icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

obratite pažnju

SASTAV SE MENJA U ZAVISNOSTI OD METODA PRIPREME: Šta je zdravije — kuvano ili prženo jaje?

Podeli:

Na sadržaj jajeta umnogome zavisi na koji način se ono termički obrađuje

foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Jaja spadaju u najpopularnije namirnice na svetu jer omogućavaju da se zasitimo bez previše ulaganja, a ovo malo čudo sadrži obilje hranljivih materija poput proteina, vitamina, minerala, dobrih masti itd.


Ipak, na "nutritivni profil" jajeta utiče način na koji se ono priprema.


Kuvanje


Ukoliko kuvate kokošije jaje, ono je daleko "bezbednije", a njegovi nutrijetni se lakše vare. Jedan od primera za to je protein — naučno je utvrđeno da ljudsko telo iskoristi čak 91 procenat proteina iz kuvanog jajeta, dok iz sirovog upotrebi svega 51 odsto! Jaja su i odličan izvor mikrnutrijenta biotina (vitamina B7), koji se u sirovim jajima vezuje za protein iz belanca avidin, pa ga je nemoguće svariti! S druge strane, u kuvanom jajetu se menja struktura avidina, pa se biotin i on ne vezuju tao efikasno i ljudsko telo lako apsorbuje ovaj korisni sastojak.


Međutim, dok su neke hranljive materije lakše svarljive, druge se prilikom kuvanja oštećuju. Tako se količina vitamina A kuvanjem jajeta smanjuje za 17-20 odsto, a opada i količina antioksidanasa. Ipak, ta količina toliko je visoka da se metodu kuvanja ovo može "oprostiti".

 


Prženje


Žumance kokošijeg jajeta poznato je po visokoj koncentraciji holesterola — jedno veliko jaje sadrži oko 212 mg holesterola, što je čak 71 odsto od preporučenog dnevnoh unosa. Kada se, međutim, termički obrađuje na vrlo vioskoj temperaturi, holesterol iz žumanceta oksidira i stvara jedinjenja poznata kao oksisteroli. Povišeni oksidirali holesterol i oksisteroli u krvi nisu dobra vest: oni povećavaju rizik za nastanak srčanih oboljenja. Ipak, konzumiranje jaja nije definitivno i naučnim putem dovedeno u vezu s povišenim rizikom za srčane probleme kod zdravih osoba.


Šta je zdravije?


I jedna i druga varijanta imaju svoje prednosti i mane, ali postoji još jedan važan faktor, a to je sa čime se jaje priprema. U slučaju kuvanih jaja, ono se obično termički obradi u vodi, dok pri prženju koristimo ulje, puter ili mast, pa obrok s jajetom postaje značajno kaloričniji. Koji god metod da odaberete, možete biti sugurni da ste uneli kvalitetnu namirnicu.

 

 

Inicijalizacija u toku...