Životna priča - Vivijen Vestvud: Volim kada sam brža od vremena

0
Nakon dva neuspešna braka dizajnerka Vivijen Vestvud objasnila je zašto je mir našla tek u ljubavi sa biseksualcem, ali je priznala i da nemisli da je bila dobra majka
Vivijen Vestvud; Foto: Profimedia, Guliver
Vivijen Vestvud; Foto: Profimedia, Guliver

Veliko je pitanje da li bi se moda percipirala na način na koji se to danas čini da je britanska kreatorka Vivijen Vestvud odabrala da bude samo učiteljica, da gleda televiziju i radi stvari koje običan svet podvodi pod uobičajene i normalne. Ona je oblačenje žena, ali i muškaraca, uzdigla na viši nivo, dala mu slobodu i mogućnost da postane umetnost. Vivijen je svojim prvim komadom garderobe pokrenula revoluciju.

Jedna je od začetnica pank pokreta i svakako odgovorna za način na koji svet doživljava londonsku modnu scenu.Lišena trivijalnosti, uniformisanosti i malograđanske svesti, izborila se da više ne bude tabua. Pokazala je da stara, jeftina i pocepana majica može da bude glamurozna i kako se može nositi kao šik komad koji neko poseduje u ormaru. Dokazala je da svako pravilo koje je čovek postavio kao takvo može da bude osporeno i postavljeno na drugačiji, čak i suprotan način. Njen rad odiše slobodom, inspirisan je buntom, kurtizanama i seksom. Potekla iz radničke klase, rano je shvatila da je manje više i kako sve bogatstvo sveta ne može da otkloni barikade u svesti.

Vivijen Isabel Sajer rođena je 8. aprila 1941. godine, na severu Engleske. Njen otac Gordon bio je radnik u fabrici municije, a majka Dora, tkalja. Odrasla je u posleratnoj konzervativnoj radničkoj sredini, a krajem pedesetih godina prošlog veka preselila se sa roditeljima u londonsko predgrađe Harrow. Samouka je kreatorka, a jedino obrazovanje iz umetnosti stekla je na Harrow College of Art, studirajući jedan semestar na Katedri za kovanje i obradu srebra. Odustajanje od fakulteta obrazložila je rečima da to nije za nju.

- Nisam razumela kako devojka iz radničke klase može da živi u svetu umetnosti govorila je odlučivši da nastavi studije na učiteljskom koledžu. Po diplomiranju se i zaposlila. Naime, dobila je posao u osnovnoj školi u severnom Londonu kao predavač umetnosti.

- Dobar sam predavač i oduvek sam bila naklonjena nemirnoj deci koju moje kolege opisuju kao buntovnike. Kada sam bila tinejdžerka, pratile su me priče da sam seksualni manijak, ali to definitivno nisam bila, tako da sam svesna koliko prvi utisak može da prevari. Često volim da kažem kako seks nikada nije bio visoko rangiran na mojoj listi prioriteta – izjavila je Vivijen koja je paralelno s radom u školi pravila i nakit koji je prodavala na ulici.

Za razliku od kasnijeg perioda, tada je vodila neuobičajeno dosadan život. Radila je, nije mnogo izlazila i vreme je uglavnom provodila u samovanju. Godine 1961. upoznala je Dereka Vestvuda koji je postao i njen prvi suprug. Za svadbenu ceremoniju sama je kreirala svoju venčanicu, a tokom tri godine koliko su proveli u braku, rodio im se i sin Bendžamin.

- Moj sin kaže da njegov otac nije bio presrećan zbog slave koju sam donela njegovom prezimenu Vestvud. Odlučila sam da ga zadržim jer me je Malkom tako savetovao, rekao mi je da zvuči baš engleski – objasnila je kreatorka koja se od supruga rastala upravo zbog susreta sa Malkolmom Edvardsom koji je, kada je postao menadžer Seks Pistolsa, promenio prezime u Meklaren. Naime, mada je volela i supruga i dete, učmali život domaćice brzo joj je dosadio.

Preselila se kod brata koji je delio kuću sa studentima filmske režije i glume, a među njima je bio i čovek koji joj je promenio život. Sa Malkolmom je 1971. otvorila butik Let it Rock u Kings Roudu 430, koji je kasnije menjao imena u Sex, Too Fast To Live Too Young To Die, Seditionaries, a trenutno se zove Worlds Ends i tu se i dalje može kupiti odeća s njenim potpisom. Iste godine započela je i njihova zajednička dizajnerska era. Malkolm je veoma uticao na rad Vivijen Vestvud, a pod njegovim nadzorom upoznala je svet ulične mode koja je reflektovala bunt kao srž pank pokreta.

- Došla sam sa severa Engleske gde kultura nije favorizovana. Kao dete sam čitala, ali nikada nisam išla u pozorište i znala da postoje umetničke galerije. Odrasla sam u kulturnom vakuumu, a onda sam upoznala Malkolma koji je bio iz jevrejske familije prodavaca dijamanata i on mi je pomogao da otkrijem drugačiji svet. Muškarci s kojima sam bila, uvek su mi davali intelektualnu stimulaciju, a to je ono što mi je oduvek bilo potrebno – istakla je Vivijen.

U prvoj polovini sedamdesetih Meklaren je postao menadžer pank benda Sex Pistolsi, čiji su članovi nosili njihove modele i promovisali novi modni pravac inspirisan bajkerima, prostitutkama i fetišizmom. On je podrazumevao nošenje psećih ogrlića, mnoštvo lanaca, zihernadli, delova vojničkih uniformi, rajsferšlusa, razreza... Garderoba je bila široka, nonšalantna, neretko oslikana pornografskim motivima i izrađena od tradicionalnih britanskih materijala. Dominirale su čiroki frizure, specifična šminka i tada šokantni pirsinzi. Sve to kombinovano sa tradicionalnim linijama iz 17. i 18. veka činilo je da posmatrači ostanu nemi. Klasični pank pokret podrazumevao je agresivnost, šokantnost i socijalni bunt, a odeća Vivijen Vestvud pratila ga je u stopu. Puritanska javnost bila je zgađena njenim radom, a dizajnerka je uživala u tome da šokira. Mada su i Vivijen i Meklaren bili u poznim tridesetim kada su počeli da se bave umetnošću, mnogi ih smatraju za jedne od pokretača pank pokreta. Sebe su doživljavali naslednicima dadaizma i surrealizma, a supkulturu seksualnih odstupanja i pornografiju primenjivali su kao savršeno oružje u borbi protiv učmalosti. Iz veze s Malkolmom rodila je i drugog sina Džoa.

- Dobro poznajem svoje sinove i uvek sam se trudila da radim stvari po nečijem primeru, tako da sam svesna kako i nisam stalno bila dobra majka u pogledu rutine porodičnog života. Na primer, mojim sinovima nije bilo dozvoljeno da uđu u sobu kada se probude i skaču po meni dok spavam. Mlađi sin Džo osnovao je lanac donjeg veša Agent Provocateur, a stariji Ben je porno fotograf, mada nije mnogo uspešan u tome – opisala je Vivijen.

Godine 1981. Vivijen Vestvud je prikazala svoju prvu kolekciju u Londonu, pod nazivom Pirates, koja je bila inspirisana Boj Džordžom i homoseksualnošću. Svima je bilo jasno da je zvezda rođena. Nakon dve godine, učestvovala je na pariskoj Nedelji mode i bila prvi britanski dizajner kome je to uspelo nakon Meri Kvant. Blistavo poslovno nebo najavljivalo je da se oluja sprema na polju privatnosti. Iste godine, ona i Meklaren stavili su tačku na svoj brak. Rastanak je bio bolan i eruptivan, tako da je o njihovom razvodu brujao ceo London. Iako nisu opstali, ostali su upamćeni kao par koji je najviše uticao na modu, kako u Britaniji, tako i u svetu. Više se uopšte nisu viđali, ili su se veoma retko sretali, a tako je ostalo sve do njegove smrti 2010. godine.

- Uopšte se nisam viđala sa Meklarenom. Radila sam tolike revije u Parizu gde je on živeo, ali nikada mi nije palo na pamet da ga pozovem jer mislim da je bio veoma loš prema meni i na kraju sam odlučila da prekinem svaki kontakt. 

Nakon razvoda, slikar Geri Nes postao je njen duhovni mentor i pomagao joj je u izboru tema koje je primenjivala u izradi svojih kolekcija. Početkom devedesetih, Vivijen se više okrenula visokoj modi, ali je počela da stvara i muške kolekcije. Osim toga, postala je poznata i kao dizajnerka cipela. Od 1990. godine i prikazivanja kolekcije Portrait, standardizovala je model. To su cipele koje imaju devet inča, što je 22,86 centimetara štikle i četiri inča, tačnije 10,16 centimetara, platformu.

Treći put se udala početkom devedesetih godina za svog studenta Andreasa Krontalera koji je četvrt veka mlađi od nje, a uz to je i biseksualac.

- On je najtalentovanija osoba u modi koju sam ikada upoznala i perfektno se uklapamo. Njemu je potrebna moja smirenost jer je veoma histeričan i ponekad biva opterećen sobom. Divan je kada pravi stvari, usmerio je našu produkciju i pretvorio je u nešto potpuno drugo – ispričala je kreatorka i otkrila da joj muževljevo seksualno neopredeljenje ne predstavlja problem.

- Nikada nisam zabrinuta oko toga šta je naumio i ostavljam ga na miru. Odlazi na odmore sam, a kada je odsutan, ja čitam i bavim se ženskim stvarima.

Već dve decenije Vivijen drži klasu industrijskog dizajna na Univerzitetu umetnosti u Berlinu. Za nju je Elvis Prisli muški Pin-up prošlog veka, a kada je 1992. proglašena za najbolju kreatorku, u svom govoru odala mu je veliko hvala rečima: Kiss me once, kiss me twice.

- Poslednja stvar koja me interesuje jeste to da budem u toku sa vremenom. Više volim da idem brže od toga. Ako idete u korak s vremenom, nemate šta da vidite. Zapravo, stalno nešto propuštate.

Iste godine dodijeljen joj je Order of the British Empire, a tom prilikom pozvana je na kraljevsku čajanku gde se pojavila kao Šeron Stoun u filmu Niske strasti, vidljivo bez gaćica, što kraljici i nije bilo zabavno. Njene indigo čizme iz kolekcije Westwood’s Anglomania  izložene su u muzeju Victoria&Albert. U njima je Naomi Kembel pala nasred piste, što je izazvalo veliku medijsku pažnju.

- Osnove mog stvaralaštva ogledaju se u analizi svih prelomnih perioda koje sam proživela i pažljivoj dugogodišnjoj izgradnji ličnih intelektualnih okvira. Samo kroz nepopularne ideje moguće je promeniti svet. Kroz kroj možemo pokazati mnogo toga i smatram da je tehnika nezamenljiva. Velika zabluda ovog veka jeste da kreativnost ima prednost u odnosu na sve druge kvalitete.

Iako je odlikovana jednim od najviših britanskih priznanja, ona je veliki deo karijere provela boreći se protiv establišmenta. Poznata je i po svojoj hrabrosti i otvorenosti da glasno kaže šta misli. Tako je svojevremeno izjavila da je ubeđeni antinacionalista i da je protiv svega što ga promoviše, kao i da ne razume ko još danas veruje u Bibliju. Tom prilikom nije zaboravila ni političare.

- Mislim da je Toni Bler veoma loš lik i smatram da je mnogo veći monstrum nego Margaret Tačer. Uveo je zemlju u rat i odgovoran je za smrt mnogo više ljudi nego ona. Takođe, nikada ne bih glasala za političku partiju sa Gordonom Braunom na čelu jer mislim da je  nesposoban – rekla je jednom.

Iako mnogi smatraju da je serija Sex and the City kultna kada je reč o modnom izrazu, kreatorka ne deli mišljenje većine. U prvom delu istoimenog filma, Vivijen je kreirala venčanicu u kojoj je glavna junakinja Keri trebalo da se uda. Iako je bila pozvana da se pojavi u filmu, Vivijen je to odbila jer ne poštuje rad kostimografkinje Patriše Fild. Ona je sa londonske premijere filma izašla nakon 10 minuta komentarišući da su kostimi u filmu dosadni i bezlični. Međutim, njena venčanica slikana u filmu, smatra se jednom od najlepših haljina svih vremena u filmskoj industriji.

Od 2006. počela je saradnju sa Nine Westom. Cipele nije dizajnirala Vivijen, ali kompanija Vivienne Westwood stoji iza kolekcije. Vivienne Westwood imperija obuhvata Gold Label, a ready-to-wear liniju Red LabelVivienne Westwood Man i Anglomania. Iako je počela bez pare u džepu, danas je na čelu unosnog modnog carstva vrednog 36 miliona dolara sa luksuznim buticima u Njujorku, Parizu, Moskvi i Hongkongu. Samim tim pokazala je da se vizija isplati.

 

Moni Marković

 

makonda-tracker