zanimljivo otkriće

Kad dete treba da počne da uči strani jezik? Čak i bebe idu na časove engleskog, ali to im nije prednost

0

Sve češće čujemo da deca ranog uzrasta idu na časove engleskog, ali istraživanja ne pokazuju da je to neophodno. Ipak, postoji jedna faza u odrastanju kada se znanje usvaja lošije.

Devojčica na času engleskog jezika
Devojčica na času engleskog jezikafoto: FamVeld/Shutterstock

Učenje novog jezika, naročito ako niste posebno talentovani za to, nije lako, a obično verujemo da najmlađima to ide mnogo jednostavnije i prirodnije nego odraslima. To nije slučajno, jer istraživanja pokazuju da je teže naučiti strani jezik u kasnijim godinama, što je navelo stručnjake da istraže teoriju o "kritičnom periodu" za učenje jezika.

 

Studija sprovedena 2018. na Masačusetskom institutu tehnologije (MIT) sugeriše da deca ostaju veoma vešta u učenju gramatike novog jezika mnogo duže nego što se očekiranije mislilo – do 17 ili 18 godina. Međutim, utvrđeno je i da je skoro nemoguće da ljudi steknu znanje slično onom kakvo imaju govornici maternjeg jezika ako ne počnu da uče strani jezik do 10. godine.


Ukoliko želite da poznajete gramatiku engleskog kao maternjeg jezika, trebalo bi da počnete s oko 10 godina. Nismo primetili veliku razliku između ljudi koji počinju od rođenja i ljudi koji počinju s 10 godina, ali je primetan pad nakon toga – kaže Džošua Hartšorn, docent psihologije na Bostonskom koledžu, koji je vodio ovu studiju kao postdoktorand na MIT-u.

 

Dete uči nemački jezik
Dete uči nemački jezikfoto: Anna Nahabed/Shutterstock

Ljudi koji počnu da uče strani jezik između 10 i 18 godina i dalje će brzo učiti, ali pošto imaju kraći period pre nego što im sposobnost učenja opadne, oni ne postižu znanje izvornih govornika, otkrili su istraživači. Nalazi su zasnovani na analizi gramatičkog kviza koji je uradilo skoro 670.000 ljudi, što je daleko najveći skup podataka koji je iko prikupio kada je u pitanju proučavanje sposobnosti učenja jezika.


Do sada je bilo veoma teško dobiti sve podatke koji bi vam bili potrebni da odgovorite na pitanje koliko dugo traje kritični period – dodaje kaže Džoš Tenenbaum, profesor kognitivnih nauka na MIT-u i autor rada.


– Ovo je jedna od onih retkih prilika u nauci gde bismo mogli da radimo na pitanju koje je veoma staro, o kome su mnogi pametni ljudi razmišljali i pisali, i da zauzmemo novu perspektivu i vidimo nešto što drugi ljudi možda nisu – ističe on.

 

BONUS VIDEO

Oko 200 miliona stranaca uči kineski jezik

 

makonda-tracker