Istorija brenda Victoria’s Secret prepuna je uspona i padova, ali i brojnih skandala.
Američki brend donjeg veša postao je svetski poznat zahvaljujući glamuroznim revijama i "anđeoskim" manekenkama koje su šetale pistom u toplesu i sa krilima.
Ipak, iza sjaja i luksuza kriju se kontroverze koje su često kritikovali aktivisti i mnoge žene koje su se osećale zapostavljeno zbog nereprezentativnog prikaza tela.
Kako se brend ponovo vratio na pistu, osvrćemo se na najpoznatije skandale koji su narušili njegovu reputaciju.
Previše mršavi modeli
Svako ko je gledao revije znao je da su manekenke uglavnom visoke, vitke i mršave. Međutim, većina kupaca Victoria’s Secreta su obične žene, koje su želele da vide telo nalik svom u donjem vešu. Kritike su rasle svake godine jer su ljudi zahtevali raznolikost i prave žene.
2014. godine brend je lansirao kampanju za grudnjake pod nazivom "Savršeno telo", što je izazvalo velike kontroverze jer je promovisalo samo jedan, nezdrav tip tela. Kritičari su tvrdili da ovo utiče na mentalno zdravlje žena i njihovo samopouzdanje.
Manekenka Tes Holidej javno je istakla da i žene plus-size žele da budu seksi i nose donji veš, i da brend u tome ne postiže dobre rezultate.
Pritisak na modele
Manekenke su morale da ispune stroge standarde brenda, vitkost i zategnutost. Mnoge su mesecima držale stroge dijete i redovno vežbale kako bi prošli kastinge. Samo "anđeli", modeli sa posebnim ugovorom, mogli su učestvovati na reviji bez audicije.
Alesandra Ambrozio je ispričala da je nakon trudnoće imala samo tri meseca da smrša pre revije 2008. godine i da je koristila dostavu obroka od 1.200 kalorija dnevno, što je mrzela.
Bridžit Malkolm kritikovala je brend jer joj je 2017. godine zabranjeno učešće na reviji zbog veličine grudnjaka. Erin Hiderton je priznala da je 2013. doživela depresiju zbog pritiska da smrša. Zbog ovih kritika, brend je počeo da prikazuje scene iz "iza kulisa" kako bi pokazao da modeli jedu, ali to je bio inscenirani pokušaj ublažavanja kritika.
Kulturna aproprijacija
2017. segment "Nomadske avanture" prikazao je kostime inspirisane američkim Indijancima, uključujući perjane ukrase, što je izazvalo kritike zbog nepoštovanja kulturnih simbola. Slične kontroverze su se dešavale 2010. i 2012. godine, uključujući i korišćenje azijskih i afričkih simbola i živopisnih plemenskih motiva.
Nedostatak raznolikosti
Brend je kritikovan i zbog odsustva transrodnih modela. Izjave bivšeg direktora marketinga i PR-a, Eda Razeka, o tome da transrodne osobe "ne treba da učestvuju" izazvale su buru kritika, a mnogi su njegov stav doživeli kao omalovažavanje potencijalnih potrošača. Nakon toga, brend je promenio stav i angažovao transrodne modele poput Valentin Sampajo.
Uznemiravanje i toksikologija u kompaniji
U februaru 2020. godine, više od 100 manekenki potpisalo je otvoreno pismo tražeći konkretne korake protiv seksizma i uznemiravanja u kompaniji. Istraga Njujork Tajmsa otkrila je "kulturu seksizma i zlostavljanja". Bivši direktor Ed Razek optužen je za seksualno uznemiravanje i stvaranje toksičnog radnog okruženja.
Manekenke su se uključile u program RESPECT organizacije Model Alliance, koji obavezuje brendove i agencije na poštovanje kodeksa ponašanja i zaštitu od uznemiravanja.
Veze sa Džefrijem Epstajnom
Brend je povezan i sa skandalom oko Džefrija Epstajna. Les Veksner, koji je kupio Victoria’s Secret 1982. godine, imao je veze sa Epstajnom, uključujući finansijsku podršku i korišćenje luksuznog aviona kompanije L Brands.
Plagijat
2015. Victoria’s Secret optužen je da je kopirao dizajn kupaćeg kostima brenda Kiini, što je rezultiralo tužbom i kasnijim sporazumom, o čijim detaljima nije bilo javnih informacija.
Promena koncepta
2021. brend je promenio koncept – "anđeli" su zamenjeni ženama poznatim po dostignućima i delima. Među njima su bile: fudbalerka Megan Rapino, skijašica Ajlin Gu, model Paloma Hesler, glumica i Mis sveta Prijanka Čopra Džonas, transrodna modelka Valentina Sampajo, model iz Južnog Sudana Adut Akeč i novinarka Amanda de Kadene. Model Hejli Biber angažovana je u promotivne svrhe.
Projekat je nazvan VS Collective, ali većina novih ambasadora još uvek nije aktivno uključena u reklame ili kampanje, osim Valentine Sampajo.
Bonus video:
Revija Verice Rakočević




