ne propustite

Premijera "Tila Ojlenšpigela" u Novosadskom pozorištu / Ujvideki Szinhaz 14. februara

0


Premijera predstave „Til Ojlenšpigel - o proseravanju“ biće 14. februara u Novosadskom pozorištu a prva repriza je 18. februara.

foto: promo
foto: promo

Predstava u režiji Tare Manić nastaje na osnovu nemačkih narodnih pesama i priče o baronu Minhauzenu Rudolfa Eriha Raspea. Uloge u predstavi igraće: Emina Elor, Gabor Pongo, Agota Ferenc, Terezia Figura, Atila Giric, Daniel Husta, Atila Mađar i Arpad Mesaroš. Dramaturg je Dejan Prćić, kostimografi Milica Radovanović i Srđan Perić, scenograf Nora Arva. Kompozitor David Klem. Prevodilac je Robert Lenard.

 

foto: promo

Rediteljka Tara Manić u rediteljskoj eksplikaciji kaže:

 

- "Mendace veritas". Istina je u lažima - krilatica je lika Barona Minhauzena. Kroz dijalog sa upravom Novosadskog pozorišta, dolazimo na temu: šta je zajedničko za mađarski i srpski mentalitet? Kao predložak nudim mitove o Baronu Minhauzenu i Tilu Ojlenšpigelu - mojim omiljenim likovima iz detinjstva - čuvenim likovima nemačke folklorne kulture, koji su danas dostigli nivo arhetipa i postali sastavni deo: slenga (baronisanje), nauke (Minhauzenovi brojevi), menadžmenta (Minhauzenov sindrom na poslu) i medicine (Minhauzenov sindrom).

 

foto: promo

Prevazilazivši isključivo književni diskurs, ovi likovi sami su dosegli nivo fenomena. Kroz fantazmagorični, pastoralni, bajkoviti narativ o Minhauzenovim putovanjima kroz vekove i prostor, koji se gotovo može činiti dečjim, preispitujemo mnogo ozbiljniji i opasniji fenomen - laganje i proseravanje (pojam preuzimam iz filozofskog eseja "On Bullshit" Harija Frankfurta, koji smo zbog preispitivanja istog fenomena interpolirali u tekst). Dramatizacijom svih navedenih materijala: srednjevekovnih mitova o Tilu, priča o Baronu, Tvenovog "Dnevnika Adama i Eve", kao i eseja "O proseravanju", napisali smo novi dramski tekst "Til Ojlenšpigel - o proseravanju", literarni predložak za novu ansambl predstavu Novosadskog pozorišta.

 

foto: promo

U doba imperativa svakovrsne komunikacije, a samim tim i sveopšteg proseravanja, osetila sam potrebu da svojom predstavom ne preispitujem psihološki, intimni život nekog dramskog lika - već sopstvenu stvarnost, stavljajući u centar pitanje: koje su posledice onoga što svakodnevno izgovaramo, u velikim količinama? Iako smo sasvim oguglali na eksplicitne i nasilne događaje, trilerske zaplete iz serija i života, čini mi se da smo zaboravili nešto podjednako opasno - malu, svakodnevnu, gotovo neprimetno izgovorenu laž, koja dovodi do jednako opasnih posledica. Naša namera će kroz ovu predstavu, u duhu Tila Ojlenšigela, biti samo da se ne proseravamo."

 

Ko je ko?

Reditelj: Tara Manić

 

Igraju: Emina Elor, Terezia Figura, Gabor Pongo, Agota Ferenc, Arpad Mesaroš, Atila Giric, Daniel Husta, Atila Mađar.

 

Izvod iz eseja "O proseravanju" ("On Bullshit"), Harija Frankfurta

 

- Proseravanje je neizbežno kad god okolnosti traže od nekoga da govori, a da pritom ne zna o čemu govori. Tako je proizvodnja proseravanja stimulisana svaki put kada obaveze ili prilike da čovek govori o nekoj temi prevazilaze njegovo znanje o činjenicama koje su relevantne za tu temu. Ovaj raskorak je učestao u javnom životu, gde su ljudi često podstaknuti - bilo sopstvenom željom, bilo zahtevima drugih - da naširoko govore o stvarima u kojima su do izvesnog stepena neznalice. Tome veoma bliske situacije proizilaze iz vrlo rasprostranjenog uverenja da svaki odgovorni građanin u demokratiji mora da ima mišljenje o svemu, ili bar o svemu što se odnosi na vođenje poslova njegove zemlje. Nepostojanje bilo kakve važne veze između mišljenja neke osobe i njenog poimanja stvarnosti, biće - ne moramo ni da naglašavamo - još ozbiljnije kod nekoga ko veruje da je njegova dužnost, kao savesnog moralnog faktora, da procenjuje događaje i situacije u bilo kom delu sveta.

 

makonda-tracker