Seksualna revolucija koja se desila u drugoj polovini prošloga veka promenila je naša shvatanja o seksu. Ona je lansirala nove seksualne mitove, ali u mnogim glavama opstaju i oni stari. Jedan od njih glasi: Žene su u osnovi nezainteresovane za seks, dok savremeni ističe: Žene su postale tako seksualno agresivne da muškarac nije kadar da ih prati. Stari: Ljubav je ključna za zadovoljavajući seks. Novi: Ljubav je nevažna za seks. Polna tehnika i spremnost za uživanje je sve što je potrebno. Stari: Vaginalni orgazam je superiorniji u poređenju sa klitorisnim orgazmom. Novi: Žensko iskustvo ne pravi razliku između vaginalno i klitorisno izazvanog orgazma u smislu superiornosti. Stari: Nedovoljna obnaženost ženskog tela podstiče polnu želju kod muškarca. Novi: Samo nagi partneri mogu potpuno da uživaju. Stari: Veličina penisa je značajna za zadovoljenje žene. Novi: Veličina penisa je potpuno irelevantna za ženino zadovoljstvo koje je psihološko-erotske prirode... Istina je kao i obično - na pola puta.
KAKO INTERNET UTIČE NA SEKS
Verujem da postoji jedan broj zaluđenika društvenim mrežama, takoreći zavisnika koji u toku seksualnog odnosa radoznalo proveravaju svoje poruke na smartfonima. Pogotovo, ako su im seksualni odnosi rutinerski i dosadni. Međutim, mnogo je veći broj onih koji isključuju telefon pre vođenja ljubavi da ih zvonjava ne bi dekoncentrisala. Jer, uspešnost seksualnog odnosa i uživanje u njemu podrazumeva i punu koncentraciju na partnera i sam taj čin. Uvek naglašavam da je orgazam kratkotrajno ludilo i da tada ne treba sve držati pod kontrolom. Totalno opuštanje podrazumeva i zaboraviti na mobilni. Svako vreme ima svoje tehnološke inovacije i specifičnosti. Mladi brže prihvataju te inovacije, pogotovo ako im one olakšavaju komunikaciju. Adolescenciju prati i stidljivost, a ona se minimizira internet komunikacijom.
EMOCIJE NA DRUŠTVENIM MREŽAMA
Homo sapiens je adaptibilno biće i prilagodiće se svemu, pa i novim tehnološkim čudima. Evo kako su mladi donekle prevazišli osiromašenje emocionalne komunikacije, komunikacije licem u lice, koje, naravno, nema u SMS porukama. Oni raznim grafičkim znacima kao što su smajli i krajli (engl. smile - smejati se, cry - plakati; ili srpski - smeščići i tužići) emocionalno pojačavaju i uobličavaju svoje reči. Ti grafički znaci (emotikoni) poentiraju oblik usta, dok se u Japanu smajli ucrtava sa raširenim očima, a krajli zatvorenim jer oni emocije iskazuju očima.
NAJBOLJI AFRODIZIJAK JE UZBUĐENJE PARTNERA
Obično se šalim pa kažem: Drage dame, slobodno vrištite za vreme vođenja ljubavi, na zavist vaših komšija. Ako registrujemo to uzbuđenje, ono povratno deluje na nas i mi smo dodatno stimulisani. Ipak, najvažnije je biti nonšalantan i otkočen dozvoljavajući, tačnije ohrabrujući partnera da se ponaša slobodno, otvoreno, nesputano. Ako smo opserverski kritični u odnosu na ponašanje partnera - to nije dobro za uživanje u intimnim aktivnostima. Niko ne voli hladna, maskasta lica koja ne pokazuju emocije. Osećanja zbližavaju ljude više nego reči. Muškarci se uče da budu kul, da ne pokazuju emocije i to sputavanje može da vodi u neurotične poremećaje. Emocije treba da budu slobodne, ali ponašanje pod njihovim uticajem treba kontrolisati i to je jedan od znakova emocionalne zrelosti.
KVALITET SEKSA
Na njega utiče: erotska želja - psihološko nagonsko očekivanje da će partner ispuniti većinu naših seksualnih fantazija; seksualna tehnika praćena autentičnim uživanjem u svim radnjama koje se izvode (i opuštenim pokazivanjem tog uživanja); ljubav - intimnost kao sačinilac ljubavi čoveku je neophodna i povećava užitak… i još mnogo štošta… Seksualne potrebe zavise od količine testosterona, hormona koji utiče na seksualnu želju, i on je manje-više konstantan. Kada otuđenje oteža interpersonalnu komunikaciju - na scenu stupa masturbacija (sebi sam najbolji partner).
TERETANA I INTIMNI ODNOSI
Fizička aktivnost (sobna gimnastika, teretana) dobra je za seksualnu uspešnost, ali - ne quid nimis - ništa previše! Fizički umor nije preporuka za te radnje, a nije ni psihički umor, to jest briga jer ona aktivira zone u mozgu koje se zovu amigdala i koje koče seksualno uživanje (kod žena mnogo više nego kod muškaraca jer je njihov prag nadražljivosti amigdale značajno niži).
Piše: prof dr Jovan Marić, psihijatar
Priredila: Moni Marković