icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

​Life Story

Životna priča Serža Genzbura: Nežni zavodnik na lošem glasu

Savremenici su Serža Genzbura smatrali francuskim odgovorom na Dejvida Bouvija, Mika Džegera i Džona Lenona, a ovaj umetnik, čija je godišnjica smrti nedavno obeležena, uživao je u piću, skandalima i pomeranju granica konvencionalnosti
Serž Genzbur, foto: Profimedia
Serž Genzbur, foto: Profimedia
 ...Zaljubljivao se u najveće svetske lepotice koje su ga obožavale, ali i ostavljale...
 
 
Serž Genzbur rođen je kao Lisjen Genzbur 2. aprila 1928. godine u Parizu, u porodici ruskih Jevreja koji su emigrirali 1919. godine. Majka Olja bila je domaćica, koja je na svet donela troje dece: Žaklin, Lisjena i njegovu sestru bliznakinju Lilijan, dok je otac Josif bio školovani pijanista koji je izdržavao porodicu svirajući po kabareima i kasinima u okolini Pariza.



Roditelji su mu bili vrlo siromašni. Pošto su već imali ćerku, majka je, kada je saznala da je ponovo u drugom stanju, rešila da prekine trudnoću, ali predomislila se u poslednjem trenutku, kada je već bila u bolnici. Sa 20 godina otišao je u vojsku, a od tada datira njegova strast prema cigaretama i alkoholu. Po završetku vojnog roka, upisuje parisku Školu lepih umetnosti, što je bilo i logično jer su slikarstvo, muzika i književnost bili izuzetno zastupljeni u njegovoj kući.



Tamo je upoznao svoju prvu suprugu, bivšeg modela i ćerku ruskih aristokrata Elizabet Levicki, kojom se oženio 1951. godine. Iako je u prvo vreme želeo da se bavi slikarstvom, nastupajući po kabareima zajedno sa ocem počeo je dobro da zarađuje. Dok je još bio u braku, krenuo je da piše i komponuje prve pesme koje je predstavio javnosti. Karijera mu je krenula uzlaznom putanjom, što se negativno odrazilo na njegov brak i 1957. godine Lisjen i Elizabet se razvode. Sledeće godine zapostavlja slikarstvo jer je rešio da se u potpunosti posveti muzici. Tada menja ime u Serž zato što ga je Lisjen asociralo na muškog frizera. Objavljuje debi album Du chant a la une s kojeg se izdvojio hit Le Poinçonneur des Lilas.



Pisao je pesme i za sebe i za druge, prvenstveno za Žilijet Greko, Fransoaz Ardi, Petjulu Klark i Dajen Vorvik. Uporedo s tim napisao je scenario i režirao četiri filma u kojima je glumio. Tokom  1961. objavljuje L'Etonnant Serge Gainsbourg, a tri godine kasnije i džez-album Gainsbourg Confidentiel, koji nije dobro prošao na top-listama. U to vreme sedamnaestogodišnja miljenica Francuske Frans Gal trijumfovala je 1965. na Evroviziji u Luksemburgu sa Seržovom kompozicijom Poupée De Cire, Poupée De Son.  Sledeće godine ponudio je Galovoj pesmu Les Sucettes koja je, otkrivši skriveno značenje stihova o devojci koja je u raju svaki put kad je lizalica u njenim ustima, odbila da je snimi i nikad više sa Genzburom nije progovorila ni reč.



Ovo je bio tek prvi u nizu skandala koji su obeležili njegovu karijeru i život. Sa profesionalnim uspehom došao je drugi brak, i to s aristokratkinjom Beatris Pankraci kojom se oženio 1964. godine. Ona mu je rodila ćerku Natašu i sina Pola, koji je začet posle njihovog razvoda.



- U svakom paru postoji jedan koji pati i jedan koji nervira. Biramo žene zbog onoga što nisu, a ostavljamo ih zbog onog što jesu
– rekao je jednom kada su ga pitali o krahovima njegovih brakova.



Genzbur je rešio da napusti Beatris zbog Brižit Bardo, glumice i seks simbola tog vremena. Njih dvoje upoznali su se u oktobru 1967. godine, kada je trebalo da napiše materijal za njen album, jer je želela da se okuša i u muzici. Njihova poslovna saradnja ubrzo je prerasla u strasnu vezu, što je izazvalo veliki skandal jer je ona bila u braku s nemačkim milionerom Ginterom Saksom. Brižit ga je zamolila da joj napiše najlepšu ljubavnu pesmu koju je ikad čula.




Tako je nastala čuvena Je T'Aime... Moi Non Plus, u kojoj je snimljeno njegovo teško disanje i njeno stenjanje. Urbana legenda kaže da su se tokom rada na ovoj pesmi zatvorili na dva sata u studio i da je staklena kabina u kojoj su snimali bila konstantno zamagljena. Iako je numera bila spremna za puštanje na radio-stanicama, Brižit ga je zamolila da je zbog Saksa ne objavljuju.



Umesto toga, uradili su duete Bonnie and Clyde, Harley Davidson i Comic Strip. Sporna pesma objavljena je tek 1986, a njenu obradu snimila je i glumica Skarlet Johanson sa pevačevim najmlađim sinom Luluom 2011. godine. Iako je Genzbur kolegama pričao da čim navuče košulju, Brižit mu je odmah skine, ona je ipak rešila da se vrati mužu. Francuz je bio očajan i govorio je prijateljima da će se baciti u Senu.



Zbog ljubavnog brodoloma posvetio se poslu, a 1969. godine na snimanju filma Slogan upoznaje britansku glumicu Džejn Birkin. On je imao 41 godinu, a ona 22 i smatrali su je jednom od najlepših žena sveta. I pored toga, Genzbur je želeo da mu ljubavnicu glumi druga glumica jer je Džejn video kao Engleskinju s velikim zubima i kratkom haljinom, a ni ona nije gajila simpatije prema njemu.



Uprkos tome, jedno veče izašli su na večeru i završili u sobi u Hiltonu. Znajući za njegovu reputaciju velikog zavodnika, Džejn je uhvatila panika jer je dotad spavala samo sa bivšim mužem. U strahu zaključala se u kupatilo, a kada je konačno otvorila vrata, zatekla je Genzbura na krevetu kako spava. Ubrzo su se fatalno zaljubili i zajedno snimili novu verziju pesme Je T'Aime... Moi Non Plus, koja je doživela planetarni uspeh i prodata je u milionima primeraka, ali zbog eksplicitnog sadržaja zabranjena je na radio-stanicama u Italiji, Švedskoj i Španiji.



U Francuskoj je puštana samo posle 11 sati uveče, a na BBC-ju, na čijoj je top-listi držala prvo mesto, takođe su je kasnije zabranili. Čak je i Vatikan reagovao, što je pesmi i samom paru donelo još veći publicitet. Džejn je postala Seržova muza, a 21. jula 1971. dobili su ćerku Šarlot, koja je danas poznata glumica. Mediji su ih pratili u stopu, a oni su nastavili sa snimanjem novih albuma. Iako je s njim provela 11 godina, Birkinova ga nikada nije videla kako se kupa, iako ga je smatrala najčistijim čovekom kojeg poznaje, niti potpuno golog, što je objasnila njegovom prekomernom stidljivošću.

I Džejn i Serž voleli su modu, pa je tako ručno napravljena kožna torba modne kuće Hermes ime dobila upravo po Džejn Birkin. Naime, 1981. godine kreativni direktor upoznao je lepu glumicu koja mu se na avionskom letu požalila kako godinama ne može da pronađe adekvatnu torbu i pod utiskom njene pojave i priče koju mu je ispričala, dizajnirao je birkinku koja je vremenom postala statusni simbol.



Pošto nije mogao dugo bez skandala, Serž 1971. godine objavljuje svoj prvi konceptualni album Histoire de Melody Nelson, koji govori o ljubavi odraslog čoveka prema petnaestogodišnjem devojčurku. U maju 1973. godine doživeo je prvi srčani udar, što je bila posledica prekomernog konzumiranja alkohola i cigareta.

- Dokaz da imam srce jeste to što sam imao srčani udar - izjavio je na konferenciji za novinare koju je organizovao u bolničkoj sobi. Iako mu je pušenje bilo strogo zabranjeno, osoblje je stalno nalazilo opuške u bočicama za lekove, a insistirao je i da mu od kuće donesu Hermes ćebe jer bolničko deluje suviše siromašno. Novi skandal izazvao je 1975. godine albumom Rock Around the Bunker, koji je bio inspirisan nacističkom Nemačkom, a jedna od pesama govorila je o esesovcima obučenim u transvestite. Genzbur je obožavao da pomera granice konvencionalnosti i da šokira pa je sledeće godine režirao film Je T'Aime... Moi Non Plus o komplikovanoj vezi između gej muškarca i muškobanjaste devojke, koju je glumila Birkinova. Francuzi nisu bili oduševljeni, a u Engleskoj je bio prikazan jedino u bioskopu za odrasle u Sohou.

Tokom boravka na Jamajci 1979. susreo se s rege legendama Slajem i Robijem, što je rezultiralo albumom Aux Armes Et Caetera. Sem što je ovaj album, koji je prodat u više od 600.000 primeraka, jedan od prvih koji je rege muziku približio mejnstrimu, izazvao je i skandal jer je Genzbur snimio rege verziju Marseljeze. Poigravanje s patriotizmom i suštinskim simbolom francuske nacije, naišlo je na velike osude i kritike, ali i na oduševljenje onih koji su shvatili genijalnost ovog postupka. Potpuni slom doživeo je 1980. kada ga je Birkinova napustila zbog reditelja Žana Dižona. Ipak, do kraja života ostali su prijatelji, a kada je Džejn dobila sina Lua, narednog dana poslao joj je ogroman paket sa odećom za bebu i karticom potpisanom sa Tata broj dva.Nakon razlaza od Džejn, najviše vremena provodio je u svom studiju opijajući se, što je činio i kada bi se našao u javnosti. U takvom stanju upoznao je bivšu manekenku, dvadesetjednogodišnju Karolin fon Pauli, kojoj je dao nadimak Bambu.


U to vreme izmislio je Genzbara, svoj alter ego koji je odgovoran za njegovo razuzdano ponašanje i utapanje u piću. Genzbar je bio taj koji je na francuskoj televiziji 1984. godine zapalio novčanicu od 500 franaka i ugasio je kad je dogorela do četvrtine kako bi pokazao koliko Francuzima ostaje kada plate porez državi. Posle ovog skandala, iste godine sa ćerkom Šarlot, koja je tada imala 13 godina, snima pesmu Lemon incest i izaziva zgražavanje spotom u kom Šarlot u pidžami i papučama leži u krevetu pored Serža koji je go do pojasa, pevajući o ljubavi koju nikada neće voditi.


- Znam svoje granice, zato sam izvan njih – često je govorio ovaj skandal-majstor koji je 1986. godine u televizijskom šou- programu Mišela Drukera, koji se emitovao uživo, gostovao sa Vitni Hjuston kojoj je rekao da je smatra toliko genijalnom da želi seks s njom. Prašina oko singla Lemon incest još se nije ni slegla kada je rešio da snimi film Charlotte Forever.


Njegova ćerka glumila je devojku koja živi s ocem alkoholičarom, a kroz ceo film provlače se teme incesta i samoubilačkih namera. Zatim je objavio istoimeni album posvećen Šarlot, koji je obilovao dirljivim duetima, a poslednji nosač zvuka koji je snimio bio je rep album You're Under Arrest 1987. godine. Bio je veliki šarmer, ali i svestan svog fizičkog izgleda. Govorio je da su mu roditelji bili vrlo lepi tako da mu nije jasno od koga je nasledio takav izgled, pa sa našalio rekavši da verovatno liči na njegovog psa. Takođe, tvrdio je da je ružnoća superiornija od lepote jer ružnoća ostaje.

- Kako zamišljate da ja, s ovom svojom njuškom, budem nežan? Grub sam, imam takvo lice i ne mogu da budem nežan. Privatno sam takav, ali ne i pred ljudima – rekao je u jednom intervjuu. Poslednju deceniju života proveo je pored Bambu, koja mu je 1986. godine rodila sina Lulua. Pokušavao je da joj napravi pevačku karijeru, ali u tome ga je omela operacija jetre 1989. godine. Kada je izašao iz bolnice, dane je provodio u samoći, pišući, pijući i gledajući vesterne.



Sve više se povlačio u sebe, a kada bi se uželeo društva, posećivao je lokalnu policijsku stanicu i pričao šale mladim žandarmima. Voleo je da se druži i sa taksistima kojima je često pozajmljivao novac. Ceo život pušio je pet- šest kutija žitana bez filtera, koji je vremenom dao specifičnu boju njegovom glasu.

- Kada bi trebalo da biram između žene i poslednje cigarete, izabrao bih cigaretu jer nju možeš lakše da baciš – govorio je pred kraj života. Umro je u snu, od srčanog udara, 1. marta 1991. godine. Mnogobrojni poštovaoci okupili su se na sahrani na groblju Monparnas. Tadašnji predsednik Francuske Fransoa Miteran za Genzbura je rekao da je bio savremeni Bodler, koji je pesmu podigao na nivo umetnosti, dok je Katrin Denev pročitala reči njegove pesme Pobeći od sreće iz straha da nam ne umakne.


Po njegovom životu 2010. snimljen je film Genzbur - Herojski život, a glavne uloge tumače Erik Elmosnino, Lusi Gordon, Leticija Kasta... Njegov grob nalazi se u neposrednoj blizini gde su sahranjeni Simon de Bovoar i Šarl Bodler, a na njemu svakodnevno obožavaoci ostavljaju cveće, poruke i kutije žitana.