Dama raskošne lepote, izvan granica svoje zemlje poznata i pod nadimkom Španska vila, Penelope Kruz Sančes može da se pohvali zavidnom karijerom i brojnim filmskim ulogama. Mada se okitila mnogim evropskim filmskim priznanjima, u zavidnoj kolekciji nagrada nedostaje joj mala zlatna statua - Oskar. Od najranijih dana njen život ispunjavala je umetnost, a neretko se dešavalo i da ne uspeva da razdvoji jedno od drugoga. Upravo zbog toga, paralelno s uspešnim rolama ostvarivala je i ljubavne romanse s partnerima s kojima je igrala. Veliki je humanista, a poznata je i po mazohističkoj požrtvovanosti koja ju je u nekoliko navrata dovodila do ivice propasti i potpunog nervnog rastrojstva. Još kao devojčica bila je energična i nemirnog duha zbog čega često nije mogla ni sama sebe da podnese. Na detinjstvo je asociraju i mnogi strahovi koju su je progonili i s kojima se dugo borila.
- Sada sam mnogo srećnija jer se više ne plašim. Sećam se da sam, kada sam bila devojčica, premirala od straha ukoliko bih se našla u blizini vatre jer sam se plašila đavola, a iz filmova sam naučila da se on pojavljuje iz plamena. Imala sam mnogo energije koju nisam znala da kanališem i to mi je nanosilo bol - priseća se Kruzova.
Rođena je 28. aprila 1974. u radničkom naselju Alkobendas koje je udaljeno pet kilometara od Madrida. Dobila je ime po pesmi Penelope španskog pevača Žoana Manuela Seraa. Njen otac Eduardo Kruz bio je automehaničar, dok joj je majka Enkarna Sančes radila u frizerskom salonu.
- Odrasla sam posmatrajući žene različitog senzibiliteta koje su dolazile kod moje majke radi ulepšavanja. Znala sam da ih gledam i proučavam satima. Bilo je to veoma interesantno i mislim da sam se tamo prvi puta srela s glumom.
Njeni roditelji su u braku koji je trajao nekoliko godina pored Penelope dobili još dvoje dece: Moniku, koja je profesionalna flamenko igračica i glumica u usponu, i Eduarda Džuniora, koji još studira.
Sa samo četiri godine Penelope je krenula u školu baleta koju je pohađala sve do rane adolescencije. Sati koje je provodila vežbajući na vrhovima prstiju loše su uticali na lepotu njenih stopala.
- Bila je to sadistička stvar, morala sam da naviknem da krvarim i smejem se u isto vreme.
Pola decenije studirala je pozorišnu umetnost, pa je zbog toga napustila srednju školu. Kada je imala petnaest godina, pobedila je na audiciji za talente u konkurenciji od nekoliko stotina devojčica. Samo dvanaest meseci kasnije dobila je prvi posao u dečijem programu najpopularnije španske televizije. Njeno telo nije izdržalo napor kome se izložila pa je pred završetak fakulteta kolabirala i zbog toga morala da napravi dužu pauzu. Posle prvog filma Grčki lavirint shvatila je da je gluma idealan poziv za nju.
- Na setu sam u svom tom haosu osećala mnogo magije i reda. Bila sam kao dete, potpuno sam se zaljubila i taj utisak nije izbledeo ni do današnjih dana. Uz glumu učim o životu, stičem razna iskustva o prijateljstvu, vezama i drugim odnosima među ljudima. Fascinirana sam time - opisuje lepotica svoje prvo filmsko iskustvo.
Ostvarenje koje ju je lansiralo na zvezdano nebo evropske kinematografije jeste kontroverzni filma Šunka, šunka u kome je igrala s Havijerom Bardemom. Uloga ćerke lokalnog makroa donela joj je Srebrnog lava na festivalu u Veneciji, ali su scene seksa podigle ogromnu prašinu u javnosti. One se posebno nisu dopale njenom tadašnjem dečku, kompozitoru Neću Kanu, a ona je bila pomalo zbunjena jer nije očekivala takve reakcije.
- Oko mene je bila neka snažna energija i nisam znala da se nosim sa situacijom. Imala sam veliku odbojnost prema svemu što je seksualno i senzualno. Skratila sam kosu, nisam snimala ljubavne scene, ni poljupce, čak ni mnogo godina kasnije. Mnogi su mi zbog toga govorili da rizikujem karijeru, ali slušala sam svoje srce i nisam zažalila.
Njen holivudski prvenac The Hi-Lo Country doveo ju je u medijsku žižu jer se spekulisalo da je veliki deo honorara dala u dobrotvorne svrhe, čime se okarakterisala kao veoma humana osoba. Provela je i dva meseca volontirajući u Ugandi zajedno sa svojim tadašnjim ljubavnikom Faizom Ahmadom. Projekat Pedra Almodovara Sve o mojoj majci donosi joj svetsku slavu. Nedugo nakon njega, zajedno s bivšim momkom Naćom Kanom otvara nevladinu organizaciju Fondacija Sabera i snima dokumentarac u Indiji kako bi prikupila novac za devojčice bez roditeljskog staranja obolele od tuberkuloze. Međutim, poslovni partneri brzo se razilaze zbog nerazumevanja. Posle povratka iz Kalkute, Kruzova ponovo kolabira zbog iscrpljenosti.
- Imala sam strašan nervni i fizički slom. Bio je to najgori period mog života i trajao je nekoliko meseci.
Posle oporavka snima Blow s Džonijem Depom za kojeg je vezuju veoma lepe uspomene i druženja. Opisivala ga je kao drugačijeg od svih ljudi koje poznaje, nazivajući ga Marsovcem. Američka verzija španskog filma Abre los ojos, Vanilla Sky donosi joj i poznanstvo s glumcem Tomom Kruzom. Na snimanju su otpočeli romansu koja je širom sveta dočekana s odobravanjem. Mnogi su im predviđali brak, ali do njega nikada nije došlo. Nakon raskida, Tom počinje vezu s Kejti Holms koja će mu postati i supruga, dok se zanosna Španjolka prepušta čarima kolege Metjua Mekonahjua s kojim se srela na snimanju Sahare. Sa zvezdom Top Gana ostala je u prijateljskim odnosima i šuška se da je među prvima videla njegovu ćerkicu Suri. Za razliku od Toma koji je s obe noge čvrsto stajao na zemlji, Mekonahjuova avanturistička priroda probudila je u lepoj crnki usnulu dečju energiju. Pričalo se da je dok su bili zajedno putovala s njim svetom u kamp prikolici proživljavajući neverovatne avanture.
Njena lepota često ju je dovodila u neugodne situacije prvenstveno zato što su mnogi verovali da je ona glumica koja se samo lepo slika, ali i zbog toga što su je spajali s mnogim uspešnim glumcima kao što su Nikolas Kejdž i Met Dejmon.
- Najteža stvar na svetu jeste da započnete karijeru zahvaljujući svom dobrom izgledu, a onda pokušate da postanete ozbiljna glumica. Niko vas neće uzimati za ozbiljno ako je lepota vaš glavni adut.
Prvu nominaciju za Oskara donela joj je uloga u filmu Volver, ali joj je priznanje za dlaku izmaklo i dobila ga je Helen Miren za rolu u Kraljici. Na Kanskom festivalu 2008. godine premijerno je prikazan film Ljubav u Barseloni Vudija Alena, koji je izazvao interesovanje iz više razloga. Prvi je poljubac seksepilne Madriđanke i Skarlet Johanson, a drugi je njena romansa s Havijerom Bardemom. Iako par ništa nije potvrdio niti demantovano, paparaci su ih pred kraj leta slikali kako se ljube, na zabavi producentske kuće Miramax koja je održana odmah posle završene ceremonije dodele Oskara čiji je vlasnik postao i tamnoputi Španjolac. Krajem 2008. godine javnost potresaju priče da je zgodna Penelope navodno raskinula sa ekscentričnim ubicom iz filma Nema zemlja za starce, zbog toga što Havijer nije poštovao njihov dogovor da narednih godinu dana ne snimaju filmove i posvete se jedno drugom. Iako je ona odbila nekoliko angažmana, on nije odoleo ulozi u filmu Beautifull. Međutim, uprkos mnogobrojnim spekulacijama španski tandem ostao je nem za sedmu silu, čak i kada su brojni mediji početkom avgusta 2009. godine pisali da je glumica trudna, a nekoliko meseci kasnije i da planira da stane na ludi kamen sa neodoljivim Bardemom. Godinu dana kasnije slavni oskarovski par uspeo je da obraduje i iznenadi svetsku javnost, nakon što je njihova predstavnica za štampu objavila da su Penelope i Havijer razmenili bračne zavete početkom jula u domu svojih prijatelja na Bahamima. Venčanju su prisustvovali samo članovi njihovih najužih porodica, a tridesetšestogodišnja mlada izgovorila je sudbonosno da svom pet godina starijem izabraniku u venčanici koju je dizajnirao njen dugogodišnji prijatelj Džon Galijano. Svetski mediji uveliko spekulišu da je zvezda filmova Pedra Almodovara ovaj put stvarno u blagoslovenom stanju.
Moni Marković