efikasno

Kako izgleda "KiVA" program? Finski metod pomoću kojeg je VRŠNJAČKO NASILJE smanjeno za 40 odsto

Metod "KiVA" postoji od 2007. godine i veoma je efikasan.

Nastavnici i učitelji prate ponašanje dece.foto: Shutterstock/Ground Picture

Vršnjačko nasilje je jedna od gorućih tema sa kojima se naša zemlja, a i svet suočavaju poslednjih godina.

 

Čini se da su odnosi među decom i manjak empatije kulminirali, pa često čujemo da deca trpe vršnjačko nasilje, kao i da njihova borba sa tim traje i nekoliko godina.

 

Možda bismo mogli da se ugledamo na finski metod "KiVA" zahvaljujući kojem je vršnjačko nasilje smanjeno za čak 40 odsto. 

 

"KiVA" metod (Kiusaamista Vastaan - protiv maltretiranja) je osmislilo finsko Ministarstvo obrazovanja 2007. godine, a iste te godine broj slučajeva vršnjačkog nasilja je opalo za 40 odsto

Čak 90 odsto finskih škola ga je već primenilo i uspeli su da eliminišu slučajeve maltretiranja i nasilja u učionicama.

 

Cilj ovog metoda jeste da se učenici osvesti i prepoznaju opasnosti koje vršnjačko nasilje nosi, te da počnu da brane one koji se sa tim suočavaju.

 

Umesto što pasivno posmatraju drugare koji prolaze kroz vršnjačko nasilje, oni uče kako da spreče i intervenišu u slučajevima kada ga primete.

 

  • Kako funkcioniše "KiVA" metod? 

 

Slučajevi vršnjačkog nasilja se prijavljuju u virtualnom poštanskom sandučetu.

 

Veoma bitna stavka jesu i nastavnici i učitelji koji prate ponašanje dece i u kojima đaci pronalaze sigurnost i bazu.

 

Oni su tu i kada se prijavi vršnjačko nasilje, a ukupno tri stručna nastavnika su zadužena da umire žrtvu i da vode dijalog sa nasilnikom dok se problem ne reši.

Deca uče da razumeju vršnjake.foto: Shutterstock

Mnogo se radi na emocijama i vrednostima, a deca uče kako da identifikuju šta njihovi vršnjaci osećaju kroz neverbalni jezik i rade na tome da imaju empatiju i poštovanju prema drugima.

 

Učenici koji učestvuju u "KiVa" programu dobijaju oko 20 časova u sedmoj, desetoj i trinaestoj godini.

 

Kroz razne igre i simulacije, deca se uče empatiji, a u različitim scenarijima koji su im dati, oni moraju da odaberu koje će akcije preduzeti i kakve posledice mogu proizvesti iz tih radnji.


Učenicima se takođe daje podrška i povratne informacije o tome kako da pristupe žrtvama maltretiranja i da se uvere da su dobro. 

 

Nastojeći da se direktno bave ponašanjem nasilnika, "KiVa" instruktori su često vrlo kreativni u aktivnostima igranja uloga.

 

Na primer, mogu da stave osobu za koju je veća verovatnoća da će maltretirati u poziciju žrtve, i obrnuto.

 

Uspešnost ovog metoda je učinio da je primenjen i u drugim zemljama: u Argentini, Kolumbiji, Španiji, Meksiku i Čileu, ali i u Holandiji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Nemačkoj, Belgiji, Italiji, Luksemburgu, Estoniji, Švedskoj, Novom Zelandu i Mađarskoj.