Skateboarding - izazov ili avantura

0
Nastao kao zamena za surfing, ovaj sport koji mnogi doživljavaju i kao veštinu, poslednjih decenija doživljava sve veću popularizaciju, a o njegovim prednostima i značaju govori naš stručni saradnik Mihajlo Jeremić Mikatz

Kad je reč o tome šta je uopšte skateboarding, u svetu su mišljenja podeljena. Dok jedan deo skate populacije misli kako je to sport ili veština, drugi smatra kako je to stil života. Bilo kako bilo, danas samo u Americi (gde je skate i nastao) ima preko deset miliona skateboardera. Nemoguće je prebrojati skatere u Južnoj Americi, Evropi, Aziji... Skateboarding je nastao krajem 40-ih godina prošlog veka u Kaliforniji. Tamošnji surferi su iz očaja krenuli (u trenucima kada nije bilo talasa) da traže alternativne načine kako bi po betonu oponašali surf vožnju. Prve daske za vožnju po betonu nisu bile ništa drugo do parčeta fosne za koju su ekserima bile prikovane osovine i točkići sa rolšua. Nakon pionirskih pokušaja, skateboarding se poput zaraze širio ulicama gradova kao što su San Dijego, San Francisko, Los Anđeles... Tako je sve krenulo, da bi danas skateboarding bio jedan od najpopularnijih sportova širom planete.

 

KADA KRENUTI NA SKATEBOARDING

Što se starosne dobi tiče, skate je idealan sport (veština) bukvalno za sve uzraste. Profesionalni skateri koji imaju decu guraju im daske pod noge čim prohodaju. Nasuprot tome, najstariji skater na planeti ima 75 godina i aktivan je svaki dan. Skateboarding je fizički izuzetno težak sport i potrebno je dosta snage i energije da biste provozali dasku. Međutim, uopšte nije nužno da se bavite drugom aktivnošću (fitnes, aerobik...) jer prilikom vožnje celo telo i svi mišići aktivno učestvuju. Naravno, zavisno od senzibiliteta organizma, dobro je da se zagrejete ili istegnete pre nego li krenete. Od ukupnog broja 95 odsto skatera je fit i nema ni trunke masnih naslaga. Kao i u svakom sportu i u skateboardingu postoje profesionalni, amaterski i rekreativni vozači. Profesionalci su vozači iza kojih stoje ozbiljne firme koje proizvode opremu, patike, odeću i potpisuju milionske ugovore. Svaki treći profesionalac ima svoju dizajniranu dasku, patike sa potpisom i odeću koja je odgovarajuća za njegov stil vožnje. Pojedini amateri takođe su veoma dobri vozači koji predstavljaju veliki potencijal i iza kojih takođe stoje velike firme, ali još nisu stigli do profesionalnih ugovora i plata već dobijaju opremu i finansiraju se od nagrada sa raznih takmičenja. Sport je izuzetno atraktivan i prilikom izvođenja trikova, adrenalin nezaustavljivo teče kroz vene. Doživljaj je neopisiv i svakako biste morali da probate kako biste znali o čemu vam govorimo.

 

SKATEBOARDING KOD NAS

Srbija ima jaku skateboard scenu i ovaj sport je poslednjih godina doživeo veliku popularizaciju. Inače kod nas je skate prisutan već 25 godina i imao je svojih uspona i padova. Sa smenom generacija 1993. godine, došla je i inflacija i poteškoće oko nabavke opreme što je desetkovalo broj skatera u Srbiji. Ostali su najuporniji koji su morali da putuju i po 600 km da bi stigli do prvog skate šopa ili parka. Danas je sve to mnogo lakše, dostupnije, jednostavnije. Zahvaljujući šopovima i klubovima u Srbiji se broj skatera upetostručio i raste iz dana u dan. Mediji su još jedan bitan faktor popularizacije skateboardinga u svetu i kod nas. Domaće televizije i novine nalaze da je ovaj sport veoma zanimljiv i atraktivan pa se trude da u što većoj meri isprate i najave svaku akciju, takmičenje, promociju... U svetu već više godina unazad postoje televizije koje su specijalizovane za sportove ovakvog tipa i imaju reportere iz sličnih interesnih sfera koji su ili odlično upućeni, ili se i sami bave nekim od ovakvih sportova.

 

RIZIČAN SPORT ILI IZAZOV?

Pored same vožnje, sastavni deo ovog sporta čine i padovi. Da bi vozaču uspeo neki trik, potrebi su sati i sati vežbe, brojni pokušaji i padovi. Mnogi ljudi smatraju kako je skateboarding veoma rizičan sport ali, skateri se ne slažu sa tim mišljenjem. On nije ništa opasniji od tenisa, košarke ili bilo kog drugog sporta. Uvek može da dođe do povreda, a zavisno od sporta, neki delovi tela su više, a neki manje izloženi riziku. Postoje i različiti vidovi vožnje pa samim tim više ili manje rizična vožnja. Parkovi su sigurnija varijanta skateboardinga i na neki način priprema za nijansu opasniju street (uličnu) vožnju! U parku vozači uvežbavaju trikove koje će kasnije izvoditi na ulici. Svaki skater smisli šta bi mogao gde da izvede i sa takvom idejom odlazi u park gde trik dovodi do savršenstva. Trikovi se snimaju i fotografišu nako čega se prave kratki filmovi koji predstavljaju prezentaciju vozača. Mesta koja su potrebna vozačima nalaze se svuda oko nas. Nešto što bi običnom prolazniku ličilo na ispupčenje na asfaltu skateru je savršeno mesto za izvođenje trikova. U potrazi za novim, interesantnim, atraktivnim mestima vozači obilaze različite gradove i krajeve, a vožnja umnogome zavisi od toga kakva su mesta na kojima se voze i vežbaju trikovi. Kreativnost, originalnost, brzina i sigurnost jesu faktori koji se najviše cene kod izvođenja trikova. Pored toga nađete neko novo, lepo, drugačije mesto i... milina! Uživancija može da počne!

 

MUZIKA - BITAN FAKTOR

Muzika takođe čini veliki deo skateboarding kulture. Ranije su skateri slušali hard core, metal, punk i hip hop. Danas uz Internet i izobilje lako dostupne muzike, nijedan skater nije vezan isključivo za jedan stil muzike. U pitanju je muzički ukus, ali i sam stil vožnje. Neki vole da slušaju čil muziku koja opušta i smiruje, dok drugi vole agresivniju, bržu i eksplozivniju koja ih motiviše da voze brže i skaču što više. Spoj muzike i sporta oduvek je bio važan i kod nas je to sjajan način da se poradi na samoj komercijalizaciji sporta. Što više skatera, to više istomišljenika. Onog trenutka kada se sretnu dva skatera sa dva različita kraja planete, postaju ortaci za ceo život jer su ista interesovanja i frekvencije sasvim dovoljni za novo prijateljstvo.

 

Mihajlo Jeremić Mikatz

Priredila: Jasmina Antonijević

 

makonda-tracker