Marka u Milanu. Tri dana kasnije delo je sa velikim uspehom izvedeno i u Skali, a potom su usledila brojna izvođenja širom Evrope – petnaest puta u Parizu, tri u Londonu, četiri u Beču... Nakon slušanja Rekvijema, dirigent i pijanista Hans fon Bilov opisao je ovu muziku kao svojevrsnu operu u crkvenom ruhu, a novinar je povodom britanske premijere u Rojal Albert Holu okarakterisao kompoziciju kao najlepšu crkvenu muziku koja je komponovana posle Mocartovog Rekvijema. Johanes Brams je oduševljeno izjavio: Samo genije je mogao da napiše ovakvo delo!
U ovoj 2013. godini, kada ceo svet obeležava 200 godina od rođenja slavnog majstora, pored brojnih operskih izvođenja, Rekvijem je sigurno jedna od najatraktivnijih muzičkih tema na svim meridijanima. Reč je o veličanstveno potresnom i duboko osećajnom delu koje više od jednog veka mami oduševljenje slušaoca, nadahnjuje njegove interpretatore i budi osećanje poštovanja muzičkih stvaralaca.
ĐUZEPE VERDI (1813-1901):
REKVIJEMHor i Simfonijski orkestar RTS
Hor Obilić AKUD Branko Krsmanović,
Akademski hor Collegium Musicum
Bojan Suđić, dirigent
Ajle Asonji, sopran
Nataša Jović-Trivić, mecosopran
Marsel Rejans, tenor
Luciano Batinić, bas