Prvi put u ruskoj prestonici

Predmoskovske večeri: Filharmonija i Nemanja Radulović uoči debi gostovanja u Moskvi

0
Uoči velikog gostovanja Beogradske filharmonije i violiniste Nemanje Radulovića u Moskvi, pod dirigentskom palicom Danijela Rajskina, muzičari će nastupiti dva puta na Kolarcu, 2. i 3. septembra od 20h.
foto: D. Rajskin
foto: D. Rajskin

Tako će beogradska publika prva imati priliku da čuje program koji će nekoliko dana kasnije biti izveden u impresivnoj Sali „Čajkovski“, na koncertu kojim se otvara koncertna sezona čuvene Moskovske filharmonije.
Za gostovanje u muzičkoj prestonici sveta Beogradska filharmonija priprema slovenski repertoar koji započinje „Fantazijom na srpske teme“, Nikolaja Rimkog-Korsakova, a kruniše Simfonija br. 9 „Iz novog sveta“,Antonjina Dvoržaka. Violinistički superstar, Nemanja Radulović, interpretiraće jedno od najpopularnijih dela pisanih za ovaj instrument, Koncert za violinu i orkestar, Arama Hačaturijana.

 

Nemanja Radulović nestrpljivo očekuje predstojeće koncerte sa Filharmonijom u Beogradu, kao i svoj debi u Moskvi: „Izuzetno me raduju ovi nastupi budući da je na repertoaru Hačaturijanov koncert koji je vrlo virtuozan i vatren, a sa druge strane krajnje liričan. Ta muzika me uvek inspiriše na poseban način“, kaže Nemanja, čijom je harizmom oduševljen dirigent Danijel Rajskin: „Sarađujem sa ovim neverovatnim umetnikom prvi put i posebno je uzbudljivo što ćemo nastupiti pred dve različite publike. Koncert Beogradske filharmonije u Moskvi ujedno je i otvaranje koncertne sezone Moskovske filharmonije što za nas predstavlja veliki izazov ali i težak zadatak“, kaže Rajskin, ponosan što će u svojoj domovini predvoditi orkestar koji smatra najznačajnijim predstavnikom srpske kulture.


Moskovski koncert koji je zakazan za 6. septembar, prvi je nastup našeg orkestra u ovom gradu posle više od dvadeset godina. U svojoj istoriji Beogradska filharmonija beleži turneje po SSSR-u 1963. i 1978. godine. Za „Predmoskovske večeri“ na Kolarcu vladalo je ogromno interesovanje tako da su ulaznice za oba koncerta rasprodate pre tri meseca i to za samo dva dana.

 

foto: D.Rajskin

U roku od samo nekoliko godina, Nemanja Radulović je osvojio svet klasične muzike svojim virtuoznim muziciranjem i avanturističkim programima. Nedavno je potpisao ekskluzivni ugovor sa diskografskom kućom Deutsche Grammophon, za koju je objavio svoj poslednji snimak u novembru 2014. godine, i sa kojom niže uspehe jedan za drugim, negujući svoj talenat u saradnji sa najprestižnijim muzičkim institucijama današnjice.

Nemanja Radulović je imao prilike da nastupa sa najpoznatijim svetskim orkestrima, poput Minhenske filharmonije, Filharmonije Severnonemačke radiotelevizije iz Hanovera, Simfonijskog orkestra Zapadnonemačke radiotelevizije iz Kelna, Štutgartske filharmonije, Nemačkog simfonijskog orkestra iz Berlina, Filharmonije Francuskog radija, Belgijskog nacionalnog orkestra, Nacionalnog simfonijskog orkestra Italijanske radiotelevizije iz Torina, Orkestra iz Toskane, Kralјevske filharmonije, Simfonijskog orkestra iz Montreala i Tokijskog simfonijskog orkestra.

Kao redovni izvođač resitala, Nemanja je gostovao širom sveta po koncertnim dvoranama kao što su Karnegi Hol u Nјujorku, Koncertgebau u Amsterdamu, dvorana Filharmonije u Berlinu, Sala Plejel i Pozorište Šanzelize u Parizu, Megaron u Atini, Santori Hol u Tokiju, Pozorište Kolon u Buenos Ajresu i Dvorana resitala u Melburnu, sa brojnim partnerima među kojima su Marijel Nordman, Lor Favr-Kan i Suzan Manof, sa kojom je snimio i album Betovenovih sonata u izdanju diskografkse kuće Decca/Universal Music.

Nemanja Radulović, takođe, preuzima ulogu umetničkog vođstva u svom ansamblu The Devils’ Trills (Đavolјi trileri), čiji su članovi poznati muzičari u koncertnim dvoranama širom Evrope i Azije, čuveni po svom virtuoznom i očaravajućem muziciranju, kao i po nedavno objavlјenom istoimenom albumu, koji je izdala diskografska kuća Decca/Universal Music. Nemanjin drugi ansambl, Double Sens, koji je takođe poznat po izvrsnom izvođenju kamerne muzike, nedavno je snimio CD pod nazivom 5 godišnjih doba – na kome se nalaze Vivaldijeva Četiri godišnja doba i još jedna nova kompozicija, takođe u izdanju Decca/Universal Music. Nјegova dugogodišnja saradnja sa diskografskom kućom Universal iznedrila je, pored izdanja svog ansambla, i njegov poslednji snimak Paganinijevih kompozicija Paganini Fantasy (2013), u produkciji Deutsche Grammophon.

Nemanja Radulović je rođen u Srbiji 1985. godine. Studirao je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, Visokoj školi za muziku i pozorište u Sarbrikenu, i na Pariskom konzervatorijumu.

Na dodeli nagrada Victoires de la Musique 2005. je dobio priznanje Internacionalno otkriće godine, a na istom mestu je 2014. godine proglašen za najbolјeg umetnika. Od Fakulteta umetnosti u Nišu je dobio počasni doktorat.

Danijel Rajskin je očito muzičar istančanog senzibiliteta, dobar majstor svog zanata; još jedan primer možda i poslednjeg velikog dara starog Sovjetskog Saveza – strogosti i jedinstvenosti njegovih škola dirigovanja.“ (časopis Gramofon, 2012)

Danijel Rajskin jedan je od najsvestranijih dirigenata mlađe generacije. Kao sin istaknutog muzikologa, Danijel Rajskin je odrastao u Sankt Peterburgu. Muzičku školu je pohađao od svoje šeste godine, a školovanje je nastavio na čuvenom konzervatorijumu u svom rodnom gradu, gde je studirao violu i dirigovanje. Postepeno se preorijentisao ka karijeri dirigenta. Sa 20 godina, Danijel Rajskin je otišao iz Sovjetskog Saveza kako bi studije nastavio u Amsterdamu i Frajburgu, a vrlo brzo je postao tražen kao jedan od vodećih evropskih violista – i kao solista i kao kamerni muzičar. Danijel se, takođe, usavršavao kod majstora među kojima su Maris Jansons, Neme Jervi, Milan Horvat, Voldemar Nelson i Jorma Panula.

U periodu 2005–2016. godine, Danijel Rajskin je radio kao šef-dirigent Rajnske filharmonije u Koblencu, a od 2008. do 2015. godine isti posao je obavlјao i u Filharmoniji Artur Rubinštajn u polјskom gradu Lođu. Među njegovim redovnim angažmanima u ulozi gostujućeg dirigenta širom Evrope i Azije su i nastupi sa orkestroBeogradskom filharmonijom, Brandenburškim državnim orkestrom iz Frankfurta, Filharmonijom iz Kopenhagena, orkestrom Dal sinfonijeta, Filharmonijom Nemačke savezne države Rajnland-Falc, Simfonijskim orkestrom iz Diseldorfa, Estonskim nacionalnim simfonijskim orkestrom, Filharmonijom iz Buenos Airesa, Filharmonijom iz Jene, Sinfonijetom iz Hong Konga, Filharmonijom Karol Šimanovski iz Krakova, Litvanskim nacionalnim simfonijskim orkestrom, Simfonijskim orkestrom iz Malmea, orkestrom Mocarteum iz Salcburga, Nacionalnim simfonijskim orkestrom Tajvana, Filharmonijom Severnonemačke radiotelevizije iz Hanovera, Nacionalnim orkestrom iz Porta, Nacionalnim orkestrom iz Liona, Nacionalnim simfonijskim orkestrom Meksika, Državnom filharmonijom iz Majnca, Orkestrom Polјske radiotelevizije iz Katovica, Simfonijskim orkestrom Praškog radija, Praškim simfonijskim orkestrom, Rezidencijalnim orkestrom iz Haga, Orkestrom Irske radiotelevizije iz Dablina, Šangajskom filharmonijom, Slovačkom filharmonijom iz Bratislave, Državnom kapelom iz Halea, Simfonijskim orkestrom iz Stavangera, Štutgartskom filharmonijom, Flandrijskim simfonijskim orkestrom, Orkestrom Tonkinstler iz Donje Austrije, Uralskom filharmonijom, Varšavskom filharmonijom i Zagrebačkom filharmonijom.

Kada je reč o operi, na Rajskinovom repertoaru redovno se nalazi Karmen, premijerno izvedenoj u režiji Kaliksta Bieita za holandsku opersku kuću Zojd u sezoni 2006/2007, kao i naredne sezone u Gradskom pozorištu u Koblencu, gde je novembra 2010. godine dirigovao i Šostakovičevu operu Nos. Leta 2011. godine, Rajskin je dirigovao postavku Mocartovog Don Đovanija na Operskom festivalu Sv. Margareta u Austriji, za koju je dobio odlične kritike.

Među Rajskinovim angažmanima u sezoni 2013/14. izdvajamo nastavak saradnje u ulozi gostujućeg dirigenta sa Beogradskom filharmonijom, orkestrom Dal sinfonijeta, Simfonijskim orkestrom iz Diseldorfa, Slovačkom filharmonijom iz Bratislave, Štutgartskom filharmonijom, Uralskom filharmonijom i Virtermberškom filharmonijom. Održao je uspešne prve nastupe sa Simfonijskim orkestrom pozorišta Marinski, Državnim simfonijskim orkestrom Nova Rusija iz Moskve, Simfonijskim orkestrom Tenerifa, Simfonijskim orkestrom iz Odenzea, Orkestrom Parane i Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije.

U sezoni 2014/15, nastavio je saradnju kao gostujući dirigent sa Simfonijskim orkestrom pozorišta Marinski, Štutgartskom filharmonijom, Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije i Filharmonijom iz Jene. Prvi put je nastupio sa Ruskim državnim simfonijskim orkestrom Svetlanov, Simfonijskim orkestrom iz Vinipega, Simfonijskim okrestrom iz San Antonija i orkestrom Klasika Santa Sesilija u Madridu.

U sezoni 2015/16, ponovo je nastupao i išao na koncertne turneje sa Ruskim državnim simfonijskim orkestrom, Simfonijskim orkestrom Narodnog muzičkog foruma iz Vroclava (evropska turneja od 16 koncerata, od kojih su najznačajniji bili u amsterdamskom Koncerthebau, ciriškom Tonhaleu i bečkom Koncerthausu), Beogradskom filharmonijom, Filharmonijom Karol Šimanovski iz Krakova, Orkestrom Marinski, Litvanskim nacionalnim simfonijskim orkestrom, Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije, Slovačkom filharmonijom, Filharmonijom iz Tedžona i Simfonijskim orkestrom Tenerifa. Prvi put je nastupio sa Belgijskim nacionalnim orkestrom, Simfonijskim orkestrom iz Osake i Japanskim vekovnim orkestrom, Simfonijskim orkestrom iz Haife, Izraelskom kameratom iz Jerusalima, Johanesburškom filharmonijom, Filharmonijom Kvazulu-Natal iz Durbana i Islandskim simfonijskim orkestrom.

Od angažmana u sezoni 2016/17. izdvajaju se nastupi sa Simfonijskim orkestrom iz Vinipega, Štutgartskom filharmonijom, Ruskim državnim simfonijskim orkestrom Svetlanov i Ruskom nacionalnom filharmonijom, Virtemberškom filharmonijom, Filharmonijom iz Jene, Rajnskom filharmonijom, Madridskim simfonijskim orkestrom, Orkestrom Marinski, Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije, Simfonijskim orkestrom Narodnog muzičkog foruma iz Vroclava, Beogradskom, Slovačkom filharmonijom i Makedonskom filharmonijom, Filharmonijom iz Arnema (Orkestar Gelders), Nacionalnim simfonijskim orkestrom Litvanije, Filharmonijom iz Malage, Simfonijskim orkestrom Tenerifa, Filharmonijom Kvazulu-Natal iz Durbana i Islandskim simfonijskim orkestrom.

Među poznatim solistima sa kojima je Danijel Rajskin nastupao su Martin Frost, Alban Gerhart, Vadim Gluzman, Natalija Gutman, Janin Jansen, Kari Kriku, Lang Lang, Fransoa Lelo, Aleksej Ljubimov, Miša Majski, Midori, Šlomo Minc, Danijel Miler-Šot, Gerhard Opic, Stiven Ozborn, Enriko Pače, Ivo Pogorelić, Julijan Rahlin, Vadim Rjepin, Benjamin Šmid, Dmitrij Sitkovjecki, Julijan Štekel i Aleksej Volodin.

U nedavna diskografska izdanja Danijela Rajskina ubrajamo Bramsov celokupni simfonijski opus za izdavačku kuću TwoPianists i Šostakovičevu Četvrtu simfoniju za AVI Music, pri čemu su oba izdanja dobila odlične kritike. Nјegov snimak koncerata za violončelo Korngolda, Bloha i Goldšmita sa Julijanom Štekelom, objavlјen za diskografsku kuću AVI Music, dobio je nagradu Eho Klasik 2012. godine. Danijelov snimak Malerove Treće simfonije je nedavno nominovan za Nagradu nemačkih muzičkih kritičara.

makonda-tracker