Portishead stižu na Exit

0
Legende trip-hopa, predvođeni pionirom ovog muzičkog žanra, Džefom Barouom i Bet Gibons, pevačicom čiji prepoznatljivi glas se uklesao u muzičke temelje čitavih generacija, bristolski Portishead ovog leta nastupa pred publikom Exit Festivala u Novom Sadu.

Bend iz Bristola oformljen početkom devedesetih, Portishead, nazvan po gradiću iz kog je potekao producent i multiinstrumentalista Džef Barou, već prvim albumom Dummy iz 1994. godine, napravio je otklon od dominantnog ostrvskog brit-pop zvuka tog doba, uz hit singlove Glory Box i Sour Times. Neodoljivo setni, a opet očaravajući glas Bet Gibons, uz neprocenjivi doprinos gitariste Adrijana Atlija iscrtavao je estetiku toliko različitu od svega trendovskog. Album je potpuno neočekivano ostvario ogroman komercijalni uspeh, praćen pohvalama publike i kritičara, a iduće godine osvaja i prestižnu Mercury muzičku nagradu.

Singlom All Mine tri godine kasnije, 1997. najavljuju i novi album, Portishead, a posle obljavljivanja live albuma snimljenog sa Njujorškom filharmonijom iduće godine, povlače se u hibernaciju koja je trajala sve do 2008. godine.

Malo kom bendu pođe za rukom da posle deset godina objavi povratnički album koji će zavoleti i kritika i publika. Portishead je u aprilu 2008. objavio treći album jednostavno nazvan Third (treći), najavljen singlom Machine Gun.  Mešajući različite estetske pravce, uz elektro, džez i garažne uplive, iako različita od prethodnih ploča, Third nanovo bendu donosi simpatije javnosti, uz visoke ocene svih eminentnijih muzičkih medija. Magazin NME daje albumu 9/10,  trendseterski Pitchfork ga proglašava jednim od najboljih albuma godine, a Tom Jork ga naziva prelepim i njihovim najboljim albumom u karijeri.

Decembra 2009. godine na Međunarodni dan ljudskih prava Portishead objavljuje pesmu Chase The Tear, dostupnu na njihovom sajtu, u cilju skupljanja novca za organizaciju Amnesty International.

Nakon Trikijevog nastupa na Exit Festivalu 2003. godine i nakon velikog koncerta Massive Attack održanom prošle godine u Beogradu, još jedino Portishead preostaje da publika u Srbiji zaokruži sveto trojstvo trip-hopa, muzičkog žanra čija melanholija je na Balkanu devedesetih možda isuviše dobro prepoznata i shvaćena i čija estetika ne prestaje da dotiče ni nove generacije, barem one pripadnike malo osetljivije na sadržaje izvan mejnstrim hiperprodukcije i uniformne muzičke ponude.

Exit će se po dvanaesti put, od 7. do 10. jula, održati na Petrovaradinskoj tvrđavi u Novom Sadu. Ove godine festival očekuje i svog dvomilionitog posetioca.

makonda-tracker