Film Pitera Farelija „Zelena knjiga“ (Green Book) u kome igraju Vigo Mortensen i Maheršala Ali, premijerno prikazan na 47. FEST-u, u bioskopima počinje da se prikazuje od 4. marta.
Na nedavno održanoj dodeli nagrada Američke filmske akademije „Zelena knjiga“ osvojila je tri Oskara – za najbolji film, sporednu mušku ulogu (Mahershala Ali) i originalan scenario (Peter Farrelly, Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie).
„Zelena knjiga“ je zasnovana na istinitim događajima i velikom prijateljstvu koje je nadilazilo rasne, klasne i društvene prepreke tokom ranih 60-tih godina u Americi. Film prati Frenka Valelongu, zvanog Toni Lip, koji gubi posao izbacivača u jednom njujorškom klubu i prihvata ponudu Dona Širlija, crnog pijaniste svetske klase, postavši njegov vozač na koncertnoj turneji po dubokom jugu zemlje. Na put kreću naoružani ’Zelenom knjigom’ koja će ih voditi kroz mesta koja su u to vreme bila sigurna za Afro-Amerikance. Suočeni sa rasizmom, opasnošću, ali i neočekivanom ljudskošću i humorom, oni će biti prisiljeni da ostave po strani razlike kako bi preživeli i napredovali na putu života.
Nik Valelonga, najstariji sin Tonija Lipa, odrastao je slušajući o putovanju svoga oca sa Donom Širlijem. „Bila je to priča koju sam imao na umu čitav život od vremena kada sam bio mladić“, kaže Valelonga, glumac, pisac, producent i reditelj (Deadfall, Stiletto, Western Yellow Rock, Unorganized Crime).
Valelonga je znao da će jednog dana napraviti film o ovom ključnom poglavlju iz života njegovog oca, pa je snimio sate video materijala sa njim koji je pričao o ovom putovanju. Takođe, proveo je sate razgovarajući i sa Širlijem koga je znao kao porodičnog prijatelja. „Upoznao sam ga kada sam imao pet godina“, kaže Valelonga. Bio je pedantan, dobro odeven, obrazovan čovek koji je lepo govorio. Mnogo je voleo očevu porodicu. Bio je tako fin prema meni i mom bratu. Davao nam je poklone. Bio je veoma posebna osoba.“
Dok Valelonga vidi film kao ostavštinu očevom karakteru, on je posebno ponosan što će film pokazati muzički talenat Donalda Volbridža Širlija, virtuoznog pijaniste, kompozitora, aranžera i izvođača. „Dr Širli je bio duboko ličan čovek, a većina informacija koje su mi poznate nalaze se samo u beleškama za njegove albume koje je napisao sam ili u pričama koje je pričao o sebi drugim ljudima. Detalji o njegovoj istoriji ponekad mogu biti kontradiktorni. Međutim, prema saznanjima oko njega, Širli je posao student na Lenjingradskom konzervatorijumu sa 9 godina i imao koncertni debi sa Boston Pops sa 18, nastavljajući da stiče višestruke doktorske diplome i govori više jezika“, kaže Valelonga.
Nik je počeo da piše scenario sa dugogodišnjim prijateljem Brajanom Karijem, a zatim se timu priključio Piter Fareli koji je sa svojim bratom Bobijem poznat kao scenarista, producent i reditelj komedija poput There’s Something About Mary, The Heartbreak Kid, Shallow Hal. „Rekao sam svima da pišem svoju prvu dramu“, kaže Fareli. „Kako sam upoznavao likove i njihove priče, shvatio sam da je to pravi čudan par - uglađeni elegantni umetnik i grubi momak. Oni su sasvim suprotni i odatle dolazi najveći deo humora“, dodaje reditelj.
Glavnu ulogu u filmu tumači Vigo Mortensen koji kaže da su ga kod Tonija najviše privukli njegovo srce i njegova dostupnost. „On je tip sa kojim ne želiš da se petljaš“, kaže glumac. „Grub i nasilan, kako može da deluje na prvi pogled, on se dokazuje zapravo kao pristojan čovek. On je džentlmen i radio je svašta kako bi zaradio nešto novca, bilo kao izbacivač u noćnim klubovima ili vozač kamiona za smeće ili kada je igrao karte. On je lik sa mnogo prirodne harizme i dobre volje“, dodaje Mortensen.
Maheršala Ali, dobitnik dva Oskara (Moonlight, Green Book) otkriva da je uživao u tumačenju enigmatičnog karaktera kao što je bio Don Širli. Zbog njegove muzičke izvrsnosti, svetskih turneja i velikih dostignuća, Širli, kako Ali veruje, bio je usamljen čovek koji se nikada nije osećao kao da negde pripada. „Dr Širli je imao sposobnost da postigne velike stvari, ali zbog vremena, morao je da trpi život kompromisa“, kaže glumac. „Kao crni muzičar koji je studirao i želeo da svira klasičnu muziku, a nije bio u prilici, mislim da nikada nije zaista dostigao svoj potencijal. Percepcije koje ograničavaju ljude su oduvek bile deo naše kulture i još uvek su relevantne.“
Naslov filma asocira na „The Negro Motorist Green Book“, turistički vodič koji je objavljivan u periodu od 1936. do 1966. ’Zelenu knjigu’ je kreirao i objavljivao Viktor Hugo Grin i ona je postala nezamenljiv alat za preživljavanje Afro-Amerikanaca koji putuju automobilom, jer je sadržavala informacije o mestima na kojima crni putnici mogu prespavati, obedovati i ostale informacije koje im pomažu da izbegnu hapšenja, neprijatnosti ili nasilje.