Seks – čin u ime dužnosti ili ljubavi

0
O različitim načinima pokazivanja privrženosti zbog kojih nastaju problemi i u oblasti seksualnog funkcionisanja, govore naše stručne saradnice Mie Popić i Iva Branković, i navode koja terapija može da ukloni seksualne disfunkcije među polovima
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Pod seksualnom socijalizacijom podrazumevaju se naučeni obrasci ponašanja, stavovi i uverenja koji definišu normalno i očekivano od muškarca ili žene kada je reč o seksualnom funkcionisanju. Zato je u terapiji parova važno ispitati mitove, dvostruke standarde i tradicionalna pravila koja pothranjuju uobičajenu predstavu dominantnog mužjaka i poslušne, pasivne ženke. Na primer, kad god muškarci kažu da ženska asertivnost umanjuje njihovu muškost i mogućnost da seksualno funkcionišu, treba preispitati mit koji muškost definiše kao kontrolu i moć. Generalno, seks je retko kad čin obostranog zadovoljstva. Vrlo često on je pokazatelj skrivenih značenja pothranjenih mitovima o ženstvenosti i muževnosti koje učimo u porodičnom i širem društvenom kontekstu.

 

ODNOS IZMEĐU POLOVA

Seksualni odnos je otelotvorenje borbe između polova s obzirom na to da se u ovom odnosu socijalne i psihološke karakteristike roda manifestuju u svom najintenzivnijem vidu. Seks se samim tim veoma često koristi kao instrument u suptilnoj i kompleksnoj borbi za moć i kontrolu. On služi kao sredstvo za regulisanje bliskosti i distance, pričinjavanje zadovoljstva, osvajanje moći, uskraćivanje nežnosti, ponižavanje, pohvalu ili izglađivanje nesporazuma. Donedavno, značenje seksualnog čina bilo je potpuno drugačije za muškarce u odnosu na žene. Tradicionalno heteroseksualno iskustvo podrazumevalo je erotizaciju muške dominacije i ženske submisivnosti. Seks je za žene bio simbol predaje, sublimacije i napuštenosti. Za muškarce on je predstavljao simbol osvajanja i moći, test njihovih sposobnosti i seksualne potencije. Jedno istraživanje iz 1981. godine pokazalo je da muškarcima seksualni čin ne pruža zadovoljstvo samo zato što osećaju snažnu privlačnost prema svojoj partnerki, već i zbog toga što kroz seksualni čin muškarac doprinosi negovanju kulturnog simbolizma patrijarhata i razvija osećaj pripadnosti društvu kroz svoj status/identitet mužjaka.

 

POŽUDA I EMOCIJE

Takođe, kod velikog broja muškaraca požuda nije nužno povezana sa emocionalnim potrebama. Za ove muškarce jake emocije čak predstavljaju opasnost jer potencijalno mogu da ugroze njihove u ranom detinjstvu pažljivo razvijene mehanizme kontrole. S druge strane, postoje muškarci kojima seksualni odnos služi kao jedini način za pokazivanje bliskosti i  intimnosti. I dok pripadnici jačeg pola smatraju dovoljnim da svoju privrženost, ljubav i toplinu demonstriraju kroz seksualni čin, njihove partnerke neće razumeti intenzitet takvih emocija ukoliko ih ne verbalizuju. Verbalizacija osećanja ženama je mnogo važniji pokazatelj bliskosti nego seks, a upravo zbog nerazumevanja značaja koje partneri daju različitim načinima pokazivanja privrženosti, nastaju problemi i u oblasti seksualnog funkcionisanja. Žene, socijalizovane tako da emotivno (i finansijski) budu zavisne od muškaraca, dugo su bile fokusirane na pružanje, pre nego na primanje zadovoljstva. Seks je tako postao simbolički čin u ime dužnosti, obaveze i odgovornosti prema svetim ulogama majke i supruge, što ih je onemogućilo da u njemu zaista i uživaju. Zato žene, u situacijama kada smatraju da muškarci ne zadovoljavaju njihove emocionalne potrebe, pribegavaju uskraćivanju seksa. Muškarci to, s druge strane, ne tumače kao znak da nešto u vezi ne funkcioniše, već kao atak na sopstvenu potenciju i samim tim na muškost. Najčešći vid osvete koji se tada javlja jeste onaj da se žena nazove frigidnom, što je u našem društvu snažna anatema, skoro kao loša majka. Kada žena prihvati ovu etiketu, ona razvija osećaj krivice koji još više umanjuje njenu seksualnu želju i začarani krug nerazumevanja se nastavlja. Brzina kojom se standardi prihvatljivog seksualnog ponašanja muškaraca i žena menjaju, zbunjujuća je i veoma često donosi nesuglasice u partnerski odnos. Bez obzira na veliki pomak koji smo napravili u otvaranju nekih tema koje se odnose na seksualnost, ona i dalje u velikoj meri ostaje samo mistifikovan pojam kojim se veliki broj medija bavi, ali o kome se i dalje najmanje govori tamo gde je najjednostavnije da se pravilno shvati i prihvati - u porodici.

 

PROBLEMI

Seksualni problemi s kojima se danas parovi suočavaju determinisani su porodičnim uticajima koji predstavljaju odraz dominantnih društvenih shvatanja o ponašanju koje se smatra normalnim i očekivanim za tipičnog muškarca ili ženu. Upravo zbog toga, u rešavanju seksualnih problema važno je da se pođe od porodice i poruka vezanih za seks koje su u porodičnom kontekstu prenesene. Psihoterapija parova često dovodi do preispitivanja ovih nesvesno usvojenih stavova i uverenja, ali i onih suprotnih, iz porodice preuzetih obrazaca ponašanja koji blokiraju partnersko usklađivanje i funkcionisanje. Jedna od tehnika koja se u tu svrhu koristi jeste i seksualni genogram, koji i sami možete da uradite i na taj način saznate koliko je porodica imala uticaja u vašem poimanju seksualnosti i partnerstva.

Mia Popić, REBT savetnica

Iva Branković, porodična savetnica

 

makonda-tracker