Ova lutkica se uselila u gotovo svaki dom u kojem ima dece, a da li je bezbedna i može li loše uticati na naše mališane?
Labubu, mali plišani vilenjak sa dugim ušima i pomalo jezivim osmehom, postao je omiljeni kolekcionarski predmet širom sveta, ali sada bi mogao da se nađe u problemu jer Kina razmatra pooštravanje pravila za prodaju "misterioznih kutija".
Ove kutije funkcionišu tako što kupci kupuju proizvod, a da unapred ne znaju koju tačno verziju dobijaju. Upravo taj element iznenađenja mnoge kupce, naročito mlađe, tera da kupuju iznova i iznova u želji da sakupe sve varijante.
Kineski državni mediji sve glasnije kritikuju ovakav način prodaje jer se strahuje da podstiče zavisničko ponašanje kod dece. Iako je 2023. uvedena zabrana prodaje ovakvih proizvoda deci mlađoj od osam godina, sada se traži još stroža kontrola i nadzor nad tržištem.
Dok nadležni najavljuju nova ograničenja, akcije Pop Mart-a, kompanije koja proizvodi Labubu lutkice, zabeležile su značajan pad – najpre 5,3 odsto, a zatim još 6,6 odsto narednog dana.
Ni konkurenti nisu prošli bolje, pa su akcije Bloks Group pale više od devet odsto.
Ipak, uprkos trenutnom padu, Pop Mart ostaje gigant u industriji igračaka, sa skokom vrednosti akcija od skoro 170 odsto od početka godine. Samo u 2023. godini, prodaja je više nego udvostručena i dostigla je 1,6 milijardi evra, a profit kompanije je utrostručen.
Danas je tržišna vrednost Pop Mart-a procenjena na oko 33,5 milijardi evra, što je duplo više od kombinovane vrednosti američkih giganta Matela i Hasbra, poznatih po Barbikama, Hot Wheels igračkama i društvenim igrama.
Labubu je originalno osmišljen kao lik iz serije ilustracija „Čudovišta“ koje je 2015. godine kreirao hongkonški umetnik Kasing Lung. Već četiri godine kasnije, ovaj karakter je lansiran kao plišana igračka, a danas se može pronaći kao privezak, kolekcionarski primerak ili lutkica, po cenama koje se kreću od 20 evra pa sve do nekoliko stotina evra za retke verzije.
Popularnost Labubu lutkica dovela je do toga da se ispred prodavnica formiraju dugi redovi, dok kolekcionari satima čekaju kako bi došli do limitiranih izdanja. U svetu slavnih, Labubu je postao i modni detalj – viđen je na torbama Rijane, Due Lipe, Lise iz Blackpinka, a čak ga je i Dejvid Bekam dobio od svoje ćerke Harper.
Ove lutkice dostupne su u različitim veličinama, bojama i temama, a mogu se pronaći u više od 500 prodavnica širom sveta, kao i putem online prodaje i automata za igračke, poznatih kao robo-šopovi.
Koliko god Labubu izgledao kao simpatična kolekcionarska igračka, njegov uspon je otvorio pitanje: gde je granica između hobija i zavisnosti? Kina sada želi da tu granicu jasno postavi, a ostatak sveta sa zanimanjem prati šta će to značiti za najpopularnijeg plišanog vilenjaka današnjice.
Bonus video:
Kako prepoznati zavisnost od lekova?