JUBILEJ

Oduševila i kritiku i publiku: U nedelju 50. izvođenje predstave “Rodoljupci”

0

Na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u nedelju, 20. januara od 19.30 sati biće, jubilarni pedeseti put, izvedena komedija Jovana Sterije Popovića „Rodoljupci“, u režiji Andraša Urbana

foto: Promo
foto: Promo

Predstava „Rodoljupci“ je premijerno izvedena 30. oktobra 2015. godine, a u podeli su bili Slobodan Beštić (Žutilov), Anastasia Mandić (Nančika), Suzana Lukić (Milčika), Pavle Jerinić (Šandor Lepršić), Nela Mihailović (Gospođa Zelenićka), Hadži Nenad Maričić (Šerbulić), Nikola Vujović (Smrdić), Predrag Ejdus (Gavrilović), Branko Jerinić (Nađ Pal) i Bojan Krivokapić (Eden).

 

Zoran Karajić glumac iz Šabačkog pozorišta posle Ejdusove smrti, preuzeo je ulogu Gavrilovića.

 

U predstavi učestvuju i muzičari Nemanja Aćimović (bubnjevi), Ivan Marković (harmonika) i Đorđe Antić (trombon).

 

Komedija naravi „Rodoljupci“, napisana u periodu između 1850. i 1854. godine, praizvedena je u Narodnom pozorištu u Beogradu 30. decembra 1904. godine u režiji Čiča Ilije Stanojevića. Prethodna premijera održana je 8. marta 1929. godine u režiji dr Branka Gavele.

 

Dramaturzi su Slavko Milanović i Suzana Vuković, koja je i saradnik reditelja, kompozitor je Irena Popović Dragović, a kostimograf Marina Sremac. Scenski govor Ljiljana Mrkić Popović. Scenski pokret Tamara Antonijević, Scenograf Miraš Vuksanović.

 

foto: Promo

 

Predstava je osvojila brojne nagrade, a prve dve - Nagrada „Mija Aleksić“ za najbolju predstavu i Specijalna nagrada za kolektivnu igru osvojene su u martu 2016. godine na 45. Pozorišnom festivalu najboljih komediografskih ostvarenja Srbije "Dani komedije" u Jagodini. Na 21. Glumačkim svečanostima „Milivoje Živanović“, stručni žiri je za najboljeg glumca večeri proglasio Pavla Jerinića, a žiri publike nagradu je dodelio Neli Mihailović.

 

„Rodoljupci“ su trijumfovali i na prvom festivalu „Pozorišno proleće“ u Šapcu osvojivši Nagradu za najbolju predstavu u celini, dok je novinarski žiri, sastavljen od predstavnika dnevnih listova „Večernje novosti“, „Politika“ i „Blic“, Nagradu „Zalog za budućnost“ dodelio Bojanu Krivokapiću.

 

Nepuna dva meseca kasnije, u junu 2016. godine, predstava je na 61. Sterijinom pozorju u Novom Sadu osvojila tri Sterijine nagrade (za režiju, scenografsko ostvarenje i originalnu scensku muziku) i Nagradu Okruglog stola kritike.

 

U istom mesecu, na 40. Danima satire Fadila Hadžića u Zagrebu, „Rodoljupcima je pripalo Priznanje za predanost kolektivnoj igri, a četiri meseca kasnije, u okviru 56. Internacionalnog teatarskog festivala „MESS“ u Sarajevu osvojili su Nagradu „Zlatna maska“ dnevnog lista „Oslobođenje“ za najbolju predstavu u celini.

 

foto: Promo

 

Usledilo je učešće na 24. Festivalu “Vršačka pozorišna jesen” gde je osvojena još jedna Nagrada za najbolju predstavu u celini, a Predrag Ejdus je proglašen za najboljeg glumca.

 

Nakon toga, krajem novembra 2016. godine, „Rodoljupci“ su dobili Gran pri Susreta za najbolju predstavu u celini na 33. Susretima pozorišta/ kazališta Bosne i Hercegovine u Brčko Distriktu, dok je Nagrada za najbolju mušku ulogu pripala muškom, a Nagrada za najbolju žensku ulogu - ženskom delu ansambla predstave.

 

Poslednja u nizu nagrada, uručena je pre nekoliko meseci Andrašu Urbanu, a reč je o Nagradi Udruženja dramskih umetnika Srbije za režiju "Bojan Stupica", za 2017. godinu.

 

U predgovoru za "Rodoljupce" Sterija je zapisao da "dokle se god budemo samo hvalili, a slabosti i greške prikrivali donde ćemo hramati i nećemo ni za dlaku biti bolji", da "nevaljali i pokvareni pod vidom rodoljubija svaku priliku za svoju sebičnost upotrebljavaju", da je "sebičnom dovoljno kad je samo njemu dobro i kad prostaka može na svoju ruku da preokrene, a za dalje se ništa ne brine".

 

Sterija, inače, u pomenutom predgovoru, naglašava i da mu nije namera da baci ljagu na narod, nego da ga pouči i osvesti.

 

Urban nije uradio komad "iz epohe", već iz današnjeg ugla, a pri osavremenjavanju pomoglo mu je i samo vreme u kojem živimo. Naime, mnogo toga je isuviše isto kao i sredinom 19. veka kada je naš slavni komediograf, pišući „Rodoljupce“, na veoma vešt način raskrinkao "patriote".

Postavka govori o posledicama ideja i manipulacija, nabijena je bolnim emocijama i nasiljem, kao sirova i surova žurka na temu tragične realnosti koju svi vidimo, ali ništa ne činimo da to promenimo.

 

U ovom komadu, sa elementima brehtovskog teatra, značajno mesto, kao deo scenske radnje, pripada songovima urađenim na stihove Jovana Sterije Popovića, Đure Jakšića, Jovana Hadžića i Stevana Vladislava Kaćanskog.

 

 

makonda-tracker