Breaking ili b-boying je tip uličnog plesa koji se pojavio krajem sedamdesetih godina prošlog veka u Bronksu i Harlemu. Ova veština planetarno je popularna i poznata pod nazivom breakdance, ali osobe koje upražnjavaju ovaj ples reći će vam da je to komercijalna kovanica koju su smislili oni koji nemaju mnogo dodirnih tačaka sa breakingom. On predstavlja jedan od četiri osnovna elementa hip-hop kulture, koju još čine DJ-ing (miksovanje muzike), MC-ing (rimovanje u mikrofon koje prati muzički ritam) i Graffiti Writing (umetničko ulepšavanje zidova sprejovima). Da bi bili primećeni, ovi plesači odabrali su ulicu, gradske trgove i podzemne prolaze kao mesto na kojem će ispoljavati svoj talenat i stvoriti jedinstveni tip plesa. Osoba koja se bavi ovom veštinom naziva se b-boy, kada je reč o muškarcu, ili b-girl, ako se time bavi pripadnica nežnijeg pola. Breaking je u početku podrazumevao brze korake, bacanje na pod i okretanje na leđima. Vremenom je osvežen različitim trikovima, poput onih koje nalikuju borilačkim veštinama, pa sve do gimnastičarskih i atletskih vežbi koje su fizički veoma zahtevne. Bitan segment ovog plesa jeste i improvizacija, kao i osobenost stila svakog ko se njime bavi.
OSNOVNI POKRETI
Temelje b-boyinga postavili su njegovi pioniri, a zbog očuvanja korena i suštine ove veštine, bazične postavke se ne menjaju. Vremenom su se u ovom plesu iskristalisale četiri osnovne vrste pokreta. Tu spadaju top-rock pokreti koji podrazumevaju b-boyev uvod u ples. U tom delu najviše dolazi do izražaja stil koji plesač poseduje. Zatim power-moves, pokreti koji se sastoje od različitih rotacija tela i akrobacija sa nogama u vazduhu. U ovom slučaju, plesač najčešće svoju težinu drži na rukama. Footwork pokrete plesači su sami izmislili i to su pozicije u kojima je b-boy i rukama i nogama na zemlji. U osnove breakinga spadaju i takozvani freez pokreti u kojima se plesač zaledi i tako ostane dve do tri sekunde. Oni se izvode u skladu sa muzičkim ritmom. Postoje i razni drugi pokreti u breakingu, a jedni od zanimljivijih su diss-moves kada se plesač svojim izvođenjem ruga b-boyu koji je preko puta njega.
TRENING
Zagrevanje je obavezno, prvenstveno zbog toga da bi se telo dovelo do određene temperature i smanjio rizik od povrede. Zatim se izvode neki laganiji pokreti kako bi b-boy stekao osećaj koji mu je neophodan za izvođenje akrobatskih pozicija. Kada plesač izmišlja svoj pokret, njegova realizacija zavisi od perioda u kome se telo navikava na putanju koju mu b-boy zadaje. Mogućnosti plesača povećavaju se svakodnevnom vežbom. Na kraju svakog treninga rade se bazične vežbe poput čučnjeva, sklekova i trbušnjaka. Istezanje dolazi na kraju i ono je obavezno da ne bi došlo do upale mišića. Povrede koje su u breakingu najučestalije nisu preterano drugačije od onih koje se dešavaju u drugim plesovima. Obično su to modrice i ogrebotine, dok ozbiljnije ozlede uglavnom nastaju zbog toga što se b-boy nije adekvatno zagrejao.OD POČETNIKA DO PROFESIONALCAOni koji se uhvate u koštac sa breakingom, prvo uče da osete ritam i muziku jer na taj način, kako to b-boyevi vole da kažu, stiču neophodan groove. Zatim se uvežbavaju osnovni koraci top-rocka kako bi mogli da se spuste u footwork. Kada malo ojačaju, plesači uče neke od osnovnih freez pokreta (baby freez, chair, air baby). Kada je reč o naprednijim polaznicima, oni uče kako da izrade sopstveni stil i nadograde pokrete koje već poznaju. Drugim rečima, profesionalni b-boyevi najčešće teže ka tome da pronađu sebe u plesu i stvore jak stav koji će im na takmičenjima doneti pobedu. TAKMIČENJAIako potiče sa ulice, što mu je i danas matična adresa, breaking se vremenom komercijalizovao kada su počela da se organizuju različita takmičenja na kojima se plesači međusobno nadmeću. Naziv ovih okršaja nosi popularni naziv battle i dešava se po ustanovljenim pravilima. Mogu da se takmiče plesač protiv plesača ili grupa naspram grupe. Kada je reč o pojedinačnom takmičenju, ono je koncipirano tako da naizmenično prvo pleše jedan pa drugi b-boy. Plesač ima dva ili tri pokušaja da svojom veštinom nadmaši suparnika. Njihov nastup ocenjuje od troje do petoro sudija i to su profesionalni i priznati b-boyevi sa velikim plesnim iskustvom iza sebe. Trenutno najbolje breaking ekipe dolaze sa prostora Rusije, Ukrajine, Amerike i Koreje.
EMINEM
Američki rep muzičar Eminem priznao je kako mu je jedna od neispunjenih želja ona da postane profesionalni b-boy. Pre nego što je počeo da repuje, umetnik čiji je alter ego Slim Šejdi, dane je provodio na ulici družeći se sa b-boyevima koji su nastojali da plesom zarade neki sitniš. Eminemova karijera u breakingu trajala je kratko, ali je u jednom od svojih spotova demonstrirao izvođenje backspina, pokreta koji spada u osnove ovog plesa.
Piše: Nemanja Mihajlović, b-boy Padre
Priredio: Stefan Tošović