svečano zatvaraNJE

Proglašeni pobednici Merlinka festivala: Trijumf srpskih ostvarenja

0
Sinoć u Velikoj sali Doma omladine Beograda proglašeni su pobednici osmog Merlinka festivala.
foto: Vladimir Opsenica
foto: Vladimir Opsenica

Četvoročlani žiri u sastavu Lazara Marinković (novinarka), Zoran Janković (filmski kritičar), Dragan Jovićević (urednik rubrike Kultura u nedeljniku NIN) i Đorđe Bajić (pisac i filmski kritičar), jednoglasno je doneo odluke o Godišnjoj nagradi za najbolji film koji obrađuje LGBT tematiku. Merlinka festival od ove godine po prvi put dodeljuje Godišnje nagrade, a u obzir se uzimaju svi igrani i dokumentarni filmovi LGBT tematike koji su prikazani na filmskim festivalima u Srbiji.

 

foto: Vladimir Opsenica

U kategoriji Najbolji dugometražni igrani film za 2016. godinu, u najuži izbor su ušla tri filma: kubansko-irski „Viva“ upečatljivo poprište jedne duboko intimne a društveno intrigantne drame koji je prikazan na Merlinka festivalu, američki „Mandarina“ krupan korak napred u kvalitativnoj transformaciji queer filma danas koji je prikazan na Festu i srpski „Otvorena“ koji je prikazan na Festu i Merlinka festivalu, a koji je odneo nagradu za najbolji queer film u 2016. godini.

U obrazloženju nagrade piše da je „Otvorena“ najprijatnije iznenađenje u ovogodišnjoj srpskoj filmskoj 2016. godini i predstavlja pun pogodak na više polja – reč je o izrazito ubedljivom art-house ostvarenju mladog autora, te o snažnom doprinosu queer tematici na filmu kod nas, ostvarenju koje diskretno a rečito upire prst u pravcu sveopšte represije nad slobodom duha i atipičnijim identitetima, a tu su i znalački do kraja izveden viši koncept, ujednačena atmosfera promene u nevreme, izvanredan rad Ivane Rajić, direktorke fotografije, kao rediteljeva briga za detalj i zrela gluma mladih glumica, posebno Milene Đurović koja iz scene u scenu plani nepatvorenim magnetizmom.

foto: Vladimir Opsenica

U kategoriji Najbolji dokumentarni film za 2016. godini u najuži izbor su ušli izraelski „Ko će me voleti sada?“ sugestivno svedočanstvo o teretu ne samo života sa HIV-om nego i o konkretnim mukama usložnjenih identiteta konzervativnijim i strožije kodiranim društvima, austrijski „Braća noći“ gde reditelj filma stupa i u rimu sa onim što znamo iz filmova Želimira Žilnika i holandski „Zauzmi pozu“ koji u sebi srećno i skladno spaja pop-kulturnu nostalgiju, ostvarenu polemičnost, ozbiljno bavljenje fenomenom ekspanzije HIV-a i istinsku zabrinutost autora za junaka čiju sudbinu prate. Svi filmovi prikazani su na Merlinka festivalu. Film „Braća noći“ dobio je specijalnu pohvalu žirija, dok je pobednik u ovoj kategoriji „Zauzmi pozu“. Umesto autora, nagradu je primio Luk Najman, šef odeljenja za medije, javnu diplomatiju i kulturu Holandske ambasade.

 

Žiri u sastavu Boban Jevtić, dramaturg i direktor Filmskog centra Srbije i Milena Minja Bogavac, dramaturškinja, scenaristkinja, spisateljica je u kategoriji Najbolji kratki queer film nagradu u domaćoj selekciji dodelio filmu Tranzicija u režiji Milice Tomović. U obrazloženju žirija piče da je Tranzicija kompleksna, psihološki i socijalno nijansirana priča o trans* momku koji napušta Srbiju da bi uskladio pol, ispričana nizom situacija i slika, iz perspektive glavnog junaka. Ne preispitujući njegove razloge i motive za promenu pola i života, autorka nas uvlači u emotivno stanje između euforije i straha od neizvesnosti i krivice koju ovakva odluka nosi sa sobom. Filmično, poetično i intimistički ispričana, ova priča nas uvlači u proces identitfikacije s protagonistom, pa tako postaje priča o svakom, odnosno svakoj od nas. Iako je reč o debitantskom filmu mlade autorke, Tranzicija je ostvarenje koje svojim umetničkim kvalitetom i ambicijama bitno nadilazi sve druge filmove u regionalnij selekciji, zbog čega mu je nagrada dodeljena jednoglasno. Ispred Filmskog centra Srbije, Milici Tomović je nagradu uručio Miroljub Vučković.

 

foto: Vladimir Opsenica

U međunarodnoj selekciji, za najbolji kratki film proglašen je grčki film „Golubica“, uzbudljiv, napet i emotivan film o neobičnom susretu dve mlade žene, ostavlja snažan utisak i otvara brojna pitanja koja svojom težinom nadilaze okvir ljubavne priče, dovodeći je na teren filozofskog, ontološkog i etičkog. Reditelj Konstantinos Čaliasas zbog bolesti svog partnera nije bio u prilici da lično preuzme nagradu, ali se beogradskoj publici i žiriju zahvalio putem video poruke.

Posebnu pohvali žirija osvojio je kanadski film „Peder“ koji se ističe svojom edukativnom dimenzijom, koja ni u jednom trenutku ne prelazi u pamfletiranje i didaktiku. U najužem izboru za nagradu našli su se belgijski film „Maske“ i danski film „Neogređeno“.

 

Nakon dodele nagrade nastupila je novosadska plesna grupa Groove, a festival je zatvoren obraćanjem nemačkog reditelja Tora Ibena i projekcijom njegovog filma „Gde si krenuo, habibi?“

makonda-tracker