- Ona je kraljica rokenrola, ima glas od hiljadu vati i vrtoglavo dugačke noge - opisala je Opra Vinfri pevačicu Tinu Tarner. Međutim, ovde nije reč sam o izuzetnim vokalnim sposobnostima već i o celokupnom nastupu i energiji kojom je ova neverovatna pevačica zračila svaki put kada bi stala na scenu. Videla je, pretrpela i proživela sve - od najnižeg dna, do najviših vrhova. Sa prodatih 200 miliona albuma smatra se jednim od najuspješnijih ženskih rok izvođača svih vremena, a uprkos tome, skromno tvrdi da sebe nikada nije doživljavala kao zvezdu. Na sceni je više od pedeset godina, a karijeru je započela šezdesetih godina prošlog veka sa suprugom Ajkom, koji ju je godinama zlostavljao. Nisu govorili više od 30 godina, a Tina nije prokomentarisala ni njegovu smrt pre pet godina. Ipak, legendarna kraljica roka, koja je pre samo nekoliko dana napunila 73 godine, dala je primer mnogim ženama kako je i u najtežim životnim situacijama snagom volje moguće dobiti sve bitke. I ne samo to, moguće je i popeti se do zvezda...
Proslavila se pod imenom Tina Tarner, a rođena je kao Ana Mej Bulok 26. novembra 1939. godine u maloj ruralnoj zajednici Natbuš, u zapadnom delu američke države Tenesi. Bila je drugo dete Zelme Prisile, radnice u fabrici i Flojda Ričarda Buloka, baptističkog sveštenika. Nakon početka Drugog svetskog rata porodica se preselila u grad Noksvil gde su radili u ratnoj odbrani. Tu je Ana stekla prvo pevačko iskustvo u baptističkoj crkvi Spring Hil.
Kada je napunila 11 godina, njeni roditelji su se razveli, a Zelma se preselila u Sent Luis kako bi pobegla od teškog života i nasilja u porodici koje je godinama trpela od supruga Flojda. Dve godine kasnije Flojd se ponovo oženio, napustio decu i preselio se u Detroit. Ana i njena sestra Ajlin ostale su same, ali ih je prihvatila tetka iz Braunsvila koja ih je odgajala do svoje smrti. Tina je kasnije u svojim memoarima navela da se zbog teškog detinjstva i načina na koji su je roditelji napustili često osećala kao nepoželjno dete.
- Osećala sam se kao nevoljeno dete. Mislim da me majka nije želela, a pošto sam se suočila sa njom i pitala je da li je tako, ispričala mi je celu priču. Kada sam se rodila, osećala se zarobljenom u klopci mog oca iz koje nije mogla da pobegne. Nisam je krivila, ali mi je bilo žao sebe – navodi se u memoarima.
Ana je bila nestašno, ali druželjubivo dete. U tinejdžerskim danima priključila se timu navijačica, a zatim i ženskom košarkaškom timu u jednoj lokalnoj srednjoj školi. Nije propuštala nijednu priliku za druženje sa vršnjacima. Iako mlada, u to vreme je prvi put stupila u emotivni odnos sa Harijem Tejlorom, dečakom iz susedne škole. Veza, nije dugo potrajala budući da je Ana, pošto ga je videla sa drugom devojkom, prekinula svaki kontakt sa njim. Izdaja joj je, kako kaže, tada slomila srce. Hari joj je bio prva ljubav i prvo seksualno iskustvo, ali uprkos svemu, tvrdi da se zbog toga nikada nije pokajala.
- Znate šta se često dešava sa decom čiji su se roditelji razveli - škola ume da bude jako okrutna. Zadirkivali su me, a to se odrazilo i na moje učenje. Ipak, uspela sam da se izborim sa tim i konačno sam se zaljubila. Zašto je moja ljubav bila toliko jaka? Bez dovoljno ljubavi u porodici, onog momenta kada se zaljubite, sva ta osećanja isplivaju na površinu - govorila je Tarnerova u intervjuu 2005. godine, navodeći da joj je vera davala snagu u svakom trenutku.
Nakon smrti tetke šesnaestogodišnja Ana je sa sestrom otišla kod majke u Sent Luis. Po završetku školovanja 1958. godine počinje da radi u bolnici kao pomoćni radnik, nadajući se da će postati medicinska sestra. U tom periodu, ona i njena sestra počinju da posećuju noćne klubove u gradu gde buduća zvezda upoznaje čoveka koji joj je otvorio vrata uspeha i slave, ali joj je doneo i veliku patnju.
Iako nije bila impresionirana njegovim izgledom, Anu je i te kako fascinirao talenat pevača tada popularnog beda The Kings of Rhythym, Ajka Tarnera, zbog čega je bila čest gost na njihovim nastupima u klubovima u Sent Luisu. Primetivši da Ajk i članovi njegovog benda za vreme nastupa biraju devojke iz publike i pozivaju ih na scenu da zapevaju sa njima, Ana je poželela da se i sama oproba u pevanju. Tako je jedne večeri u poznatom klubu Manhattan u Sent Luisu bubnjar benda The Kings of Rhythym, Džin Vošington, prišao stolu za kojim su sedele Ana i njena sestra i dao im mikrofon. Ajlin je zazirala od mikrofona, a Ana je oberučke prihvatila ponudu i zapevala, ne sluteći da je to njen pravi veliki korak ka svetu muzike. U početku skeptičan, nakon sjajnog izvođenja jedne od pesama BB Kinga, Tarner poziva Anu da se priključi njihovom bendu pa tako u svojoj osamnaestoj godini Ana kao prateći vokal postaje član grupe Ajka Tarnera pod umetničkim imenom Litl Ana. U isto vreme, 1958. godine, nakon afere sa saksofonistom Rejmondom Hilom, jednim od muzičara iz benda, dobija svoje prvo dete. Budući da nije prihvatala činjenicu kako se Ana tako mlada odlučila na takav korak, majka je izbacuje iz kuće i ona sa sinom Krejgom odlazi u Ajkov dom, a njen odnos sa majkom nikada se nije popravio.
Nakon vrlo kratkog vremena ona postaje glavna zvezda i prvi vokal tada vrlo popularne grupe. Ajk i Ana zajedno postižu značajan uspeh i kao R&B izvođači sa najboljim scenskim i televizijskim nastupima stiču popularnost širom sveta. Zajedno su snimili veliki broj pesama kao što su A Fool in love, It s Gonna Work Out Fine, i Honky Tonk Woman, od kojih su se mnoge našle na samom vrhu top lista. Međutim, uz uspešnu profesionalnu saradnju, odnos između Ane i Ajka počeo je da poprima i druge dimenzije. Nakon dve godine Ana i osam godina stariji Ajk odlučuju da se venčaju i ubrzo postaju roditelji malom Ronaldu, koji je Ajku treće dete, budući da je u prethodnom braku dobio dva sina - Majkla i Ajka Juniora. U to vreme on predlaže Ani da promeni ime u Tina, što se rimovalo sa imenom njegove omiljene televizijske zvezde Šine. Ajk je kao razlog za to naveo i svoj strah da će ona pobeći i nastaviti solo karijeru sa imenom Litl Ana koje ju je proslavilo. Pod imenom Ajk i Tina Tarner postaju vrlo poznati i priznati R&B muzičari, međutim kad su otpočeli saradnju sa producentom Filom Spektorom promenili su muzički pravac i krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih našli su se među vodećim zvezdama pop/soul muzike. U to vreme nastupali su kao predgrupa na nekim koncertima slavnih Rolling Stonesa, a Proud Mary i Nutbush City Limits bili su hitovi koji su obeležili taj period i tu vrstu muzike.
Tina 1968. godine ponovo ostaje u drugom stanju, ali nakon dramatičnog saznanja da njihova prijateljica En Tomas takođe očekuje Ajkovo dete, ona prekida trudnoću. Sredinom sedamdesetih uspeh i Ajkovo grubo ponašanje počinju da utiču na odnos između slavnog para. Veza se tanjila, a Ajkovo nipodaštavanje prema supruzi postalo je javno i sve učestalije jer su alkohol i kokain obuzimali njegov razum. Dok su na sceni Tina i Ajk bili veličanstveni, van nje ona je trpela teško nasilje.
- Uživala sam ugled u gradu i mnogi su mi nudili bolji posao, ali sam ostajala lojalna Ajku… Jednostavno sam takva. On bi počinjao sa pitanjima da li želim da ga povredim kao i svi drugi, ali što sam više ponavljala ne, on je bio sve sigurniji u svoje tvrdnje. Kasnije, takav razgovor bi se odvijao po šablonu i čim bi započeo, znala sam da slede batine. Nanosio mi je povrede po licu, rebrima i uvek se trudio da mi napravi masnicu na oku - želeo je da posledice njegovog nasilja budu vidljive, a to je bilo ponižavajuće - iskreno i potresno govorila je Tina u intervjuu sa Oprom Vinfri.
Jedne noći, dok su u okviru zajedničke turneje putovali ka Dalasu, Ajk ju je pretukao do krvi. Namučena i isprebijana, sačekala je da on zaspi, a zatim, kako bi prikrila rane i modrice, stavila naočare i pobegla sa svega 36 centi u džepu. Utočište je pronašla u obližnjem motelu nakon čega je uz pomoć advokata i njegovih prijatelja koji su pritekli u pomoć odletela u Los Anđeles.
- Prošla sam toliko mnogo ponižavajućih situacija, momenata kada ni šminka nije mogla da pomogne u prikrivanju povreda jer mi je celo lice bilo otečeno. Mnogo puta, dok je on spavao, posezala sam za pištoljem, ali odustajala sam u poslednjem trenutku. I uprkos svemu, činila sam mnogo toga kako bih ga usrećila. Bila sam njegova Pepeljuga - iskreno je govorila Tina.
Konačno je smogla snage da ga optuži za godine fizičkog maltretiranja i zlostavljanja, a kako je zapala u teško psihičkog stanje, pokušala je da izvrši samoubistvo progutavši 50 tableta valijuma
U svojoj biografiji Ja, Tina kasnije pretočenoj u film koji je simboličan naziv dobio po jednom od njenih najpoznatijih hitova What's Love Got to Do with It? (Šta ljubav ima s tim?), Tina je optužila Ajka za nasilje u braku, što je on sve do objavljivanja svoje autobiografije 2001. godinama poricao, ali tada je priznao surovu istinu.
- Šamarao sam Tinu... bez razloga i pesnicom je slao na zemlju. Ali, nisam je tukao baš koliko ona priča - konačno, i javno se izvinio bivšoj supruzi za sve čime ju je povredio, dodavši kako ne može promeniti prošlost.
Tokom brakorazvodnog procesa Ajk je poslao svu decu da žive kod Tine koja je tada pokušavala da krene iz početka i sama se izbori za svoje mesto među zvezdama. Optuživao ju je kako je htela da odbaci decu, tvrdeći čak i da je poslala njegovog sina Majkla u mentalnu bolnicu nakon što je on, navodno, pokušao da je pomiri sa svojim ocem, što je ona kasnije demantovala.
Budući da je posle razvoda ostala bez ičega, neko vreme je morala da čisti stanove kako bi se izdržavala. Srećom, ubrzo je dobila ponudu da sa grupom Who glumi u rok operi Tommy koju je režirao čuveni Ken Rasel. Film u kome je Tina glumila rok kraljicu i otpevala nekoliko pesama nije uspeo da je kao solo pevačicu izbaci u prvi plan, ali je svakako doprineo razvoju njene buduće karijere. Prvi veći uspeh na britanskim top listama usledio je ubrzo pošto je snimila čuvenu pesmu Ala Grina Lets Stay Together sa kojom se probila među 10 najslušanijih u Velikoj Britaniji. U isto vreme propratni album pod nazivom Private Dancer u izdanju Capitol recordsa prodat je u više od 11 miliona primeraka, a na njemu se našla i pesma What’s Love Got To Do With It. Tina je 1985. prihvatila ulogu u filmu Mad Max Beyond Thunderdome, a numera iz ovog ostvarenja We Don’t Need Another Hero postala je hit za sva vremena. Te iste godine nastupila je u duetu sa Mikom Džegerom na Live Aid koncertu i singlom We Are The World dala značajan doprinos u dobrotvornoj akciji Sjedinjenih Država. Tina je tada živela u Cirihu i te 1985. godine na žurki jedne izdavačke kuće upoznala je svog sadašnjeg partnera, producenta nemačke muzike i šesnaest godina mlađeg Ervina Baha sa kojim je godinu dana kasnije započela emotivnu vezu.
- On je moje sve. Obožavam ga. Mi smo jedno. A šta najviše volim sa njim? Pa život - izjavila je pre nekoliko godina legendarna pevačica koja sa Ervinom i dalje živi u vanbračnoj zajednici.
Tamnoputa kraljica rokenrola najveće muzičke uspehe ostvarila je kasnih osamdesetih godina sa albumima Break Every Rule i Foreign Affair, sa kojih su brojne pesme postale svetski hitovi, a jedan od najvećih, koji se i dalje sluša jeste Simply the Best. Iz njenog bogatog repertoara izdvaja se i numera Goldeneye iz istoimenog filma o Džejmsu Bondu snimljenog 1995. godine.
Kada je napunila šezdeset godina, Tina je objavila da će naredna turneja biti ujedno i poslednja. Odlučila je da ode u penziju i uživa u mirnom životu sa svojim dugogodišnjim partnerom Ervinom Bahom. Tada se opraštala od publike verujući da je došao kraj njene muzičke karijere, iako su njene prijateljice Opra Vinfri i Sofija Loren rečima: Nazad na posao, rodila si se sa darom, to je tvoja dužnost! uspele da je nagovore da se još nekoliko puta vrati na scenu. Te iste godine ostala je bez majke sa kojom nikada nije uspela da izgladi odnose. Tinin bivši suprug Ajk dugo je patio od bolesti kardiovaskularnog sistema, a nakon predoziranja kokainom preminuo je 2007. godine u 76. godini.
Tina za sebe kaže da je jaka žena koja je preživela razvod, odvajanje od porodice i sve vrste pakla, ali nije dopustila da je sve to slomi i istrajala je uprkos svim životnim katastrofama. Nikada nije pušila, alkohol je konzumirala u umerenim količinama, a drogu je kategorički odbijala svaki put kada bi joj je neko ponudio.
Tijana Radovanović