Karim Rašid: Pogled kroz naočare koje menjaju stvarnost

1
Story Dizajnerski mesec zatvara slavni dizajner Karim Rašid koji je inspirisan lepotom Srbije osmislio naočare za sunce jedinstvenog oblika i u tri različite kombinacije namenjene i ženama i muškarcima
foto: Michel David Adams
foto: Michel David Adams

Dizajner koji je u stanju da od lonca za kuvanje napravi umetničko delo koje i najnetalentovanije domaćice mami u kuhinju, svetski poznat i priznat Karim Rašid (50), inspirisan srpskom lepotom dizajnirao je sunčane naočare za čitaoce magazina Story. Slavu širom planete stekao je zahvaljujući neobičnim i prepoznatljivim formama raznih predmeta koje je osmišljavao, a ovaj put reč je o nezaobilaznom modnom asesoaru za svaku priliku, podjednako namenjenom i muškarcima i ženama. Karimovo ime zlatnim slovima upisano je u listu saradnika modnih brendova kao što su Kenzo, Prada, Hugo Boss i mnogi drugi, a preko tri stotine nagrada govori o njegovom talentu i važnosti za modernu svetsku umetnost. Skoro da ne postoji oblast u kojoj nije dao svoj doprinos, a ono što ga je fasciniralo nakon što je proputovao čitav svet jeste Srbija. On se 2008. godine venčao sa Srpkinjom, hemijskim inžinjerom Ivanom Purić, i od tada Srbiju i sve u njoj doživljava kao svoje. Osim ogromne ljubavi prema supruzi neizmerna je i ona prema dizajnu zbog čega je u stanju da istovremeno radi i na desetini različitih projekata koji su protkani istom niti njegovog umetničkog stava. Upravo zbog toga pogled kroz naočare ovog slavnog dizajnera nudi jedinstven pogled na svet i intenzivan doživljaj lepog.

Story: Kako ste odlučili da dizajnirate baš naočare za sunce?

- Otkako sam kao dete počeo da ih nosim, postao sam opsednut njima. Dopadale su mi se one kakve je imao Elton Džon. Uvek su me fascinirale naočare sa dioptrijom sa velikim okvirima. Imam oko trideset pari naočara švedskih kuća Alain Mikli i Sceie. Zato sam oduševljen što sam dizajnirao naočare za Story. Kao što znate, veoma sam posvećen Srbiji koju smatram i svojom zemljom, volim njene ljude, njihovu energiju, strast, intelekt, svoju suprugu Srpkinju i njenu porodicu.

Story: U kojim prilikama mogu da se nose naočare?

- Bilo kad, bilo gde i bilo u kom društvu.

Story: Jeste li se dvoumili oko njihovog izgleda dok ste ih stvarali?

- Znao sam da želim da napravim naočare slične onima kakve moja supruga i ja trenutno nosimo. Hteo sam da budu veoma nosive, da ne budu previše lude, ali ni konzervativne. Takođe, imao sam na umu da budu poput mojih za vid i da se u njih bez problema mogu staviti dioptrijska stakla, što inače radim sa svim svojim naočarima za sunce.

Story: Zbog čega ste rešili da izaberete baš ove kombinacije boja?

- Smatram da će bele i crne u kombinaciji sa mojim prepoznatljivim simbolima biti zahvalne i nosive za većinu ljudi. Pink stakla su za one odvažnije, a na kraju krajeva to su moje svete boje. (Smeh)

Story: Koliko dugo ste ih dizajnirali?

- Imao sam samo nedelju dana za to, pa sam skicirao lice svoje supruge i kreirao ih na osnovu njenih crta. Znao sam da će, ako budu pristajale njoj, sigurno odlično pristajati svim srpskim ženama. Međutim, namerno sam se odlučio za manje ženstvenu formu kako bi mogli da ih nose i muškarci.

Story: Zbog čega su naočare za sunce važan modni detalj?

- One su misteriozne, seksi, spejsi, futurističke, i one zaista mogu da preoblikuju vaš vizuelni izgled.

Story: Gde ste pronašli inspiraciju za ovaj modni detalj?

- Uvek sam inspirisan i nemam potrebu da tragam za inspiracijom.

Story: Da li trenutno radite na nekom velikom projektu?

- Dizajniram šest stotina hotelskih soba u Bangkoku, Agatha Ruiz Della Prada butik u Njujorku, dečju robnu kuću u Moskvi, laptop Asus, bočice za mirise Victoria Secret, sudopere i slavine za jednu nemačku kompaniju, pakovanja za hranu i brendiranje u Sjedinjenim Američkim Državama, Meksiku i Koreji, flaše za vodu i čokolade u Turskoj, boce za votku i konjak, seksi igračke, osvetljenje za Artemide, i nameštaj za mnoge kompanije širom sveta.

Story: Šta dizajn predstavlja u vašem životu?

- Dizajn je vid socijalne, kreativne, političke i ekonomske umetnosti. On stvara biznis, otvara radna mesta i gradi ekonomiju. Dizajn poboljšava život i evoluira nas. On je inovativan, lep i preoblikuje ljudska iskustva. Dizajn je svaki aspekt našeg fizičkog i virtuelnog okruženja.

Story: Verujete li da dizajn može da utiče na kreiranje boljeg sveta?

- Naravno. Originalni cilj dizajna jeste boljitak društva i ja ću uvek verovati u to. Bolja estetika, bolja forma, bolja interakcija, bolja tehnologija, bolja upotreba i bolje prisustvo i jednostavniji život.

Story: Da niste dizajner, čime biste se bavili?

- Bio bih muzičar, filozof ili lenji umetnik.

Story: Kako biste opisali svoj stil?

- Kao senzualni minimalizam.

Story: Dopada li vam se Beograd i stil ljudi koji šetaju njegovim ulicama?

- Da, volim Beograd. Želim da budem mnogo aktivniji u Srbiji i da više učestvujem u oblikovanju grada. Oduševljen sam time što su ljudi ovde zaljubljeni u život, volim njihovu strast, lepotu, inteligenciju, njihovo insistiranje na  istinskim životnim vrednostima. Volim sve u Srbiji.

Moni Marković

makonda-tracker