Ovu priču ne znaju ni mnogi odrasli, a deci je naročito zanimljiva
Priča o tome kako je Sveti Nikola postao Deda Mraz je zanimljiva i vezana za brojne kulturne, verske i komercijalne promene tokom vekova.
Sveti Nikola rođen je u grčkoj koloniji Patara oko 270. godine. Od ranog detinjstva bio je veoma religiozan, pa je, u skladu sa tim, i ceo život posvetio hrišćanstvu.
Dolazio je iz imućne porodice, ali je u epidemiji izgubio roditelje, a nasleđeno bogatstvo iskoristio je kako bi pomogao siromašnima, bolesnima i nemoćnima.
Širom zemlje Nikola je bio poznat po svojoj velikodušnosti prema onima kojima je potrebna, ali i ljubavi prema deci.
Evo kako je došlo do te transformacije:
1. Sveti Nikola – Početak tradicije
Sveti Nikola bio je biskup u 4. veku u Miru (današnja Turska) i poznat je po svojoj velikodušnosti i ljubavi prema deci. Prema legendama, pomagao je siromašnima, a posebno se povezuje sa običajem obdarivanja dece. Njegov dan 6. decembar bio je dan kada su roditelji darivali decu, što je postalo osnovni temelj za kasnije božićne poklone.
Sveti Nikola je kroz vekove postao zaštitnik dece, pomoraca, trgovaca i siromašnih.
2. Preobrazba u Deda Mraza u Holandiji
U Holandiji, Sinterklaas (holandski naziv za Svetog Nikolu) je figura koja je tokom 16. i 17. veka postala poznata kao onaj koji donosi poklone deci na njegov dan. Holandski imigranti doneli su ovu tradiciju u Ameriku u 18. veku, gde je Sinterklaas postao ključna figura tokom prazničnog perioda.
3. Američki uticaj i komercijalna evolucija
U Sjedinjenim Američkim Državama, Sinterklas je tokom 19. veka postao poznatiji kao Santa Claus (američki naziv za Deda Mraza). To je bila evolucija kroz različite folklorne tradicije, u kojima su se spojili elementi iz holandske, engleske i drugih evropskih tradicija.
Jedna od ključnih tačaka u ovoj transformaciji bila je pesma "A Visit from St. Nicholas" (poznata i kao "The Night Before Christmas"), koja je prvi put objavljena 1823. godine. U ovoj pesmi, Deda Mraz je prikazan kao veseli starac koji dolazi na sanjkama, oblačen u crveno, sa belim brkovima i punim stomakom.
4. Komerciijalizacija u 20. veku
Komercijalni razvoj slike o Deda Mrazu kulminirao je početkom 20. veka. Coca-Cola je 1931. godine započela kampanju sa slikom Deda Mraza kakvog danas poznajemo: debelog starca u crvenom odelu sa belim krznom, ljubaznog i smešnog, kako donosi poklone. Ova verzija Deda Mraza postala je univerzalni simbol prazničnih dana i potrošnje u zapadnom svetu.
5. Kultura širom sveta
Dok je zapadni svet prihvatio verziju Deda Mraza kakvu znamo, u mnogim drugim delovima sveta, poput Rusije, tradicija Svetog Nikole ostala je prisutna kroz božićne proslave i običaje, dok je figure poput Ded Moroz zadržala originalni oblik.
Zaključak:
Preko vekova, Sv. Nikola je transformisan u Deda Mraza, figura koja je bila obasjana komercijalnim svetlom i adaptirana u različitim kulturama, ali i dalje nosi osnovnu simboliku davanja i ljubavi prema deci.
Bonus video:
Deda Mraz u Subotici deli poklone godinama deci